Generalul Wheeler: România ar trebui să investească în soluții securizate 5G pentru infrastructura critică
România este un stat aflat în primă linie în cadrul NATO și se va confrunta cu amenințarea atacurilor hibride, astfel că ar trebui să investească în soluții securizate 5G pentru infrastructura sa critică, cum ar fi centralele electrice, a declarat generalul-maior (r) de aviație Robert Wheeler, într-un interviu în exclusivitate pentru Umbrela Strategică.
Generalul-maior (r) de aviație Robert Wheeler, care a fost adjunct al directorului pentru sisteme informatice în cadrul Departamentului Apărării al SUA și actualmente este consilier senior la firma de consultanță Jones Group International, a vorbit și despre necesitatea investițiilor în infrastructura 5G a bazei aeriene Mihail Kogălniceanu (MK), „lucru ce ar putea poziționa baza MK și România ca una dintre principalele baze din lume în cadrul NATO”.
Totodată, potrivit fostului oficial militar american, tehnologia 5G va avea implicații majore pe câmpul de luptă, dar și în plan geopolitic, astfel că Statele Unite, Europa și alte societăți libere trebuie să colaboreze pentru a asigura securitatea acestor rețele, mai ales având în vedere eforturile Chinei de a domina domeniul 5G.
Generalul (r) Wheeler a afirmat că, în viitor, vom putea putea cunoaște ce tip de țară vizităm pur și simplu observând tipul de rețea 5G pe care o are, cu națiunile autocratice având rețele 5G care permit supravegherea și controlul acțiunilor propriei populații, în timp națiunile democratice, pe de altă parte, vor avea rețele 5G sigure care vor fi un incubator pentru inovație.
”Umbrela Strategică: Care sunt oportunitățile și riscurile generate de utilizarea tehnologiei 5G în domeniul militar?
Gen. Robert Wheeler: 5G promite nu numai să revoluționeze viețile civililor, dar va avea și implicații de ultimă generație pentru militari. Viteza mare, latența redusă și capabilitățile de securitate ale 5G vor debloca următoarea generație de capabilități de comandă și control pe câmpul de luptă. Acest lucru va permite platformelor de arme să comunice între ele în timp real, la niveluri ridicate de securitate, permițând o mai mare inoperabilitate și conștientizare situațională. De asemenea, va permite automatizarea sarcinilor cheie de logistică și transport, eliberând personalul și resursele pentru alte capacități.
Desigur, securitatea este primordială pentru liderii militari care analizează cazurile de utilizare a tehnologiei 5G. Un lanț de aprovizionare 5G nesigur sau o deficiență de securitate în echipamentele din rețea va genera vulnerabilități chiar în coloana vertebrală a armatei. De aceea, este esențial ca țările să urmeze exemplul României și să dezvolte o legislație puternică care să prevadă utilizarea de furnizori 5G siguri.
În mod similar, implicațiile sunt enorme pentru NATO, o alianță de 30 de țări membre suverane. Pentru ca membrii NATO să rămână interoperabilitatea într-un mediu militar în rețea, toți aliații trebuie să aibă furnizori 5G siguri și rețele 5G securizate. Nerespectarea acestui lucru va duce la o alianță pe două niveluri, cu aliați în care se poate avea încredere în caz de conflict și cu cei care vor reprezenta un risc.
Cheia pentru toți aliații NATO este că un 5G securizat va deschide alianța către noi niveluri de interoperabilitate, procesare de mare viteză, Internet of Things (IOT) pentru militari și posibilitatea de a lua decizii pe câmpul de luptă cu o vitează nemaivăzut până acum. Imaginați-vă, de exemplu, o bulă fără fir sigură pe câmpul de luptă și oportunitățile pe care le poate oferi pentru descurajare – și, dacă descurajarea eșuează – pentru executarea operațiunilor de luptă.
Umbrela Strategică: Ce acțiuni ar trebui să ia NATO pentru a atenua provocările asociate cu utilizarea 5G în domeniul militar și în cel civil?
