• Despre noi
  • Contact
  • Cookies
  • Termeni și condiții
  • Politica de confidențialitate
  • umbrela-strategica.ro
  • Apărare
  • Intelligence
  • Energie
  • Infrastructură
  • IT&C
  • Siguranță alimentară
  • CĂUTARE
  • Aviația bulgară ar putea avea mai mult de așteptat pentru noile F-16 din cauza problemelor cu infrastructura

    Mircea Olteanu Mircea Olteanu -

    Livrarea noilor avioane de luptă F-16, pe care Bulgaria le-a cumpărat cu peste 1 miliard de euro din Statele Unite, ar putea fi amânată din cauza problemelor cu pregătirea infrastructurii bazei aeriene Graf Ignatievo, care trebuie să fie modernizată pentru a permite operarea în condiții optime a noului tip de aeronavă, a declarat ministrul interimar al Apărării, Georgi Panaiotov, potrivit publicațiilor The Sofia Globe și Mediapool.

    Potrivit acestuia, în acest moment nu este posibil să se spună cu certitudine dacă va exista o întârziere, dar lucrările de modernizare a bazei aeriene înregistrează o întârziere de 6-8 luni.

    Panaiotov, a declarat că în acest moment se caută modalități de a remedia „haosul” legat de companiile selectate să realizeze lucrările de infrastructură. Oficialul a precizat că nu a fost organizată nicio competiție internațională cu participanți care au experiență în construirea infrastructurii pentru avioane F-16.

    „În prezent clarificăm dacă va exista o întârziere în livrarea avioanelor. Trebuie să discutăm și cu partea americană pentru a fi siguri. Nu pot da un răspuns clar în acest moment”, a spus ministrul Panaiotov, pe 8 iulie.

    Conform planului inițial, primele șase avioane F-16 ar urma să ajungă în Bulgaria în 2023, iar ultimele două în 2024. Baza aeriană ar trebui să fie gata în aprilie 2023.

    Pe de altă parte, predecesorul lui Panaiotov, Krassimir Karakachanov, a negat categoric afirmațiile actualului ministru, acuzându-l că răspândește minciuni.

    Anul trecut, Guvernul bulgar, condus în acel moment de Boiko Borissov, a alocat  300 milioane de leva (150 de milioane de euro) pentru realizarea infrastructurii necesare operării noilor avioane multirol F-16. Însă, Panaiotov a explicat că s-a dovedit că nu au fost prevăzute fonduri și pentru construcția pistei. În acest scop, Bulgaria ar trebui să investească alte peste 50 de milioane de leva, fonduri care nu sunt incluse în buget.

    Panaiotov a afirmat că fostul Guvern „din motive necunoscute” a decis că costul construirii pistei pentru F-16 la Graf Ignatiev va fi suportat de NATO, nu de Bulgaria, fără a discuta acest aspect cu oficialii NATO.

    Alianța Nord-Atlantică însă a refuzat să accepte acest lucru, spunând că proiectul este responsabilitatea Bulgariei.

    „Nu au avut loc negocieri, nu au avut loc acorduri la sediul NATO cu privire la această problemă. Cineva a decis că NATO va suporta costul. NATO ne-a informat că nu vor acoperi costurile, deoarece este o responsabilitate națională”, a spus Panaiotov, adăugând că NATO ar fi decis totuși să sporească finanțarea pentru proiectele bulgare.

    Bulgaria a comandat șase avioane monoloc și două avioane biloc F-16 Block 70, fabricate de Lockheed Martin. De asemenea, Bulgaria va primi și armament pentru aeronave, inclusiv rachete Sidewinder AIM 9Х Block II, dar și o serie de echipamente conexe, inclusiv sistemul de comunicații MIDS JTRS/Link 16.

    Avioanele F-16 vor înlocui cele 14 aeronave MiG-29 din dotarea Forțelor Aeriene Bulgare, care au fost livrate la finalul anilor ’80 și începutul aniilor ’90, și pe care Guvernul de la Sofia intenționează să încerce să le vândă.

    Te-ar mai putea interesa

    Industria alimentelor fast food trece printr-o ”furtună economică”  Directorul FBI Christopher Wray a avut o ”întâlnire de lucru” cu directorul interimar al SRI Inteligența artificială elimină 1.000 de locuri de muncă pe zi

    Ultimele știri

    Stația de la Mostiștea, veche de 50 de ani, se modernizează cu 57 de milioane de euro Șapte comasări necesare Noul Statut al cadrelor militare: aprobat de guvern în martie, adoptat de Parlament în mai