Deloitte: Redresare lentă pentru industria aerospațială și de apărare în 2021, dar evoluția va fi inegală între cele două sectoare
Compania de consultanță Deloitte estimează că, după un an dificil pentru industria aerospațială și de apărare din întreaga lume, anul 2021 va fi unul de redresare, însă evoluția va fi inegală între cele două sectoare.
Sectorul aviației comerciale va continua să se confrunte și anul acesta cu provocările generate de pandemia de coronavirus, care au provocat o scădere masivă a numărului de pasageri și, implicit, a afectat cererea de noi aeronave. În aceste condiții că se estimează că sectorul va cunoaște o redresare lentă, iar traficul de pasageri va reveni la nivelul înregistrat înainte de pandemie abia în 2024.
Acest lucru va afecta negativ comenzile de noi aeronave și livrările de echipamentele de aviație. De altfel, Deloitte estimează că anul acesta vor fi livrate la nivel mondial doar aproximativ 900 de avioane comerciale, cu 44% mai puțin decât în 2018, anul în care s-au înregistrat cele mai multe livrări.
Firma de consultanță preconizează că actorii din industria aerospațială se vor concentra pe restructurarea și reducerea costurilor în anul 2021, consolidându-și astfel afacerile pe termen lung. Mai mult, evoluțiile tehnologice, cum ar fi conceptele de mobilitate aeriană avansată, propulsia electrică, motoarele hipersonice și aeronavele alimentate cu hidrogen, ar putea stimula creșterea în domeniul aerospațial în acest deceniu.
Totodată, companii din industria aerospațială, precum Boeing, vor continua să se concentrează mai mult pe afacerile lor din domeniul apărării pentru a contracara declinul sectorului civil.
Declinul înregistrat anul trecut de producătorii de avioane comerciale a afectat puternic și furnizorii de componente, iar redresare lentă a sectorului aviației civile va însemna o prelungire a problemelor financiare cu care se confruntă aceștia. Problema este agravată de faptul că vânzările de piese de schimb și de servicii de mentenanță ar putea rămâne, de asemenea, slabe, întrucât companiile aeriene întârzie lucrările de întreținere și modernizare a avioanelor în încercarea de a-și conserva resursele financiare.
În timp ce sectorul aviației civile a resimțit din plin efectele pandemiei, industria de apărare a fost în mare măsură ferită de probleme. În 2021, bugetele de apărare și veniturile furnizorilor din domeniul apărării vor rămâne stabile, deoarece programele militare continuă să fie esențiale pentru protejarea suveranității, în special în urma amplificării tensiunilor geopolitice.
Cu toate acestea, în contextul în care lanțul global de aprovizionare cu componente și piese de schimb a fost perturbat, unele programe de apărare s-ar putea confrunta cu creșteri minore ale costurilor și ar putea înregistra întârzieri în 2021.
Potrivit estimărilor, cheltuielile globale pentru apărare vor crește cu aproximativ 2,8% în 2021,
depășind plafonul de 2 trilioane de dolari. În Statele Unite, dificultățile economice provocate de pandemie ar provoca o aplatizare sau chiar o diminuare a bugetelor Pentagonului începând cu anul fiscal 2022.
Totuși, vânzările militare străine (FMS), care în anul fiscal 2020 au crescut cu 15 miliarde de dolari, ajungând la 83,5 de miliarde de dolari, ar putea compensa întrucâtva o potențială diminuare a creșterii cheltuielilor de apărare ale SUA.
Exemplul Statelor Unite nu este singular: bugetul militar al Chinei a fost în 2020 cu 6,6% mai mare decât cel pe anul precedent și se estimează că evoluția ascendentă a cheltuielilor militare ale Beijingului va continua și în anii următori. De asemenea, Japonia a anunțat un buget militar în creștere pentru anul 2021. Nici Franța nu și-a redus bugetul alocat pentru apărare, iar parlamentarii și industria de apărare din Hexagon se așteptau la un sprijin financiar suplimentar din partea guvernului pentru a contracara efectele pandemiei.
O excepție la acest capitol este Rusia, care a anunțat că intenționează să reducă cheltuielile militare cu 5% între 2021 și 2023, din cauza impactului pandemiei asupra creșterii economice.
Analiza Deloitte avertizează că activitatea operațională a sectorului ar putea fi perturbată de diverse crize politice, cum ar fi sancțiunile reciproce între SUA și China, definitivarea excluderii Turciei din programul F-35, etc.
În ceea ce privește sectorul spațial, investițiile în spațiu au rămas puternice în 2020, iar impulsul pentru investiții va rămâne probabil solid și în 2021. Se estimează că serviciile de lansare spațială vor înregistra o creștere puternică în 2021, previziunile pieței indicând o creștere de peste 15% de la an la an.
Pe termen lung, costurile vor continua probabil să scadă, determinate de rachetele reutilizabile și de producția în masă de sateliți.
Costurile de lansare pentru sateliți au scăzut deja de la 200 de milioane de dolari în ultimul deceniu la aproape 60 de milioane de dolari în prezent și ar putea scădea până la 5 milioane de dolari. În plus, se preconizează că înființarea în 2019 a Forțelor Spațiale va conduce la o creștere a investițiilor publice în sectorul spațial, pe fondul accentuării cursei spațiale între SUA, China și Rusia.