InfrastructurăȘtiri

Dezastrul din Beirut, provocat de azotatul de amoniu adus de o navă sub pavilionul Moldovei, deținută de un rus

Cele două explozii masive care s-au produs marți, 4 august, la Beirut au fost provocate de 2.750 de tone de azotat de amoniu, stocate în depozitul portului din capitala Libanului şi transportate acum 6 ani de cargbotul Rhosus, sub pavilionul Republicii Moldova, dar deținut de un afacerist rus, scrie presa de peste Prut.

Postul de televiziune LBCI din Liban susţine că la şedinţa Consiliului Suprem de Apărare a ţării s-a anunţat că 2.750 de tone de nitrat de amoniu au explodat în portul Beirut, provocând moartea a peste 100 de oameni şi distrugeri masive în oraş.

“Este inadmisibil ca o încărcătură de nitrat de amoniu, estimată la 2.750 tone, să fie prezentă de şase ani într-un depozit fără măsuri de precauţie”, a declarat premierul libanez Hassan Diab în cadrul reuniunii de urgență a Consiliului Suprem de Apărare din Liban.

Nitratul sau azotatul de amoniu este un îngrăşământ chimic dar conține și elemente chimice folosite pentru fabricarea de explozibili, precum TNT, pentrit, hexogen etc.

De-a lungul ultimului secol s-au înregistrat mai multe cazuri de explozii implicând îngrășăminte chimice. Cel mai devastator a fost un incident produs în 1947 în Texas, când azotatul sau nitratul de amoniu de la bordul unei nave ancorate în Port of Texas City a explodat, provocând cel puțin 581 de decese și peste 5.000 de răniți. Acest caz rămâne în continuare cel mai grav accident industrial din istoria Statelor Unite.

În 2014, în timp ce transporta din Georgia în Mozambique circa 2.750 de tone de nitrat de amoniu, cargoul Rhosus aflat sub pavilionul Republicii Moldova a fost reţinut în portul Beirut din cauza unor grave probleme tehnice, relatează postul TV8 Moldova, citând site-ul de știri Moldstreet.

Ulterior i s-a interzis navigarea din cauza că ar fi încălcat regulile de exploatare, iar încărcătura navei a fost sechestrată şi depozitată în portul Beirut.

De atunci nava cargo stă abandonată în port, iar echipajul compus din cetățeni ruşi şi ucraineni a fost repatriat, după ce fusese lăsat în voia sorții de către angajator. Între timp, la cererea creditorilor, instanţele au emis  trei decizii de sechestrare a navei.

Portaluri specializate în traficul maritim, precum fleetMon.com, cât şi presa din Rusia scriu că proprietarul navei de tip cargo este afaceristul rus Igor Grechushkin, rezident în Cipru.

Nava Rhosus (FleetMon)