Gen. Robert Wheeler: NATO este o alianță politică și militară. Drept urmare, sarcinile NATO sunt atât politice, cât și militare. La nivel politic, șefii de stat și de guvern ai NATO au convenit, la summitul NATO din decembrie 2019, să asigure securitatea rețelelor de comunicații, inclusiv 5G. Acum, Alianța trebuie să urmeze acest amplu angajament politic de a stabili standarde militare pentru a se asigura că toate rețelele 5G din alianță sunt sigure. Desigur, acestea sunt decizii politice suverane pentru aliați, dar standardele NATO pot contribui la asigurarea faptului că aliații iau deciziile corecte în ceea ce privește securitatea 5G.
La nivel operațional, NATO trebuie să experimenteze cu cazuri de utilizare 5G la sediul și misiunile NATO. NATO ar trebui să înceapă experimentarea cu 5G în exerciții multinaționale și la sediu. NATO ar trebui, de asemenea, să facă din Centrul său de excelență în securitate cibernetică din Tallinn, Estonia, un centru de excelență 5G, așa cum propun estonii.
De asemenea, este crucial să ne amintim că 5G va alimenta și infrastructura civilă critică, cum ar fi centralele electrice și instalațiile de tratare a apei, care vor deveni, de asemenea, ținte în primele etape ale unui conflict, estompând distincțiile tradiționale dintre infrastructura critică militară și cea civilă.
Umbrela Strategică:. Care sunt firmele occidentale care pot concura pe picior de egalitate cu Huawei în domeniul 5G?
Gen. Robert Wheeler: Este un mit că nu există un rival occidental care să concureze pe picior de egalitate cu Huawei. Există trei alternative „democratice” fiabile la Huawei: Ericsson, Nokia și Samsung. Samsung este singura alternativă „end-to-end” la Huawei – adică produc cipuri, unități centrale, stații de bază, antene și dispozitive periferice, cum ar fi tablete și telefoane, utilizând un lanț de aprovizionare certificat ca sigur. Dar există alternative occidentale bune la Huawei și vedem treptat că Ericsson și Nokia, în special, câștigă cote de piață semnificative în Europa și Samsung câștigă contracte mari în Asia și America de Nord.
Din păcate, nu există un furnizor de rețea specific american în acest moment, în mare parte din cauza faptului că industria noastră de telecomunicații a fost lăsată să se degradeze în SUA în anii 1990 și începutul anilor 2000. Cu toate acestea, există multe companii americane care se îndreaptă spre soluții de virtualizare software a rețelelor 5G și este posibil să câștige cote de piață în următorii ani pe măsură ce această tehnologie se dezvoltă.
Umbrela Strategică: Ce măsuri ar trebui să ia Statele Unite și Europa pentru a sprijini alternativele sigure la Huawei în competiția 5G?
Gen. Robert Wheeler: În primul rând, trebuie să lucrăm împreună ca aliați. Securitatea 5G este o provocare internațională care pune țările și societățile libere împotriva societăților autocratice. Prin urmare, Statele Unite, Europa, Coreea de Sud, Japonia și alte societăți libere trebuie să colaboreze. Marea Britanie a propus un forum D-10 al democrațiilor majore pentru a aborda această provocare, ca un format extins al G-7, care să includă țări precum Coreea de Sud și India. Aceasta este o idee bună.
În al doilea rând, guvernele noastre trebuie să ofere unele stimulente financiare pentru a permite alternativelor occidentale să contracareze subvențiile din partea guvernului chinez primite de Huawei. Aceste subvenții majore din partea guvernului chinez fac Huawei atractiv pentru furnizorii de telecomunicații. Băncile pentru dezvoltare din SUA, Coreea de Sud și Europa pot și ar trebui să colaboreze pentru a oferi capital la prețuri reduse pentru proiecte 5G sigure.
Cred că este timpul ca aliații NATO să investească în microelectronica de bază. Microcipurile și hardware-ul electronic de bază sunt similare cu ceea ce era petrolul în secolul al XX-lea: un element critic care poate pune o țară în pericol prin embargouri și practici comerciale neloiale. De asemenea, oferă oportunitatea unor locuri de muncă de înaltă tehnologie și rezistență alianței în orice potențial conflict. De aceea, atunci când țările se gândesc la securitatea 5G, trebuie să ia în considerare nu numai securitatea rețelei și securitatea cibernetică, ci și asigurarea lanțului de aprovizionare.
