ApărareȘtiri

Forțele speciale ale aviației americane revin la misiunile tradiționale de nișă

Sursa: USAF

Comandamentul pentru Operațiuni Speciale al Forțelor Aeriene ale SUA (AFSOC) intenționează să se reorienteze spre rolurile tradiționale de nișă pe fondul accentuării competiției între Statele Unite și mari puteri rivale, ca Rusia și China.

Astfel, forțele speciale ale USAF vor juca un rol mai puțin central în cadrul operațiunilor de combatere a terorismului și contra-insurgență, pe care și le-a asumat după atacurile de la 11 septembrie 2001 și vor trebui să reînvețe să opereze de pe piste improvizate sau abandonate pentru a permite reechiparea și realimentarea avioanele de luptă în regiuni austere sau de la baze înaintate, afirmă comandatul acestor unități de elită.

„După 11 septembrie, Forțele pentru Operațiuni Speciale au ieșit din umbră și și-au asumat un rol central în operațiunile de contracarare [a organizațiilor extremiste violente], care au definit ceea ce am făcut în ultimii 19 ani”, a declarat Lt. Gen. James Slife, comandantul AFSOC, citat de Flight Global.

„Dar când ne uităm la viitorul mediu de operare, nu vedem [Forțele pentru Operațiuni Speciale] ca având un rol central de suport, ci mai degrabă revenind la rădăcinile noastre de a contribui cu capacități de nișă, specializate, la forțele comune generale”, a afirmat luna trecută oficialul.

Slife afirmă că forțele speciale sunt în căutarea unor modalități de a sprijini strategia Agile Combat Employment, care are ca scop deplasarea constantă a avioanelor de luptă între piste pentru a evita avarierea sau chiar distrugerea lor de rachete balistice sau de croazieră în timp ce sunt parcate la sol.

În mod special, AFSOC caută să sporească experiența pe care controlorii înaintați de trafic aerian o au în direcționarea unor astfel de operațiuni. Controlorii înaintați de trafic aerian din cadrul AFSOC sunt atașați echipelor de forțe speciale și au rolul de a direcționa aeronavele angajate în misiuni de sprijin aerian apropiat și alte operațiuni aeriene ofensive. Adesea, acești specialiști sunt parașutați în spatele liniilor inamice pentru a stabili zone de aterizare pentru unități de parașutiști sau forțe aeropurtate.

„Reînvățăm să operăm pe piste de pe autostrăzi și pe piste abandonate”, afirmă Slife. „Genurile de lucruri care ne permit să rearmăm și să realimentăm rapid avioanele de luptă în regiuni austere”.

De ani de zile, USAF a antrenat forțele sale pentru aterizarea mai multor avioane Lockheed Martin F-22 Raptor pe o pistă austeră și de a le realimenta și reechipa cu ajutorul unei aeronave de transport Boeing C-17 Globemaster III (program cunoscut drept Air Force Rapid Raptor Fighter Forward Arming and Refueling  sau FARP). Potrivit lui Slife, rolul AFSOC ar fi să sprijini misiuni similare.