ApărareȘtiri

Două din cele șase aparate F-35 livrate aviației daneze au probleme cu mecanismul de catapultare

Testarea unui scaun de catapultare (FOTO: martin-baker.com)

Două dintre cele șase avioane de luptă F-35 livrate aviației daneze prezintă defecțiuni la nivelul sistemului de catapultare din cauza unei erori de producție, o problemă ce afectează sute avioane de diverse tipuri din întreaga lume, inclusiv Super Hornet și Eurofighter.

Cele șase avioane daneze, care staționează la baza aeriană Luke din SUA, vor fi inspectate înainte de următorul zbor. Până acum, s-au găsit erori la două dintre acestea, a explicat Thorbjørn Hein, un reprezentant al Agenției pentru Achiziții Materiale din cadrul Ministerului Apărării de la Copenhaga, citat de site-ul de știri Ingeniøren.

Potrivit radiodifuziunii daneze, Copenhaga a cheltuit 14,2 miliarde de coroane (aproximativ 2 miliarde de dolari) pentru a cumpăra 27 de avioane de generația a cincea F-35, care vor înlocui aeronavele F-16 A/B MLU Fighting Falcon, care ar urma să fie scoase la vânzare.

În acest moment, Forțele Aeriene Regale Daneze dispun în acest moment 33 de aparate monoloc de tip F-16A și 11 biloc de tip F-16B.

Forțele Aeriene din mai multe țări au consemnate la sol sute de avioane militare din cauza temerilor că scaunele lor de catapultare ar putea să nu se funcționeze corect în caz de necesitate.

Printre aeronavele vizate de această măsură se numără F/A-18 Hornet și Super Hornet, E/A-18G Growler ale aviației navale americane, F-35 ale Forțelor Aeriene ale SUA sau Eurofighter Typhoon ale forțelor aeriene din Germania și Marea Britanie.

Compania britanică Martin-Baker, cel mai mare producător mondial de sisteme de catapultare, a descoperit unele defecte în cazul anumitor loturi de dispozitive acționate cu cartuș (CAD) folosite pentru catapultarea scaunelor montate în numeroase aeronave militare occidentale. Ca urmare a acestei descoperiri, toate cartușele din acest lot de producție trebuie acum scoase și inspectate.

Defecțiunea pare să afecteze doar o parte din avioanele echipate cu scaune de catapultare MB MK.16.

Aeronavele de luptă F-16 A/B Fighting Falcon ale aviației daneze, precum și cele ale Forțelor Aeriene Române, sunt de asemenea echipate scaune de catapultare ACES II, fabricate de Collins Aerospace, o divizie a Raytheon Technologies.