ApărareȘtiri

Bulgaria a primit primele oferte pentru avioane de luptă în leasing, de la Franța și Suedia

Avioane Gripen ale aviației cehe (Sursa: EvertKeijzer/Ironbird/Saab)

Bulgaria a primit primele oferte pentru avioane de luptă pe care vecinii de la sud de Dunăre vor să le închrieze pentru protecția propriului spațiu aerian, în condițiile în care aviația bulgară dispune de un număr redus de aparate MiG-29 operaționale, iar livrarea avioanelor F-16 Block 70 Viper suferă întârzieri.

Ministerul bulgar al Apărării a solicitat oferte de la Statele Unite, Franța, Suedia și Israel, iar până în prezent a primit răspunsurile Franței și Suediei, a declarat ministrul interimar al Apărării, Dimitar Stoyanov, potrivit unui comunicat, citat de Defense News.

„În acest moment, intenția noastră nu este să cumpărăm, ci doar să folosim aceste aeronave pentru o anumită perioadă de timp”, a spus Stoyanov.

Ministrul nu a precizat ce aparate au fost oferite de cele două țări europene, dar cel mai probabil este vorba de aeronave Rafale sau Mirage 2000 din partea Franței și Saab JAS-39 Gripen din partea Suediei. Statele Unite și Israelul vor oferi, probabil, avioane de luptă F-16.

Oficialul a precizat că aviația bulgară vrea să renunțe la avioanele de vânătoare MiG-29 chiar din 2023. Doi ani mai târziu, Bulgaria ar urma să primească primul lot de opt avioane F-16, dar va dura între doi și trei ani până când acestea devin operaționale. Guvernul de la Sofia vrea să achziționeze alte opt F-16, care ar urma să fie livrate în 2027, a completat Stoyanov.

În 2019, Bulgaria a plătit integral 1,2 miliarde de dolari pentru achiziția primului lot de avioane F-16 Block 70

Concomitent, Bulgaria caută motoare pentru MiG-29 în Polonia. „Depunem eforturi maxime pentru a aproviziona 6+2 motoare din Polonia. Discuțiile sunt într-un stadiu avansat, dar nu există încă o decizie finală”, a declarat ministrul interimar al Apărării, potrivit SeeNews.

Stoyanov a adăugat că aceste motoare vor putea fi utilizate pe MiG-29 până la sfârșitul anului 2023.

Producătorul suedez SAAB a refuzat o solicitare SeeNews de a comenta relatările din mass-media bulgară despre discuțiile privind posibilitatea ca aviația bulgară să aleagă Gripen ca avion de luptă interimar.

„Ceea ce putem spune este că rămânem convinși că Gripen C/D va îndeplini nevoile Forțelor Aeriene Bulgare de a-și proteja spațiul aerian și de a îndeplini toate sarcinile ca membru NATO”, a declarat un purtător de cuvânt al SAAB pentru SeeNews, într-o declarație trimisă prin e-mail.

Bulgaria a obținut o propunere inițială din partea Suediei pentru achiziția a zece aeronave Gripen C/D și a solicitat să primească o ofertă în timp util, potrivit unei scrisori ce a fost trimisă săptămâna trecută de Stoyanov omologului său suedez Peter Hultqvist și publicată de site-ul de știri bulgar 24chasa.bg. Bulgaria ar prefera să închirieze avioane, este deschisă și la achiziția de avioane la mâna a doua, se arată în scrisoare.

Luna trecută, guvernul interimar bulgar a aprobat cheltuieli suplimentare de 56 de milioane de euro din bugetul Ministerului Apărării pe 2022 pentru modernizarea și întreținerea echipamentului militar, inclusiv pentru întreținerea flotei de avioane MiG-29.

Ministerul bulgar al Apărării a solicitat oferte de închiriere pentru avioane de luptă din patru țări, în timp ce națiunea se luptă pentru a-și asigura capacitățile de luptă aerian până când primele opt F-16 americane devin operaționale în 2027 sau 2028.

Evoluția vine la scurt timp după ce guvernul interimar al țării a decis să ceară parlamentului să aprobe o a doua comandă F-16 pentru alte opt avioane, evaluate la aproximativ 1,3 miliarde de dolari.

O astfel de soluție este deja folosită și de alte țări europene, precum Ungaria și Cehia, care utilizează de mai mulți ani avioane de luptă Gripen închiriate din Suedia.

Cum tot mai multe țări occidentale au început să treacă la avioanele de generația a cincea, piața este inundată de avioane de luptă retrase din uz, în special F-16.

Pentru multe țări cu bugete limitate, costurile reduse ale aparatelor la mâna a doua reprezintă o ofertă atractivă; România fiind un exemplu proeminent în acest sens.