ApărareȘtiri

Germania a semnat contractul cu compania Damen pentru construcția a patru fregate MKS-180

Fregată din clasa F126 (Damen/Serban & Musneci)

Pe data de 19 iunie 2020, Damen și Biroul Federal Pentru Înzestrare, Tehnologie Informațională și Asistență a Bundeswehr (Bundesamt fur Ausrüstung, Informationstechnik und Nutzung der Bundeswehr – Baainbw), au semnat contractul pentru construcția a patru fregate MKS-180 pentru marina germană, se arată într-un comunicat.

Damen este principalul contractant pentru acest proiect complex, pe care îl derulează în Germania, împreună cu partenerii Blohm + Voss și Thales. Consorțiul a fost declarat anterior câștigătorul unei licitații europene, cea mai mare din istoria marinei germane.

Pe 17 iunie, resursele financiare necesare au fost alocate de către comisia pentru buget din
parlamentul Germaniei.

Contractul semnat astăzi marchează începutul etapei de proiectare și construcție. Aproximativ 80% din investiția proiectului va rămâne în Germania ca valoare adăugată. Navele vor fi construite la Blohm + Voss în Hamburg, dar parțial și în alte locații ale șantierelor navale din Germania, inclusiv Bremen, Kiel și Wolgast. Pe lângă aceasta, aproximativ 100 de companii mici și mijlocii din industria maritimă, precum și din sectoarele de inginerie mecanică și echipamente industriale de construcții vor fi implicate în implementarea contractului. Aceste companii provin din aproape toate landurile germane.

Hein van Ameijden, directorul general al Damen Schelde Naval Shipbuilding: “Sunt convins că, în cadrul proiectului MKS-180, construim o fregată de înaltă calitate care să răspundă tuturor cerintelor marinei germane. Este un proiect comun germano-olandez. Avem deja o colaborare bună cu partenerii noștri din Germania: Luerssen, Blohm + Voss și Thales. Proiectul oferă, de asemenea, perspective pentru ocooperare europeană viitoare. Un rol important în acest success îl are și colaborarea pe care o avem demulți ani cu Thales, ca parte a ecosistemului industrial si institutional de apărare olandez. Dacă Olanda continuă să investească în proiecte inovative pentru propria marină, ne putem extinde și mai mult rolul în cadrul construcțiilor navale europene. Este un lucru bun pentru rolul strategic al Olandei, conform principiilor din Strategia Industriei de Apărare.”

Participarea industriei germane în acest proiect se regăsește și în cadrul echipamentelor și sistemelor furnizate de Thales – sisteme de control al misiunii. Aproximativ 70% sunt realizate de sucursalele germane ale Thales din Kiel și Wilhelmshaven. Mai mult decât atât, în derularea acestui proiect, sunt implicați numeroși alți subcontractanți germani.

Gerben Edelijn, CEO al Thales Olanda: “Acest contract istoric, atât pentru marina germană cât și pentru Thales, reprezintă o etapă semnificativă în cei peste 50 de ani de cooperare, și confirmă poziția noastră de lider mondial în domeniul sistemelor navale performante. Echipajele de la bordul acestor fregate inovative se pot baza pe cele mai noi tehnologii în domeniul apărării cibernetice, a radarului și controlului incendiilor. Sistemul AWWS, dezvoltat pentru navele olandeze și belgiene, va permite în curând și marinei germane să facă față amenințărilor actuale și celor din deceniile care vor urma”.

Damen, Lürssen, Bohm + Vos și Thales sunt onorate de încrederea acordată de către guvernul german. Implementarea proiectului va începe în curând și presupune livrarea a patru fregate între 2027 și 2031 pentru o sumă de aproximativ 4,6 miliarde de euro. Există, de asemenea, o opțiune de a furniza încă două fregate după 2032, se precizează în comunicat.

Damen Shipyards Group operează 36 de șantiere navale şi de reparații, având 13 000 de angajați în întreaga lume, inclusiv în România. Damen a livrat până acum mai mult de 6 500 de nave în peste 100 de ţări, furnizând anual aproximativ 175 de nave către clienți din întreaga lume.

În luna mari, Umbrela Strategică a relatat despre planurile de consolidare în sectorul construcțiilor navale din Germania, în contextul în care marile șantiere germane întâmpină probleme în competiția cu giganții europeni ai industriei navale: Damen, Naval Group.

Mulți experți sunt de părere că sectorul construcțiilor navale din Germania întâmpină probleme din cauza numărului mare de competitori locali. De unele singure, principalele șantiere navale germane – Lürssen, GNYK și TKMS – sunt prea mici pentru putea depăși giganții europeni, ca Naval Group sau Damen.

Contractul pentru construcția fregatelor MKS 180 a fost acordată grupului olandez Damen, deoarece niciun șantier naval german nu a reușit să îndeplinească cerințele Ministerului Apărării.

Inițial, Thyssen-Krupp Marine Systems, German Naval Yards (GNYK) și Lürssen au discutat despre o posibilă fuziune a celor trei șantiere, însă nu s-a reușit să se ajungă la un acord final.

Jurnaliștii de la Handelsblatt au relatat că negocierile tripartite s-au lovit de două obstacole majore: În primul rând, firma TKMS este în principal activă pe piața construcției de submarine, însă, nici Lürssen, și nici GNYK, nu sunt interesate de această afacere din cauza riscului financiar enorm asociat construcției de submarine.

În plus, Thyssen-Krupp este listată la bursă, în timp ce Lürssen și German Naval Yards sunt afaceri de familie.

În cele din urmă, șantierele navale germane Lürssen și German Naval Yards (GNYK) au anunțat pe 13 mai că au ajuns la un acord de principiu privind crearea unei companii mixte care să cuprindă diviziile de construcție nave militare ale celor două firme. Astfel, în urma fuziunii, noua entitate ar depăși Thyssen-Krupp Marine Systems (TKMS), actualmente cel mai mare constructor naval din Germania, a relatat cotidianul Handelsblatt.