China ar putea dezvolta un avion de luptă de generația a șasea înaintea SUA, avertizează un general american
China ar putea dezvolta și introduce în serviciu activ un avion de luptă de generația a șasea înaintea Statelor Unite, a avertizat generalul de aviație Mark Kelly, șeful Comandamentului pentru Luptă Aeriană din cadrul Forțelor Aeriene ale SUA, care a precizat că, în prezent, Beijingul investește în acest proiect mai mult decât Washingtonul.
În luna septembrie, Forțele Aeriene ale SUA au anunțat că au proiectat, construit și testat în zbor cel puțin un prototip al unui avion de vânătoare de generația a șasea în cadrul programului Next Generation Air Dominance (NGAD). Potrivit oficialilor americani, evoluția rapidă a proiectului se datorează utilizării proiectării digitale.
Însă, generalul Mark Kelly și-a exprimat, luna trecută, îngrijorarea în legătură cu capacitatea SUA de a introduce în serviciu un astfel de avion avansat înaintea altor mari puteri rivale.
„Nu am nicio îndoială cu privire la puterea tehnologică a armatei noastre, dar mă tem că națiunea noastră nu mai are curajul și perseverența de a investi atât de mult timp și bani în dezvoltarea avioanelor de luptă ale viitorului.”, a afirmat oficialul la conferința virtuală a Asociației Forțelor Aeriene, desfășurată la finalul lunii februarie, relatează publicația de business Capital.fr.
Kelly, care a refuzat să precizeze care este stadiul programului NGAD, a subliniat că nu este sigur că Statele Unite „vor avea curajul și concentrarea să desfășoare această capacitate înainte ca cineva, cum ar fi chinezii, să o desfășoare și să o folosească împotriva noastră”, informează portalurile de știri militare Defense News și Defense One.
O aeronavă de generația a șasea ar putea permite Chinei să compenseze întrucâtva inferioritatea numerică a aviației chineze în fața celei americane. Potrivit celei mai recente ediții a raportului anual World Air Forces, realizat de Flight International, SUA au la dispoziție peste 2.700 de avioane de luptă, în timp ce China dispune de 1.571 de astfel de aparate.
Totuși, această superioritate numerică a aviației SUA nu este de natură să-i liniștească pe oficialii americani. Generalul de aviație Charles Q. Brown Jr., șeful Statului Major al Forțelor Aeriene ale SUA, a avertizat anul trecut că un potențial conflict contra unor adversari ce dețin capacități militare apropiate de cele ale Statelor Unite – cum ar fi, China sau Rusia – ar putea provoca aviației americane pierderi comparabile cu cele înregistrate în timpul celui de-al Doilea Război Mondial.
Charles Q. Brown Jr. a mai indicat că Forțele Aeriene Americane au nevoie de capacități de generația a cincea (F-22 și F-35), de capacități de generația a șasea, precum avionul de vânătoare Next-Generation Air Dominance (NGAD), dar și aparate de „generația a patra și jumătate sau a cincea minus” pentru operațiunile împotriva unor adversari care nu dispun de avioane și sisteme antiaeriene de ultima generație.
În aceste condiții, SUA se bazează pe programul NGAD pentru dezvoltarea unui avion de luptă de generația a șasea, care ar trebui să asigure dominația aviației americane pe cer. Unii experți, citați de Capital.fr, consideră că acest aparat va fi succesorul lui F-22 Raptor, un avion special conceput pentru superioritate aeriană.
Până în prezent, programul NGAD a primit un sprijin limitat din partea Congresului. Anul trecut programul a primit 905 milioane de dolari, iar pentru anul fiscal 2021 a fost aprobată suma de 904 milioane dolari, cu aproape 150 de milioane de dolari mai puțin decât solicitase Pentagonul.
Echipa de ingineri implicată în acest proiect susține că va putea transforma acest prototip într-o aeronavă de luptă operațională, „până în anul 2030”.
De altfel, un document recent, dezvăluit de portalul de știri Janes, indică faptul că Statele Unite ar putea introduce în serviciu activ un nou tip de avion de vânătoare de luptă până în anul fiscal 2029.
Un contract, din data de 4 martie, atribuit grupului Raytheon pentru servicii de suport în privința integrării rachetelor aer-aer AIM-120 Advanced Medium Range Air-to-Air (AMRAAM) enumeră mai multe tipuri de aeronave (F-15, F-16, F/A-18, F-22, F-35) care pot utiliza aceste rachete. De asemenea, în contract se precizează că Raytheon are datoria să asigure aceste servicii și „pentru platformele de generație următoare care se pot alătura inventarului Forțelor Aeriene sau Navale înainte de sfârșitul anului fiscal 2029”.