ApărareCategorie PrincipalăȘtiri

Experți despre interacțiunile aeriene Rusia-NATO: Moscova “simte nevoia să arate că este în continuare pe scena internațională”

Avion britanic Eurofighter Typhoon și aeronavă rusească Tu-142 (RAF, Twitter)

În ultimele luni, în pofida pandemiei care a afectat atât SUA și Europa, cât și Rusia, s-a înregistrat o intensificare a misiunilor aeriene rusești în apropierea spațiului aerian NATO din Marea Neagră, Baltică, în zona Peninsulei Alasaka ori a Atlanticului de Nord. Mai mult, în unele cazuri, SUA au acuzat aviatorii ruși de comportament iresponsabil și neprofesionist în cursul interacțiunilor cu avioane americane, precizând însă că aceste situații periculoase par să fie deseori provocate de erori umane.

Mai mulți experți, consultați de site-ul de știri Military.com, au argumentat că aceste incidente indică faptul că Rusia este dornică să profite de publicitatea oferită de aceste interacțiuni pentru a-și etala puterea militară.

Rusia “consideră că este necesar să arate tuturor că încă este pe scena mondială, că încă este pe scena și că are o putere militară destul de bună”, a declarat generalul (ret.) american Frank Gorenc, fost comandant al Forțelor Aeriene ale Statele Unite în Europa (USAFE).

“Puterile în declin trebuie să facă [ceva]”, a adăugat Gorenc.

La rândul său, Doug Barrie, cercetător senior în cadrul Institutului Internațional de Studii Strategice (IISS), a explicat că, spre deosebire de Războiul Rece, când astfel de misiuni erau considerate de rutină, în prezent, manevrele aeriene spectaculoase aduc mai multă vizibilitatea cu ajutorul rețelelor de socializare.

În mod notabil, multe dintre incidentele recente implică avioane multirol Suhoi Su-35 Flanker, unele dintre cele mai moderne aparate din aviația rusă, a remarcat Barrie.

“Astfel că probabil nu este o surpriză că aceste avioane au fost trimise [în misiuni] mai des decât am observat înainte; Flanker are o imagine grozavă”, a adăugat cercetătorul.

De asemenea, Frank Gorenc a explicat că “Su-35 este un avion extrem de capabil”, sugerând că scopul misiunilor spectaculoase ar fi și unul comercial.

“Evident, ei încearcă să-l vândă. Și acesta este un mod bun de a-l arăta”, a afirmat fostul comandant al USAFE.

Oficialii americani și din alte state NATO a subliniat că cele mai multe interacțiuni sunt efectuate într-o manieră profesionistă, sigură, însă uneori apar erori din cauza lipsei de comunicare ori a unor greșeli umane sau defecțiuni.

La mijlocul lunii aprilie, după un incident în cursul căruia un Su-35 Flanker-E a zburat la mică distanță în fața unui avion american P-8 Poseidon în estul Mării Mediterane, generalul american Tod Wolters, comandantul suprem aliat în Europa (SACEUR), a afirmat că incidentul pare să fi fost mai degrabă rezultatul “lipsei de profesionalism” a pilotului rus și nu o încercare deliberată a Moscovei de a provoca un incident.

“Concluzia mea în acest moment este că probabil a fost ceva mai degrabă legat de lipsa de profesionalism decât ceva deliberat”, a spus Wolters pe 16 aprilie.

În ceea ce privește situația pe viitor, experții consideră că, probabil, astfel de incidente vor continua să se producă.

La fel ca Statele Unite, este improbabil ca Rusia să renunțe la prioritățile sale militare, în pofida pandemiei, a afirmat Barrie.

“Nu suntem complet diferiți … Puteți vedea mesajele care provin de la țările NATO, inclusiv de la SUA, care spun: ‘OK, recunoaștem că o pandemie este o problemă uriașă … dar [continuăm] să acoperim necesitățile zilnice de securitate națională”, a adăugat cercetătorul.

De la începutul lunii martie, Rusia și-a intensificat zborurile în apropierea spațiului aerian NATO, mai mult de zece avioane ruse fiind interceptate în cursul unor incidente separate în nordul Atlanticului, Marea Norvegiei, Marea Baltică și Alaska.

Cel mai recent incident de acest fel s-a întâmplat pe 19 mai, când avioane din trei state NATO, inclusiv România, au decolat pentru a monitoriza patru aeronave rusești care zburau în apropierea spațiului aerian NATO.

Potrivit generalul-locotenent (r) Ben Hodges, fost comandant al Forțelor terestre ale SUA în Europa, scopul acestor zboruri efectuate de aviația militară rusă este acela de a cartografia contururile zonelor NATO acoperite de radar a NATO, cât și de a testa timpii și tehnicile de răspuns ale alianței.

“Testează timpii și tehnicile de răspuns. Fac asta în jurul Mării Negre, precum și în Atlantic și în regiunea baltică”, a declarat generalul american pentru The Irish Times, în luna martie,