ApărareȘtiri

F-16, consemnat la sol în Belgia după descoperirea unei defecțiuni tehnice la mai multe aeronave de acest tip

Ministerul belgian al Apărării luată decizia de consemnare la sol a mai multor avioane F-16 Fighting Falcon din dotarea forțelor aeriene ale țării, după un incident produs în februarie, când un aparat de zbor de acest tip a întâmpinat probleme tehnice la nivelul motorului în timpul decolării,  iar în urma unei verificări amănunțite s-a constat că și alte aeronave de acest tip prezintă defecțiuni similare.

La fel ca Forțele Aeriene Române, Belgia are în dotare avioane F-16 A/B, modernizate la standardul MLU, care sunt echipate cu motoare F100-PW-220E.

În urma analizării incidentului, care s-a produs pe data de 11 februarie la baza aeriană Florennes, autoritățile au decis să consemneze la sol o parte dintre aceste avioane, urmând sfaturile producătorului motoarelor și ale producătorului aeronavei, se arată într-un comunicat al instituției, citat de site-urile de știri La Libre și RTL Info..

Ministerul “Apărării acordă o mare importanță securității și face tot posibilul pentru a rezolva problema cât mai repede posibil”, se afirmă în comunicat.

Potrivit informațiilor comunicate de autorități, în cursul incidentului din 11 februarie, din cauza temperaturii ridicate, unele componente ale motorului aeronavei F-16 s-au topit.

“Motorul aeronavei afectate a fost demontat și trimis companiei de întreținere Patria BEC”, iar în urma investigației s-a descoperit existența unei probleme la nivelul ajutajului.

“O verificare amănunțită a întregii flote arată că un număr semnificativ de motoare prezintă fenomene similare”, explică Ministerul Apărării.

Toți partenerii din cadrul forțelor aeriene din Europa au fost informați, au adăugat autoritățile belgiene, care au precizat că Forțele Aeriene ale SUA, Pratt & Whitney, producătorul motoarelor, și Lockheed Martin, producătorul aeronavelor, au indicat, pe baza acestor informații, că ar trebui luate imediat măsuri corective în cazul motoarelor ce prezintă defecțiuni.

Timpul de reparație este estimat la 5 zile lucrătoare pe motor. Cu toate acestea, termenul ar putea fi prelungit din cauza lipsei de piese de schimb.

Momentan nu se știe dacă și alte țări se confruntă cu aceeași problemă.

Potrivit celei mai recente ediții a raportului anual World Air Forces, realizat de Flight International, Forțele Aeriene Belgiene au în dotare 51 de aeronave de luptă F-16 A/B (modernizate la standardul MLU, la fel ca cele românești). Primul avion de acest tip a fost livrat aviației belgiene în 1978, fiind fabricat în țară, la Societe Anonyme Belge de Constructions Aeronautiques (SABCA).

La 2018, Belgia a anunțat că a decis să cumpere 34 de avioane F-35A pentru a înlocui flota actuală de F-16.