Industria armamentului, cruțată de criza economică provocată de pandemie: vânzări de 531 de miliarde USD
Vânzările de arme și servicii militare ale celor mai mari 100 de companii din industria militară mondială au continuat să crească în 2020, în pofida crizei economice cauzate de pandemie, potrivit noilor date publicate luni de Institutul Internațional de Cercetări în domeniul Păcii de la Stockholm (SIPRI).
Cele mai mari mari 100 de firme din industria militară mondială au raportat vânzări cu o valoare de 531 de miliarde în 2020, cu 1,3% mai mult decât în anul precedent, fiind al șaselea an consecutiv de creștere.
Evoluția industriei militare este cu atât mai surprinzătoare în condițiile în care economia globală a înregistrat un declin de 3,1% în primul an de pandemie.
„Giganții industriei au fost în mare măsură protejați de cererea susținută din partea guvernelor pentru bunuri și servicii militare”, a declarat Alexandra Marksteiner, cercetătoare în cadrul Programului SIPRI privind cheltuielile militare și producția de armament. „În mare parte a lumii, cheltuielile militare au crescut, iar unele guverne au accelerat chiar plățile către industria de armament pentru a atenua impactul crizei Covid-19”, a adăugat Marksteiner.
Cu toate acestea, unele companii s-au confruntat cu probleme din cauza carantinei, blocaje de-a lungul lanțului de aprovizionare cu materii prime și componente și livrări întârziate.
Statele Unite au continuat să domine clasamentul, cu 41 din cele 100 de firme incluse în top fiind americane. Valoarea vânzărilor totale ale companiilor americane incluse în clasament fiind de 285 de miliarde de dolari, adică nu mai puțin de 54% din vânzările totale realizate de firmele din Top 100.
Mai mult, pentru al treilea an consecutiv, primele cinci companii din clasament au toate sediul în Statele Unite: Lockheed Martin, Boeing, Northrop Grumman, Raytheon și General Dynamics.
Lockheed Martin rămâne de departe cel mai mare producător de armament din lume, cu vânzări de 58,2 miliarde de dolari în 2020, adică 11% din vânzările totale realizate de firmele incluse în Top 100.
Grupul Raytheon Technologies, format în 2020 în urma fuziunii între Raytheon Company și United Technologies Corporation, s-a clasat pe cea de-a doua poziție, cu vânzări de 36,8 miliarde de dolari.
Podiumul a fost completat de Boeing, unul dintre giganții sectorului aerospațial mondial, cu vânzări de arme și servicii militare în valoare de 32,1 miliarde de dolari în 2020, cu 5,8% mai puțin decât în anul precedent.
Industria militară din SUA trece actualmente printr-un val de fuziuni și achiziții. Pentru a-și extinde portofoliile de produse și pentru a obține astfel un avantaj competitiv atunci când licitează pentru contracte, multe companii importante de armament din SUA aleg să fuzioneze sau să preia alte firme.
China a surclasat Marea Britanie și Rusia
Vânzările cumulate de arme și servicii militare ale celor cinci companii din China incluse în clasamentul pe 2020 s-au ridicat la 66,8 miliarde dolari – cu 1,5% mai mari decât în 2019. Ponderea lor din vânzările totale realizate de firmele din Top 100 a ajuns la 13% în 2020.
Trei dintre companiile în Top 10 sunt din China, cea mai bine clasată fiind NORINCO (locul 7) cu vânzări estimate la 17,9 miliarde de dolari în 2020 (cu 12% mai mari decât în anul precedent).
Toate companiile chineze incluse în clasament sunt controlate de Beijing și produc atât produse militare, cât și de uz civil.
Vânzări de 109 miliarde de dolari pentru industria militară europeană
Europa (exceptând Rusia) este reprezentată de 26 de companii, care au raportat vânzări cumulate de 109 miliarde de dolari în 2020 (o creștere de 1% față de anul precedent). Dintre acestea, șapte au sediul în Marea Britanie, șase în Franța, patru în Germania, două în Italia și câte una în Norvegia, Polonia, Spania, Suedia și Ucraina. Două dintre aceste companii – Airbus și MBDA – sunt clasificate drept „transeuropene” deoarece sunt deținute de entități din mai multe țări din Europa.
