Iordania se alătură programului Viper, în timp ce România continuă să cumpere F-16 la mâna a doua
Iordania a semnat oficial o scrisoare de acceptare pentru achiziția a opt noi avioane de luptă F-16 Block 70 “Viper”, cea mai avansată versiune de Fighting Falcon. Tot joi, Guvernul României a aprobat proiectul de lege privind achiziția celor 32 de avioane F-16 la mâna a doua din Norvegia.
Acest contract va permite Iordaniei să-și extindă flota existentă de F-16, oferind în același timp noi capabilități avansate, la costuri de operare accesibile, a transmis compania Lockheed Martin.
Noile F-16 comandate de Iordania vor fi construite la fabrica Lockeed Martin din Greenville, Carolina de Sud.
La începutul acestui an, Departamentul de Stat al SUA a aprobat vânzarea a 16 avioane de luptă F-16 C/D Block 70 Viper și echipamente aferente către guvernul Iordaniei, la un cost estimat de 4,21 miliarde de dolari.
Momentan nu există detalii despre cât va plăti Iordania pentru cele opt aparate F-16. Spre comparație, Slovacia a cumpărat 14 avioane de luptă F-16 C/D Block 70 pentru 1,6 miliarde de dolari, în timp ce Bulgaria a comandat opt aeronave de luptă F-16 Block 70 la un preț total de 1,2 miliarde de dolari.
Iordania are deja o flotă de 59 de avioane de luptă F-16 A/B, achiziționate la mâna a doua din Statele Unite, Belgia și Olanda începând din 1997.
România își completează flota cu F-16 la mâna a doua din Norvegia
Pe de altă parte, România continuă procesul de achiziție a celor 32 de avioane F-16A/B la mâna a doua din Norvegia, la un preț estimativ de 454 de milioane de euro, fără TVA (incluzând atât pachetul propus de guvernul Norvegiei, cât și bunurile și serviciile pentru modernizarea aeronavelor care vor fi achiziționate de la guvernul SUA).
Avioanele pe care România le va cumpăra au fost fabricate în perioada 1980-1984 și urmează să fie modernizate la configurația M6.5.2., la fel ca primele 17 aparate Fighting Falcon ale aviației române.
Industria națională va fi implicată în tranzacție prin asigurarea mentenanței la Aerostar Bacău.
Momentan nu este clar când vor ajunge primele avioane în țară, însă surse din industria apărării au indicat că România dorește să primească cât mai repede aeronavele. Calendarul anunțat în decembrie 2021 preconiza că prima escadrilă de 16 avioane ar fi urmat să fie livrată României până la finalul anului 2023, iar cea de-a doua escadrilă, până la finalului anului 2024.
Potrivit unor surse din cadrul autorităților militare norvegiene, în urma discuțiilor cu potențiali clienți, țara nordică intenționează să ofere spre vânzare aparate de zbor care mai au cel puțin 1.200 de ore de zbor rămase. Totodată, Norvegia se oferă să vândă și motoare și alte piese de schimb rămase în urma retragerii F-16.
Compania norvegiană Kongsberg Aviation Maintenance Services AS (Kams) a fost selectată ca partener strategic pentru această tranzacție, urmând să pregătească aeronavele F-16, astfel încât acestea să fie operaționale atunci când vor fi transferate României.
Un reprezentant al Kongsberg Gruppen, a declarat luna trecută, într-un interviu pentru Umbrela Strategică, că avioanele F-16 utilizate anterior de aviația norvegiană sunt probabil cele mai bine întreținute aeronave Fighting Falcon din lume și au resursă de zbor pentru cel puțin 10 ani de utilizare
Kyrre Lohne, reprezentantul companiei care asigură mentenanța F-16-urile norvegiene de zeci de ani, a mai afirmat că firma Kongsberg s-a apucat deja de pregătirea primelor aeronave pentru România.
Vasile Dîncu, ministrul român al Apărării, a declarat luna trecută că avioanele F-16 pe care România vrea să le cumpere din Norvegia aparate foarte bune, viabile și funcționale cel puțin încă 10 ani.
F-16 în configurația Viper dispune de sisteme avansate de război electronic, poate utiliza o gamă mai largă de rachete și poate transporta o încărcătură utilă mai mare. Însă cea mai importantă noutate este reprezentată de radarul Active Electronically Scanned Array (AESA), model APG-83, care oferă o rază de detecție sporită, de aproape 370km, și permite urmărirea un număr superior de ținte față de radarele folosite de versiunile precedente de Fighting Falcon.