Umbrela Strategică: Care sunt efectele geopolitice pe termen lung ale competiției 5G, mai ales având în vedere tensiunile în creștere dintre Statele Unite și China?
Gen. Robert Wheeler: Din păcate, implicațiile sunt enorme. Efortul Chinei de a domina 5G are mai multe implicații. În primul rând, va conecta din punct de vedere strategic China de diferite țări – tot mai mult în lumea în curs de dezvoltare – în privința dezvoltării 5G.
În al doilea rând, va permite Chinei să influențeze aceste țări prin controlul lanțurilor de aprovizionare, precum și prin accesul la datele orcărui partener 5G al Huawei.
În cele din urmă, este important să ne amintim că China folosește puterile enorme oferite de 5G în privința datelor pentru a promova controlul populației și pentru a suprima libertățile în locuri precum Xinjiang și Hong Kong. Dacă Huawei începe să exporte aceste capacități, va oferi încă un instrument societăților autocratice pentru a suprima libertățile. Cred că trebuie să înțelegem că în viitor veți putea cunoaște ce tip de țară vizitați pur și simplu prin tipul de rețea 5G pe care o are … Națiunile autocratice vor avea rețele 5G care permit supravegherea, controlul și monitorizarea acțiunilor populației lor. De fapt, vedem asta chiar astăzi. Națiunile democratice, pe de altă parte, vor avea rețele 5G sigure care vor fi un incubator pentru inovație, în care confidențialitatea personală este un pilon care sprijină populațiile, mai degrabă decât guvernele lor.
Umbrela Strategică: România este cunoscută pentru potențialul său în domeniul securității cibernetice, fiind, de exemplu, aleasă să conducă Fondului NATO de Sprijin în domeniul apărării cibernetice acordat Ucrainei. Ce rol ar putea juca România în cursa 5G?
Gen. Robert Wheeler: România are un potențial bun de a deveni un lider în securitatea 5G. Semnarea unui memorandum de înțelegere cu Statele Unite și legislația care este discutată în Parlament cu privire la securitatea 5G sunt pași importanți. Dar mai rămân multe de făcut în România.
În primul rând, pe măsură ce explorează opțiunile de dezvoltare 5G, guvernul și telecomunicațiile ar trebui să investească în soluții de securitate pentru echipamentele chinezești anterioare din generația 3G și 4G, care sunt predominante în rețelele chinezești. Există soluții software care pot permite guvernului să securizeze infrastructura chinezească în timp ce așteaptă perioade normale de înlocuire a echipamentelor învechite, cu costuri și perturbări mult mai mici decât în cazul „extragerii și înlocuirii” imediată a infrastructurii vechi.
În al doilea rând, România se poate poziționa ca lider diplomatic, lucrând cu Statele Unite și alți aliați, precum Polonia, Estonia și poate Regatul Unit, pentru a avansa o agendă 5G în cadrul NATO.
În al treilea rând, România poate începe explorarea cazurilor de utilizare 5G în armata sa, ca mijloc de aprofundare a interoperabilității cu SUA – care, de asemenea, explorează dezvoltarea 5G pe câmpul de luptă. România poate și ar trebui să exploreze și investițiile în 5G la baza aeriană MK, ca parte a modernizării sale. Acest lucru ar putea poziționa baza MK și România ca una dintre principalele baze din lume în cadrul NATO.
În cele din urmă, având în vedere că România este un stat aflat în primă linie în NATO și se va confrunta cu amenințarea atacurilor hibride, ar trebui să investească în soluții securizate 5G pentru infrastructura sa critică, cum ar fi centralele electrice. România poate începe la un nivel mic prin experimentarea cu opțiuni pilot low-cost care permit acestor utilități să exploreze cazurile de utilizare 5G și progresele pe care le poate oferi în termeni de eficiență și securitate.”
- Jones Group International (JGI) este o firmă internațională de consultanță în afaceri, prezidată de generalul James L. Jones, care își are sediul la Washington. Firma consiliază clienții în domeniul apărării, securității naționale și telecomunicațiilor. JGI este prezentă în Europa (Jones Group Europe) și în România, în parteneriat cu Serban & Musneci Associates.