InfrastructurăȘtiri

Estonia respinge planul de construire a unui tunel submarin baltic. Supărarea: China

Sursa: FinEst Bay Area Development

Guvernul Estoniei va respinge planul de a construi un tunel pe sub Marea Baltică, care să facă legătura cu Finlanda, din cauza problemelor de securitate generate de implicarea Chinei în proiect, a declarat ministrul Administrației Publice de la Tallinn, Jaak Aab, citat de publicația Politico.

Planul prevedea realizarea unui tunel submarin cu o lungime de 100 de kilometri care să asigure legătura rutieră și feroviară directă între Tallinn și Helsinki.

Proiectul urma să fie realizat cu ajutorul firmelor China Railway International Group, China Railway Engineering Company și China Communications Construction Company.

“Având în vedere informațiile cunoscute astăzi de autoritățile statului, avem motive să ne îndoim că proiectul poate fi implementat din motive de mediu, economice și de securitate”, a spus Aab, vineri.

Guvernul Estoniei nu a oferit mai multe detalii despre motivele de securitate din cauza cărora dorește să respingă proiectul, ci a menționat doar că realizarea proiectului în această situație va genera costuri suplimentare asociate cu “dezvoltarea și menținerea capacităților de apărare națională”.

Kustaa Valtonen, un oficial din cadrul dezvoltatorului proiectului FinEst Bay Area Development, a declarat că firma a transmis autorităților o serie de documente pentru a clarifica situația. Kustaa Valtonen a adăugat că încă așteaptă o răspuns oficial din partea autorităților estoniene și este posibil ca decizia anunțată de Aab să nu fie definitivă.

Tunelul dintre Estonia și Finlanda ar fi urmat să fie conectat cu Rail Baltica, o linie feroviară de mare viteză finanțată de UE care va conecta Tallinn cu Europa continentală.

Planul face parte din controversata inițiativă chinezească Noul Drum al Mătăsii. Atât SUA, cât și Europa, susțin că proiectul chinez “Noul Drum al Mătăsii” este lipsit de transparență și favorizează întreprinderile chineze, care angajează muncitori chinezi în loc de localnici, provocând totodată daune mediului.

De asemenea, potențialele implicații strategice ale inițiativei chineze – de la spionaj la furt de proprietate intelectuală sau ingerințe politice – sunt un factor major de îngrijorare pentru liderii UE.

În locul realizării proiectului cu ajutorul firmelor chinezești, ministerul eston a explicat că Estonia lucrează împreună cu guvernul finlandez la un plan alternativ de realizare a unui tunel.