ApărareȘtiri

IGSU alege elicoptere Black Hawk de la firma poloneză PZL Mielec, parte a grupului Lockheed Martin/Leonardo contestă rezultatul

S-70i Black Hawk (PZL/Lockheed Martin)

Firma aeronautică poloneză PZL Mielec, parte a grupului american Lockheed Martin, a fost declarată câștigătoarea unei proceduri publice organizate de Inspectoratul General pentru Situații de Urgență (IGSU) pentru achiziția de elicoptere multifuncționale medii/grele. Însă rezultatul procedurii, cu o valoare estimată totală de 272,84 milioane de euro, este contestat de italienii de la Leonardo Spa.

„Suntem încântați să observăm că Black Hawk-ul nostru european, polonez, a fost selectat de către Ministerul de Interne al României. Aceasta este o etapă importantă în procesul de achiziție și așteptăm cu nerăbdare să încheiem discuțiile pe tema contractului în săptămânile  următoare”, a transmis compania Lockheed Martin într-un comunicat transmis redacției Umbrela Strategică.

Procedura competitivă cu negociere organizată de IGSU pentru maxim 12 elicoptere medii/grele în două configurații – pentru operațiuni de uscat (maxim 8) și maritime (maxim 4) – a fost lansată în mai 2020 și au fost depuse trei oferte: Leonardo (cu AW101), PZL Mielec/Lockheed Martin (Sikorsky S-70i Black Hawk) și Airbus Helicopters Romania. În cursul evaluării propunerilor, oferta Airbus Helicopters România a fost declarată neconformă întrucât a compania a ofertat un număr mai mic de elicoptere față de cantitatea maximă estimată a se achiziționa.

Potrivit procesului verbal la deschiderea ofertelor, PZL Mielec a propus 12 elicoptere la un preț total de 272,8 milioane de euro; Leonardo a oferit tot 12 elicoptere, dar la un preț total cu 27 de milioane de euro mai mult. În cele din urmă, Airbus a oferit doar opt aparate pentru un preț total de 256,9 milioane de euro.

Prețul per aparat propus de PZL Mielec a fost de 22,77 milioane euro fără TVA pentru elicoptere navale și de 22,72 milioane euro fără TVA pentru aeronavele pentru misiuni pe uscat. Leonardo a oferit elicoptere navale la un preț de 26,05 milioane de euro fără TVA și aparate pentru uscat la un preț de 24,34 milioane de euro fără TVA. Cele mai scumpe au fost elicopterele propuse de Airbus: 32,99 milioane de euro (fără TVA) per aparat pentru cele navale și 31,59 de milioane de euro (fără TVA) per aparat pentru uscat.

Elicopterele vor fi utilizate pentru acoperirea spectrului de misiuni pe mare și uscat, inclusiv  căutare și salvare (SAR), asistență medicală, salvarea persoanelor din locuri greu accesibile, intervenție în caz de dezastre (inundații, cutremure, alunecări de teren, explozii), transport de persoane și bunuri materiale în zone greu accesibile sau sinistrate.

În caietul de sarcini pentru această procedură se specifică faptul că, în perioada de garanție, service-ul elicopterelor va fi asigurat de furnizor printr-un centru de service specializat din România.

Achiziția este finanțată cu fonduri europene acordate prin intermediul Proiectului ”Viziune 2020” – Program Operațional Infrastructura Mare. Livrarea elicopterelor va fi efectuată în termen de maxim 23 de luni de la semnarea contractului.

Deocamdată, nu este sigur că tranzacția va fi finalizată, deoarece unul dintre participanții la procedura de achiziții publice a contestat rezultatul. Pe 27 septembrie, italienii de la Leonardo s-au adresat Consiliului Național de Soluționare a Contestațiilor (CNSC), cerând anularea anunțului de încheiere a procedurii. Italienii cer să le fie permis să poată formula și depune o ofertă finală. Dosarul pe această temă este încă în lucru la organismul de soluționare a contestațiilor.

Întreținerea elicopterelor Black Hawk cumpărate de IGSU ar urma să aibă loc în țara noastră. Polonezii de la PZL Mielec și compania românească de stat Romaero au semnat, în septembrie 2020, un memorandum de înțelegere care prevede înființarea în România a unui Centru de Echipare și Întreținere a elicopterelor civile și militare Black Hawk.

Publicația online Economica.net a relatat în premieră despre acest subiect.