ApărareImportant

Cine va produce viitoarea mașină de luptă a Forțele Terestre române?

Blindate românești MLI-84 la „Justice Eagle 21.1” (2-5 CAV, US Army)

Armata României are în dotare zeci de mașini de luptă a infanteriei MLI-84M “Jderul”, o variantă autohtonă a blindatelor sovietice BMP-1, care urmează să fie înlocuite cu 298 de vehicule blindate moderne. În cursa pentru contractul în valoare de aproximativ 3 miliarde de euro s-au înscris până în acest moment patru companii din întreaga lume: sud-coreeni de la Hanwha Aerospace cu Redback, General Dynamics European Land Systems cu ASCOD, BAE Systems cu CV90, și AMPV, și nemții de Rheinmetall cu Lynx KF41.

Ediția din acest an a Black Sea Defense & Aerospace 2024, care s-a desfășurat în perioada 22-24 mai, a fost o ocazie pentru cei patru competitori să-și prezinte blindatele propuse părții române.

Blindat Redback de la Hanwha (FOTO: Umbrela Strategica)
Blindat Redback de la Hanwha (FOTO: Umbrela Strategica)
Macheta obuzier autopropulsat K9 Thunder (FOTO: Umbrela Strategica)

Hanwha Aerospace au adus la București un vehicul de luptă al infanteriei de tip Redback, propunerea companiei pentru programul MLI, dar și o machetă de obuzier autopropulsat K-9 Thunder, oferta sud-coreenilor în cadrul licitației organizate de MApN pentru sisteme obuzier de calibrul 155 mm.

Un reprezentant al companiei sud-coreene ne-a explicat că Redback dispune de o serie de sisteme digitale care oferă echipajului o imagine cuprinzătoare a câmpului de luptă. Vehiculul poate fi echipat cu șenile din cauciuc ultrarezistent, care au o greutate mai redusă comparativ cu cele din metal, lucru ca a permis adăugarea de plăci suplimentare de blindaj. Turela este similară celei folosite pe Piranha V, produsă în România de către Elbit, și este echipată cu tun Bushmaster MK445 de 30 de mm, o mitralieră de calibrul 7,62 mm, dar și lansatoare de rachete antitanc SPIKE și sistem activ de protecție Iron Fist.

Un alt aspect subliniat de oficialul de la Hanwha a fost acela că există piese comune între K9 și Redback, inclusiv puternicul motor MTU de 1000 hp și sistemul de transmisie. Acest lucru oferă sinergii semnificative între platforme și eficiență logistică, iar în cazul în care Hanwha va avea succes cu ambele vehicule, atât K9, cât și Redback vor putea fi întreținute în același centru de mentenanță.

Compania Hanwha Aerospace și-a anunțat intenția de a dezvolta relațiile de parteneriat cu industria de apărare din România, prin activarea programelor de localizare, de la producţie locală, transfer tehnologic, până la înfiinţarea unui Centru de Excelenţă MRO.

Peter Bae, vicepreşedinte al Hanwha Aerospace Europe a declarat pe 17 mai că „Hanwha Aerospace doreşte să extindă cooperarea cu România şi planurile de modernizare a apărării de aici, în cadrul unui parteneriat puternic cu industriile locale, iar aceasta este tema principală a evenimentului de networking industrial de astăzi. Vom aduce beneficii economice maxime pe piaţa românească prin activarea programelor de localizare, de la producţie locală, transfer tehnologic, până la înfiinţarea unui Centru de Excelenţă MRO”.

Comparație ASCOD vs MLI-84M (FOTO: arhiva)
Blindat ASCOD echipat cu turelă UT-30Mk2 (FOTO: Umbrela Strategica)

General Dynamics European Land Systems (GDELS), care produce transportoarele Piranha V ale Armatei române împreună cu Uzina Mecanică Bucureşti, a venit la expoziția BSDA 2024 cu o mașină de luptă a infanteriei de tip ASCOD. Vehiculul șenilat prezentat la expoziție a fost echipat cu o turelă tip UT-30Mk2, care dispune de un tun de 30 mm, o mitralieră coaxială de 7,62 mm, un lansator de rachete antitanc Spike și un sistem de protecție activă APS Iron Fist. Turelele sunt montate la Uzina Mecanică Bucureşti pe blindatele românești Piranha V.

Un reprezentant al companiei a explicat în cadrul expoziției că un avantaj al ASOCD este acela că oferă o “familie de vehicule”, arătând că designul modular al platformei comune ASCOD permite dezvoltarea de variante cu diverse roluri, de la mașini de luptă pentru infanterie la transportoare pe șenile și chiar tancuri ușoare. Platforma poate fi echipată cu o varietate de turele de la diverși producători, putând fi înarmată cu tunuri de la calibrul 25 mm la 125 mm, obuziere de 155 mm, ori lansatoare de rachete antitanc ghidate.

