ApărareȘtiri

Australia se gândește să renunțe la contractul cu Naval Group pentru noi submarine de atac

Imagine promoțională cu un submarin diesel-electric din clasa Shortfin Barracuda propus Australiei (Royal Australian Navy)

Autoritățile australiene analizează posibilitatea renunțării la contractul cu francezii de la Naval Group pentru construcția unor noi submarine de atac, în contextul costurilor în creștere și a întârzierilor înregistrate de programul cu o valoare estimată la peste 80 de miliarde de dolari, relatează surse citate de publicația The Australian Financial Review.

Programul de înlocuire a celor șase submarine de atac clasa Collins din dotarea Marinei Regale Australiene a început în 2007. După un proces îndelungat de selecție, în cele din urmă, în 2016, Guvernul de la Canberra a ales oferta prezentată de francezii de la Naval Group. Astfel, potrivit contractului, francezii vor construi în Australia un număr de 12 nave din clasa Attack, o variantă a noului submarin nuclear de atac Shortfin Barracuda al Marinei Franceze. Spre deosebire de navele franceze, submarinele australiene vor avea propulsie diesel-electric.

Guvernul de la Canberra ar dori ca subsidiara locală a grupului francez, Naval Group Australia, să acționeze mai independent față de compania-mamă, inclusiv în ceea ce privește raportarea rezultatelor financiare, susțin surse din industria apărării.

Cea mai recentă dispută între oficialii australieni și constructorul naval francez se leagă de faza de proiectare detaliată a viitoarelor submarine. În timp ce oficialii australieni estimau că această fază va costa 2,5-3 miliarde de dolari, se pare că Naval Group estimează costuri cu 50% mai mari.

Departamentul Apărării de la Canberra nu a negat existența unor disensiuni pe tema bugetului între Australia și Naval Group, dar a precizat că cele două părți cooperează pentru a “asigura o activitate neîntreruptă la clasa Attack”.

De altfel o sursă guvernamentală australiană a relatat că premierul de la Canberra, Scott Morrison, și-a manifestat nemulțumirea în legătură problemele cu care se confruntă programul și chiar a discutat aceste chestiuni cu președintele Franței, Emmanuel Macron.

Disensiunile între cele două părți sunt se pare destul de serioase, astfel Departamentul Apărării se gândește să inițieze discuții cu compania suedeză Saab Kockums, constructorul submarinelor din clasa Collins, pentru dezvoltarea unei variante modernizate a acestor nave.

“Nu cred că este garantat că submarinul [francez] va fi construit”, a transmis o sursă.

Un alt motiv de tensiune între cele două părți are legătură cu faptul că Naval Group și Guvernul nu au ajuns încă la un consens privind includerea în Acordul strategic de parteneriat, care guvernează proiectul, a angajamentului companiei franceze de a cheltui 60% din valoarea contractului cu industria din Australia

Autoritățile australiene doreau ca, până la finalul anului 2020, angajamentul să fie inclus în Acordul de Parteneriat Strategic, însă fostul director executiv al Naval Group, Jean-Michel Billig, a semnalat că negocierile pe această temă ar putea dura până în 2022.

“Suntem ferm angajați să maximizăm conținutul industriei locale și ne-am clarificat angajamentul pentru ca cel puțin 60% din valoarea contractului să fie cheltuită în Australia”, a transmis un reprezentant al firmei franceze Naval Group.

Pierderea contractului cu Australia ar fi o lovitură majoră pentru constructorul francez, care se confruntă cu probleme și în ceea ce privește contractul cu Malaysia – pentru șase corvete Gowind.

De asemenea, o altă afacere care trenează este cea a corvetelor comandate de România. La aproape doi ani de la finalizarea licitației, contractul pentru construcția corvetelor nu a fost încă semnat, pe rolul instanțelor fiind o serie de contestații în legătură cu acest program cu o istorie zbuciumată.