Forbes: Coronavirusul a infectat sectorul GNL din SUA – Scăderea cererii din China poate provoca prăbușirea prețului gazului lichefiat
- Criza cererii de GNL survine în contextul în care piața este deja suprasaturată cu gaze, la finalul unei ierni ușoare în emisfera nordică.
- Patru nave de transport GNL, ce se îndreptau spre estul Asiei, au fost redirecționate spre destinații mai profitabile, iar cel puțin 15 vase au fost desemnate drept depozite plutitoare.
China este una dintre cele mai importante piețe pentru gazele naturale lichefiate (GNL), fiind responsabilă de 40% din creșterea globală a cererii de GNL începând din 2015. Importurile vor depăși 82 de milioane de tone pe an (tpa) în trei ani, când China va depăși Japonia și va deveni cel mai mare importator de GNL din lume.
Însă, de la izbucnirea epidemiei de coronavirus (covid-19), cererea de GNL în China a intrat în declin, lucru ce ar putea afecta semnificativ evoluția pieței mondiale a gazelor naturale lichefiate
“Covid-19 va reduce creșterea economică; și a dus deja la o scădere accentuată a cererii de gaze în sectoarele industriale și energetice, cei mai mari consumatori”, a declarat Robert Sims, directorul pentru analiză GNL în cadrul firmei de cercetare și consultanță în domeniul energiei Wood Mackenzie, într-un interviu pentru revista americană Forbes.
“Cererea va spori când oamenii se vor putea întoarce la muncă; este însă dificil de estimat când vor putea uzinele să revină la capacitatea maximă de producție”, a completat Sims.
“Credem că se vor pierde 3 milioane până la 6 milioane de tone de cerere GNL, sau 4% până la 10% pentru întreg anul 2020. Acest lucru ar însemna în continuare o creștere a importurilor chineze de GNL; de 4 milioane de tone în cazul unei reveniri rapide, până la 64 de milioane de tone pe an, dar de doar 1 milion de tone în cazul unei reveniri lente, până la 61 de milioane de tone”, a explicat oficialul de la Wood Mackenzie.
Această criză a cererii survine în contextul în care piața este deja suprasaturată cu GNL, la finalul unei ierni ușoare în emisfera nordică, iar noi proiecte de exploatare continuă să fie lansate, a mai declarat Sims, subliniind că se pot observa “indicii că piața scârțâie”, menționând în acest sens declinul accentuat al prețului GNL în Asia, dar și în Europa.
Cele mai multe proiecte de GNL din lume au costuri marginale mici și vor continua să producă, însă principala dilemă a pieței este ce se va întâmpla cu producătorii americani.
Sims afirmă că, în ciuda scăderii prețurilor, “proiectele din SUA ar putea continua să producă și să vândă GNL, deși par să fie în pierdere. Instrumentele de acoperire sunt un motiv; altul fiind riscul pierderii reputației. Sectorul GNL din SUA este relativ nou pentru ceea ce este un joc pe termen lung, și unul din ce în ce mai competitiv”.
Din cauza răspândirii epidemiei, CNOOC, cel mai mare importator chinez de GNL, a declarat stare de forță majoră pentru a refuza importul de gaze lichefiate de la cel puțin trei producători, informează agenția de știri Reuters.
În acest context, patru nave de transport GNL, ce se îndreptau spre estul Asiei, au fost redirecționate spre destinații mai profitabile. Potrivit agenției Reuters, două dintre aceste nave se vor îndrepta spre terminalul South Hook din Marea Britanie.
De asemenea, mai multe nave de transport GNL au fost desemnate depozite plutitoare. Potrivit unei surse citate de Reuters, în acest moment 15 vase sunt identificate drept depozite plutitoare de GNL, majoritatea în emisfera nordică; un număr neobișnuit de mare pentru această perioadă a anului.