Cu o greutate de până la 42 de tone, în funcție de cerințele clientului, gradul de protecție balistică al blindatelor ASCOD atinge nivelul 6 (conform standardului STANAG 4569), adică eficient împotriva proiectilelor de 30 mm perforante trase de la o distanță de peste 500 de metri. Spre comparație, potrivit datelor dintr-o lucrare publicată de Agenţia de Cercetare pentru Tehnică şi Tehnologii Militare, MLI-84 dispune de blindaj frontal de nivel 3 (conform STANAG 4569), iar lateral de nivel 2, adică suficient pentru a proteja ocupanții vehiculului doar de proiectile până la maxim calibru 12,7 mm.

De asemenea, potrivit acestuia, un alt atuu al ofertei GDELS constă în faptul că firma este deja prezentă în România, unde produce Piranha în parteneriat cu Uzina Mecanică Bucureşti, astfel că localizarea producției MLI în România nu ar fi dificilă.

Pe lângă ASCOD, General Dynamics European Land Systems a adus la BSDA 2024 și o platformă amfibie de transport vehicule M3, dar și sistemul Cobra, un pod mobil de asalt montat pe șasiul transportorului Piranha V, care permite instalarea unui pod în doar 2-5 minute.

În acest moment, în contextul în care războiul din Ucraina a evidențiat vulnerabilitatea podurilor fixe, în cazul operațiunilor de traversare ori forțare a cursurilor de apă, trupele române dispun doar de vechile platforme PMA-50, poduri de asalt dezvoltate pe șasiul tancului T-55.

Blindat CV-90 (FOTO: BAE Systems)

Cu ocazia BSDA, grupul european BAE Systems și-a semnalat intenția de a propune României trei vehicule blindate pentru echiparea armatei țării noastre: mașina de luptă a infanteriei CV90 Mk IV sau vehiculul blindat multirol Armored Multipurpose Vehicle (AMPV) sau chiar ambele platforme. În plus, BAE Systems propune și obuzierul autopropulsat Archer, utilizat cu succes de ucraineni în războiul cu Rusia.

CV90 Mk IV este cea mai nouă variantă a familiei de blindate CV90, oferind un motor mai puternic și un sistem de transmisie îmbunătățit. Mașina de luptă a infanteriei poate fi echipată cu un tun de 30 sau 35 mm, lansatoare de rachete antitanc și sisteme de protecție activă. De asemenea, echipajul beneficiază de sistemul de realitate augmentată iFighting care combină și filtrează datele furnizate de senzori, oferind astfel informațiile cruciale într-un timp cât mai scurt.

Zece țări europene utilizează blindate din familia CV90, iar astfel de vehicule au fost furnizate și Ucrainei.

În ceea ce privește AMPV, Paul Zukowski, Director, International Business Development – ​​Europa la BAE Systems, a explicat pentru portalul de știri militare Janes că „este o platformă digitală care este concepută pentru a fi configurată rapid și ușor la diferite așteptări ale clienților”. AMPV a fost selectat de SUA pentru a înlocui transportoarele blindare M113.

Vehicul blindat Lynx (FOTO: Rheinmetall)

Rheinmetall Landsysteme, care a preluat recent uzina Automecanica Mediaș, a venit la BSDA 2024 cu Lynx KF41, cel mai nou vehicul de luptă pentru infanterie (MLI) propus de compania germană pe piața internațională.

Lynx se remarcă printr-un design modular, astfel că pot fi proiectate variante foarte specializate în funcție de necesități operaționale specifice și totuși majoritatea pieselor să fie comune. Acest lucru simplifică activitățile de mentenanță și instruire, lucru care se traduce printr-o disponibilitate sporită a vehiculelor.

Vehiculul dispune de o multitudine de senzori, existând inclusiv opțiunea coordonării de la bordul blindatului a unei drone de recunoaștere. În ceea ce privește armamentul, Lynx este echipat cu noul tun Wotan, calibrul 35mm, dar și lansatoare de rachete antitanc Spike. În ceea ce privește protecția activă, Lynx dispune de două sisteme astfel de sisteme – ADS și ROSY, ce permit contracararea unui atac, execuția de măsuri evazive și inițierea de contramăsuri.

Pe lângă Lynx, Rheinmetall și-a prezentat la BSDA 2024 și cel mai recent vehicul de apărare antiaeriană: sistemul SkyneX, format dintr-o turela Oerlikon Revolver Gun Mk3, cu un tun rapid de 35 mm, montată pe un șasiu de camion HX.

În ceea ce privește prezența companiei germane în România, dr Bjoern Bernhard, director general al Rheinmetall Landsysteme GmbH, a declarat recent că „Rheinmetall Automecanica SRL va contribui la consolidarea în continuare a capacitățile de apărare ale UE și NATO pe Flancul estic. Suntem pregătiți să sprijinim clientul român în programele viitoare – fie pe segmentul vehicule sau cu alte tehnologii de la firma noastra. Vrem să implicăm partenerii locali și să consolidăm economia din România.”