InfrastructurăȘtiri

Investiții UE de aproximativ 118 milioane de euro în zece proiecte-cheie de transport în România

Sursa: EU AgencyForRailways

Comisia Europeană injectează aproape 2,2 miliarde EUR în 140 de proiecte-cheie de transport pentru a sprijini redresarea economică în toate statele membre. În cazul României, Uniunea Europeană va investi aproape 118 milioane de euro în zece astfel de proiecte, inclusiv în modernizarea liniei de cale ferată dintre Gara de Nord București și Aeroportul Internațional Henri Coandă.

Astfel, printre proiectele selectate în România se numără:

  • Modernizarea liniei de cale ferată Gara de Nord București – Aeroportul Internațional Henri Coandă

Legătura directă dintre Gara de Nord București – Aeroportul Internațional Henri Coandă va încuraja mai mulți cetățeni să călătorească către aeroport cu trenul.

Finanțare UE: €48.4 milioane

  • Modernizarea liniei de cale ferată Coslariu – Cluj-Napoca (studiu de fezabilitate)

Proiectul de modernizare va analiza condiția actuală a liniei de cale ferată pentru a identifica zonele cu deficiențe și pentru a realiza un studiu de fezabilitate ce va ajuta la pregătirea pașilor necesari pentru următoarele etape ale proiectului.

Finanțare UE: €9.4 milioane

  • Modernizarea liniei de cale ferată București – Craiova (studiu de fezabilitate)

Proiectul are ca scop modernizarea liniei de cale ferată București – Craiova. Partenerii vor analiza starea curentă a liniei de cale ferată pentru a identifica zonele cu deficiențe. Un studiu de fezabilitate va fi realizat, pregătind calea pentru următoarele etape ale proiectului.

Finanțare UE: €17.4 milioane

  • Modernizarea liniei de cale ferată Apahida – Suceava (studiu de fezabilitate)

Proiectul are ca scop modernizarea liniei de cale ferată dintre Apahida și Suceava. Acest proiect va analiza starea curentă a liniei de cale ferată pentru a identifica zonele cu deficiențe și va realiza un studiu de fezabilitate ce va pregăti calea pentru următoarele etape ale proiectului.

Finanțare UE: €26.7 milioane

  • Modernizarea liniilor și instalațiilor de cale ferată de la Complexul Feroviar București Nord (studiu de fezabilitate)

Proiectul are ca scop modernizarea subsistemele de cale ferată (șinele și instalațiile) din cadrul Complexului Feroviar București Nord, prin implementarea unui sistem ce asigură interoperabilitate. Partenerii vor analiza starea curentă a infrastructurii feroviare pentru a identifica deficiențele acesteia. Un studiu de fezabilitate va fi realizat pentru a pregăti calea pentru următoarele etape ale proiectului.

Finanțare UE: €4.3 milioane

  • Dezvoltarea portului Drobeta Turnu Severin prin construirea unui terminal multimodal (studiu de fezabilitate)

Finanțare UE: €510.000

Proiectele vor beneficia de finanțare prin intermediul Mecanismului pentru interconectarea Europei (MIE) – schema de granturi a UE pentru infrastructura de transport.

„Contribuția UE în cuantum de 2,2 miliarde EUR la această infrastructură de transport esențială va contribui la impulsionarea redresării; ne așteptăm ca această contribuție să genereze investiții în valoare de 5 miliarde de euro. Investim în diferite tipuri de proiecte, cum ar fi transportul pe căi navigabile interioare, conexiunile multimodale, combustibilii alternativi sau infrastructura feroviară de mari dimensiuni. Mecanismul pentru interconectarea Europei (MIE) este unul dintre instrumentele noastre esențiale pentru crearea unui sistem de transport rezilient și rezistent la crize, care este vital în prezent, dar și pe termen lung”, a afirmat comisarul european pentru transporturi, Adina Vălean,

Prin intermediul acestui buget UE își va îndeplini obiectivele în materie de climă prevăzute de Pactul ecologic european. În mod deosebit se pune accent pe proiectele ce consolidează rețeaua de cale ferată din Europa, inclusiv legăturile transfrontaliere și conexiunile cu porturi și aeroporturi.

De asemenea, transportul pe căile navigabile interioare este stimulat printr-o capacitate mai mare și prin conexiuni multimodale mai bune la rețelele rutiere și feroviare.

În sectorul maritim se acordă prioritate proiectelor de transport maritim pe distanțe scurte, bazate pe combustibili alternativi, precum și instalării de surse de alimentare la țărm cu energie electrică în vederea reducerii emisiilor provenite de la navele care staționează în porturi.

Proiectele au fost selectate pentru finanțare prin intermediul a două cereri de propuneri competitive lansate în octombrie 2019 (cererea obișnuită de propuneri MIE – Transporturi) și în noiembrie 2019 (cererea de propuneri privind mecanismul de finanțare mixtă pentru transporturi în cadrul MIE).

Per ansamblu, în cadrul programului MIE sunt disponibile pentru granturi 23,2 miliarde EUR din bugetul UE pentru perioada 2014-2020 în vederea cofinanțării de proiecte privind rețeaua transeuropeană de transport (TEN-T) în statele membre ale UE. Începând din 2014, primul an de programare pentru MIE, și până în prezent, prin acest program au fost sprijinite 794 de proiecte în sectorul transporturilor, în valoare totală de 21,1 miliarde EUR.