InfrastructurăIntelligenceIT&CȘtiri

UE și-a prezentat ideile privind inteligența artificială și datele informatice/ Investiții de 20 miliarde de euro pe an în IA

Sursa: European Commission

Comisia Europeană a prezentat miercuri două documente care conturează viitorul digital al Europei – Strategia privind datele și Cartea albă privind inteligența artificială (IA), în contextul în care UE încearcă să țină pasul cu Statele Unite și China în domeniul dezvoltării noilor tehnologii digitale.

Președintele Comisiei Europene, Ursula von der Leyen, a declarat: „Astăzi (n.red. miercuri) prezentăm tuturor viziunea noastră ambițioasă cu privire la viitorul digital al Europei. Este o viziune care abordează toate aspectele, de la securitatea cibernetică la infrastructurile critice, de la educație digitală la competențe, de la democrație la mass-media. Îmi doresc ca Europa digitală să reflecte valorile noastre cele mai de preț, care ne definesc ca europeni – deschiderea, echitatea, diversitatea, democrația și încrederea.”

Potrivit oficialilor europeni, în următorii cinci ani, Comisia se va concentra pe trei obiective principale în domeniul digital:

· o tehnologie în beneficiul utilizatorilor,

· o economie echitabilă și competitivă și

· o societate deschisă, democratică și durabilă.

Noua strategie își propune să stimuleze și să reglementeze dezvoltarea inteligenței artificiale în UE cu investiții de 20 de miliarde de euro pe an următorul deceniu, informează Deutsche Welle.

Europa ca lider în domeniul inteligenței artificiale de încredere

Europa deține toate atuurile pentru a deveni un lider mondial în domeniul sistemelor de inteligență artificială (IA) care pot fi utilizate și aplicate în condiții de siguranță. Europa are centre de cercetare excelente, sisteme digitale sigure și rezultate lăudabile în robotică, avem sectoare de producție și servicii competitive, că este vorba de sectorul autovehiculelor sau cel energetic, de sistemul de sănătate sau de agricultură, se arată în comunicatul emis miercuri de Comisia Europeană.

În Cartea albă prezentată miercuri, Comisia are în vedere un cadru pentru o inteligență artificială fiabilă, bazată pe excelență și încredere. În parteneriat cu sectorul privat și cel public, Comisia urmărește să mobilizeze resurse de-a lungul întregului lanț valoric și să creeze stimulentele potrivite pentru a accelera introducerea și utilizarea IA.

Dată fiind complexitatea sistemelor de IA și riscurile semnificative pe care le pot prezenta acestea în anumite contexte, este esențial să consolidăm încrederea utilizatorilor.

Autoritățile ar trebui să fie în măsură să testeze și să certifice datele utilizate de algoritmi la fel cum verifică produsele cosmetice, autoturismele sau jucăriile.

Europa ca lider în cadrul economiei datelor

Volumul de date generat de întreprinderi și de organismele publice este într-o creștere constantă. Următorul val de date industriale va transforma profund modul în care producem, consumăm și trăim. Dar potențialul său rămâne, în mare parte, neexploatat.

Obiectivul Strategiei europene privind datele este ca UE să devină un model demn de urmat și un lider pentru o societate în care datele sunt un motor esențial al progresului.

În acest scop, obiectivul Comisiei este de a crea un adevărat spațiu european al datelor, o piață unică pentru date, de a debloca potențialul datelor neutilizate, permițând fluxul liber al acestor date în Uniunea Europeană și între diferitele sectoare, în beneficiul întreprinderilor, al cercetătorilor și al administrațiilor publice.

Cu ocazia lansării celor două strategii, comisarul pentru piața internă, Thierry Breton, a declarat: „Europa are toate atuurile pentru a se impune ca un lider natural în cursa tehnologiilor de lucru cu volume mari de date (big data) și pentru a-și păstra suveranitatea tehnologică, poziția de frunte în sectorul industrial și competitivitatea economică, în beneficiul consumatorilor europeni”.

Potrivit EurActiv, Comisia Europeană vrea să creeze o piață europeană unică a datelor cu scopul contracarării dominației giganților americani din domeniul tehnologiei – Facebook, Google sau Amazon.