ApărareȘtiri

Israelul reia zborurile cu F-35 după ce s-a constatat că niciunul dintre avioanele sale nu are probleme cu mecanismul de catapultare

Avion de lupta F-35A Lightning II (FOTO: US Air Force Capt. Kip Sumner)

Aviația israeliană (IAF) a anunțat luni că a reluat zborurile cu F-35, la o săptămână după ce avioanele de generația a cincea au fost consemnate la sol din cauza temerilor că scaunele lor de catapultare s-ar putea să nu se funcționeze corect în caz de necesitate.

Toate cele 33 de avioane F-35 ale Israelului au fost testate, însă nu a fost descoperită nicio problemă.

Pe 30 iulie, aviația israeliană a suspendat zborurile de antrenament cu aeronavele F-35 după descoperirea unei defecțiuni care afectează numeroase avioane militare din întreaga lume. Cu toate acestea, activitatea operațională F-35 a continuat pe parcursul evaluării situației, misiunile fiind aprobate, de la caz la caz, șeful IAF, Tomer Bar.

Forțele militare israeliene au declarat că avioanele F-35 au participat la atacurile aeriene care au vizat pozițiile militanților grupării Jihadului Islamic Palestinian în cursul cele mai recente runde de conflict în Fâșia Gaza, relatează publicația The Times of Israel.

Aviația israeliană este unica forță aeriană străină care a dezvoltat o variantă specială de F-35, concepută să asigure superioritatea tehnologică a statului evreu față de statele din Orientul Mijlociu. Varianta, denumită F-35I „Adir”, include o serie de modificări și componente dezvoltate de Israel, precum propriul sistem de război electronic.

Autoritățile din mai multe țări au consemnate la sol sute de avioane militare după ce compania britanică Martin-Baker – cel mai mare producător mondial de sisteme de catapultare – a descoperit defecte în cazul anumitor loturi de dispozitive acționate cu cartuș (CAD), folosite pentru catapultarea scaunelor montate în numeroase aeronave militare occidentale. Ca urmare a acestei descoperiri, toate cartușele din acest lot de producție trebuie acum scoase și inspectate.

Printre aeronavele vizate de această măsură se numără F/A-18 Hornet și Super Hornet, E/A-18G Growler ale aviației navale americane, F-35 ale Forțelor Aeriene ale SUA sau Eurofighter Typhoon ale forțelor aeriene din Germania și Marea Britanie.

Defecțiunea pare să afecteze doar o parte din avioanele echipate cu scaune de catapultare MB MK.16.

Aeronavele de luptă F-16 A/B Fighting Falcon ale aviației daneze, precum și cele ale Forțelor Aeriene Române, sunt de asemenea echipate scaune de catapultare ACES II, fabricate de Collins Aerospace, o divizie a Raytheon Technologies.