ApărareȘtiri

“Duel” între avioane de generația a cincea: J-20 din China și F-35 din SUA s-au întâlnit deasupra Mării Chinei de Est

Avion de luptă J-20 Mighty Dragon (FOTO: Cui Meng/GT)

Generalul Kenneth Wilsbach, comandantul Forțelor Aeriene americane în Pacific, a declarat recent că avioane de generația a cincea F-35 Lightning II din SUA și Chengdu J-20 Mighty Dragon din China s-au întâlnit deasupra Mării Chinei de Est, însă oficialul american nu a specificat când a avut loc întâlnirea între F-35 și J-20 sau dacă au fost mai multe, relatează Flight Global, site-ul prestigioasei reviste de aviație Flight International.

Este prima întâlnire confirmată oficial între avioane de luptă din generația a cincea aparținând unor potențiali adversari.

Wilsbach a făcut aceste afirmații în cadrul unei discuții, postată pe canalul de YouTube al Institutului Mitchell pentru Studii Aerospațiale.

„Este puțin devreme să spunem ce intenționează să facă cu J-20, așa că, într-adevăr, tot ceea ce am văzut că face este superioritatea aeriană”, a comentat oficialul american în ceea ce privește modul în care China utilizează aeronava de generația a cincea.

„Dar observăm că zboară destul de bine. Recent am avut – nu aș numi-o confruntare – în care ne-am apropiat relativ de J-20 împreună cu F-35-urile noastre în Marea Chinei de Est și suntem relativ impresionați de comanda și controlul asociate cu J-20”, a afirmat Wilsbach.

Generalul american a adăugat că „este încă prea devreme pentru a spune exact ce intenționează să facă cu [J-20] – dacă va fi mai mult ca F-35, care este capabil să îndeplinească multe, multe misiuni sau va fi mai degrabă ca F-22, care este în primul rând un avion de luptă de superioritate aeriană care are și capacități aer-sol”.

Avioanele de luptă chineze și americane de generația a cincea s-au întâlnit de mai multe ori deasupra Mării Chinei de Est, iar câteva astfel de întâlniri s-au produs pe fondul tensiunilor bilaterale dintre Beijing și Washington în ultimele zile ale mandatului lui Trump, a afirmat sursă cu contacte în armata chineză, citată de South China Morning Post.

Inițial propulsate de motoare rusești Saturn AL-31, China a prezentat, în luna septembrie a anului trecut, avioane de luptă J-20 echipate cu motoare autohtone de tip WS-10C Taihang.

În iulie 2021, South China Morning Post și Air Force Magazine estimau că aviația chineză dispune de peste 150 de aparate J-20 Mighty Dragon.

Wilsbach a vorbit și despre Shaanxi KJ-500, principala aeronavă de avertizare timpurie și control a aviației chineze, sugerând că aceasta poate identifica și atribui ținte pentru avioanele de vânătoare chineze, care pot apoi lansa rachete aer-aer PL-15 de la mari distanțe.

„Unele dintre rachetele lor aer-aer cu rază foarte lungă de acțiune [cum ar fi racheta aer-aer PL-15] sunt ajutate de acest KJ-500. Să fim capabil să întrerup acest lanț de acțiune [kill chain] este ceva care mă interesează foarte mult”, a explicat oficialul american.

Racheta aer-aer chinezească cu ghidare radar activă PL-15, despre care se crede că are o rază de acțiune de peste 107 nm (200 km), poate fi utilizată de o gamă largă de aeronave de luptă de proveniență chinezească, precum Chengdu J-10C și J-20, Shenyang J-11B, J-15 and J-16, dar și PAC JF-17 Block 3, ultimul dezvoltat împreună de China și Pakistan. Caracteristicile avansate ale PL-15 au determinat SUA să accelereze dezvoltarea de rachete aer-aer mai rapide și cu raze de acțiune mai lungi pentru a conserva avantajul oferit invizibilitatea pe radar a avioanelor de generația a cincea, potrivit Air Force Magazine.