Cu o pondere de 7,1% din vânzările realizate de cele mai importante companii militare din lume, Marea Britanie se clasează pe locul al treilea în clasamentul SIPRI, după SUA și China. Cele șapte firme britanice au raportat vânzări de 37,5 miliarde de dolari în 2020, în creștere cu 6,2% mai mari decât în 2019. Grupul britanic BAE Systems este singura companie europeană în Top 10, aceasta ocupând poziția a șasea (cu vânzări de 24 de miliarde de dolari).
Al doilea cel mai important producător european de armament a fost Franța, cu cele șase firme franceze incluse în clasament realizând vânzări cumulate de 24,7 miliarde de dolari (o scădere de 7,7% în 2020 comparativ cu 2019). Thales a fost cea mai bine clasată firmă din Franța, ocupând locul 14 cu vânzări de 9,1 miliarde de dolari în 2020 (-5,9%).
Vânzările combinate de arme și servicii militare ale celor două firme transeuropene din clasament s-au ridicat la 16 miliarde de dolari în 2020 (3% din totalul Top 100). Airbus (pe locul 11) a raportat vânzări de arme în valoare de 12 miliarde de dolari în 2020, în creștere cu 5,7% față de 2019. Vânzările de armament ale MBDA (locul 30), o societate mixtă specializată în producția de rachete, au scăzut cu 1,7% în 2020, până la 4,1 miliarde de dolari.
Dintre vecinii României, singura țară reprezentată în Top 100 este Ucraina, cu compania de stat UkrOboronProm, care se clasează pe locul 77, cu vânzări de arme și servicii militare în valoare de 1,3 miliarde de dolari (cu 2% mai mult decât în anul precedent).
Al treilea an consecutiv în declin pentru industria militară din Rusia
Clasamentul realizat de SIPRI include și nouă companii din Rusia, care au realizat vânzări de 26,4 miliarde de dolari în 2020, în scădere cu 6,5% față de anul precedent. Ponderea lor din vânzările totale realizate de firmele din Top 100 a fost de 5% în 2020. Situația marchează o continuare a tendinței de scădere observată începând cu 2017, când vânzările totale de arme ale firmelor rusești au atins o valoare record de 31,5 miliarde de dolari.
Vânzările de armament ale firmelor din Rusia au scăzut în 2020, deși Moscova susține că a oferit asistență industriei militare pentru a atenua efectele negative ale pandemiei. Unele dintre firmele rusești au înregistrat scăderi substanțiale în anul 2020. Astfel, vânzările de arme ale Almaz-Antey (locul 17) au scăzut cu 31%, ale Russian Helicopters (locul 81) cu 13% și ale United Shipbuilding Corporation (locul 33) cu 11%.
Această scădere poate fi atribuită mai multor factori. În primul rând, Programul de Stat pentru Armament din perioada 2011-2020, un plan major de modernizare pentru forțele armate ruse, s-a încheiat în 2020, iar finanțarea alocată pentru achiziții în programul următor este mai mică în termeni reali.
Mai mult, în unele cazuri, livrările de armament către clienții externi au fost amânate din cauza pandemiei, lucru care a contribuit la scăderea generală a exporturilor de arme rusești în 2020.
Totuși, în ciuda acestor factori, unele companii rusești au raportat creșteri semnificative ale vânzărilor de armament în 2020. De exemplu, vânzările de arme înregistrate de United Aircraft Corporation (locul 21) au crescut cu 16%.
Vânzări de 10 miliarde de dolari pentru industria militară din Israel
Clasamentul SIPRI include și trei companii cu sediul în Israel, care au avut vânzări de arme de 10,4 miliarde de dolari în 2020, un plus de 3,3% față de 2019.
Vânzările de arme ale Elbit Systems (locul 28) s-au ridicat la 4,2 miliarde USD în 2020, în creștere cu 1,4% față de 2019. Creșterea s-a datorat în principal vânzărilor crescute de echipamente pentru avioane militare și achiziției diviziei Harris Night Vision de la grupul american L3Harris Technologies.
C0mpania de stat Israel Aerospace Industries (locul 35) a raportat, anul trecut, vânzări de produse și servicii militare de 3,5 miliarde de dolari, cu 11% mai mult decât în 2019.
Pe de altă parte, vânzările de arme ale grupului israelian Rafael au scăzut cu 2,2%, până la 2,7 miliarde de dolari în 2020.