Arme nucleare, Trump și rachete rusești: Motivele din cauza cărora Germania vrea să cumpere avioane Super Hornet și Growler
Germania analizează posibilitatea de a înlocui avioanele Panavia Tornado – folosite de Luftwaffe (Forțele Aeriene Germane) încă din 1979 – cu aeronave americane FA-18E/F Super Hornet și EA-18G Growler, relatează publicația Handelsblatt, potrivit Forbes.
Forțele Aeriene Germane au în acest moment în dotare 141 de avioane Eurofighter Typhoon, optimizate pentru misiuni de superioritate aeriană, și 93 de aparate Panavia Tornado, majoritatea optimizate pentru misiuni de atac (IDS), dar și câteva pentru război electronic și recunoaștere (ECR), proiectate pentru suprimarea apărării antiaeriene inamice.
Înlocuirea avioanelor Tornado este de mai mult timp o prioritate pentru Berlin, în contextul în care șansele de supraviețuire a acestor aparate împotriva rachetelor antiaeriene ruse moderne sunt tot mai reduse.
Motivul I: Trump și teama Berlinului de dependența de SUA
În cazul în care Germania dorea un aparat care să eludeze apărarea antiaeriană inamică, atunci cea mai simplă soluție ar fi fost să achiziționeze singurul avion invizibil pe radar disponibil pentru export – Lockheed Martin F-35 Lightning II.
Însă propunerea F-35 s-a dovedit controversată la Berlin, iar șeful Luftwaffe, generalul Karl Muellner, a fost chiar forțat să demisioneze pentru că a militat în favoarea achiziției de F-35.
Din perspectiva Berlinului, dincolo de greutățile întâmpinate de F-35 în perioada dezvoltării, principala problemă este faptul că programul nu include companii germane, astfel că în cazul achiziției de avioane F-35 ar face Germania dependentă de sprijinul american pentru a menține operaționale aparatele de generația a cincea.
Având în vedere animozitatea între Angela Merkel și Donald Trump, încrederea Berlinului în SUA este în scădere.
Mai mult, Germania și Franța încearcă să dezvolte un avion invizibil pe radar – Next Generation Fighter – care ar urma să fie operațional începând din jurul anului 2040. Directorul general al Airbus a afirmat că o eventuală achiziție de aparate F-35 ar însemna sfârșitul programului de dezvoltare a noului avion european.
Motivul II: Necesitatea operării de avioane capabile să lanseze bombe atomice tactice
În aceste condiții, Berlinul intenționează să achiziționeze 78 până la 90 de avioane Typhoon, varianta modernizată Tranche 3, pentru a înlocui 38 de aparate din varianta Tranche 1.
De asemenea, Germania ar mai putea cumpăra și 30 de avioane multirol FA-18E/F Super Hornet și 15 aparate de război electronic EA-18G Growler, ambele fabricate de Boeing.
FA-18E/F Super Hornet, care a fost dezvoltat pentru a opera de la bordul portavioanelor, nu poate egala performanțele avionului Eurofighter Typhoon în ceea ce privește lupta aeriană la altitudini înalte sau cantitatea de arme transportată.
Totuși, avionul american are un avantaj, ar putea fi certificat mult mai rapid pentru a utiliza
bombe nucleare tactice B61.
Elementul principal al politicii NATO de descurajare nucleară constă în bombele B61 americane, staționate în mai multe țări aliate, inclusiv Belgia, Germania, Italia, Olanda și Turcia. Se crede că Germania are la dispoziție douăzeci de bombe B61 la baza Büchel.
Pentru a putea fi certificate pentru utilizarea de bombe B61, avioanele trebuie să primească o serie de modificări speciale. Vechile avioane Tornado IDS din Germania sunt certificate, dar aparatele Eurofighter Typhoon nu sunt. F-35 urmează să primească modificările pentru B61 în momentul trecerii la Block 4.
Potrivit părții americane, certificarea aparatelor Typhoon ar putea dura 3-5 ani sau chiar mai mult, lucru considerat drept șantaj de industria aeronautică germană.
În acest moment nici aparatele Super Hornet nu sunt certificate pentru utilizarea B61, însă Ministerul Apărării de la Berlin “crede că certificările necesare în Statele Unite (…) ar putea să se facă mai repede”, o percepție susținută și de reprezentanții Boeing, relatează publicația germană Handelsblatt.
Motivul III: Sistemele de apărare antiaeriană rusească
Însă, atât Super Hornet și Typhoon au o problemă similară: sunt vulnerabile în fața sistemelor antiaeriene moderne rusești.
Iar soluția folosită pentru a neutraliza apărarea antiaeriană este utilizarea de avioane special modificate, numite Wild Weasel, care au rolul de a identifica, bruia și distruge radarele inamice folosind rachete antiradiații.
Acesta este exact rolul în care sunt folosite avioanele de război electronic Boeing EA-18G Growler, o variantă de Super Hornet, care utilizează instrumente de bruiaj și rachete antiradiații AGM-88 HARM. Utilizarea în tandem de avioane Growler/Super Hornet este deja practicată de Forțele Aeriene Regale Australiene și Forțele Navale Americane.
Jurnaliștii de la Handelsblatt au relatat că Ministerul Apărării de la Berlin ar prefera să achiziționeze avioane de război electronic dezvoltate pe baza Eurofighter Typhoon, însă ar putea alege aparate Growler, întrucât oficialii germani sunt sceptici că Airbus va reuși să dezvolte o astfel de variantă într-un orizont de timp acceptabil. Airbus susține că varianta ECR ar fi operațională în 2026.
În mod paradoxal, în încercarea de a evita achiziția de avioane invizibile americane, Berlinul ar putea ajunge să cumpere două tipuri diferite de aeronave americane pentru aceeași misiune – și probabil având o eficiență mai scăzută.
Un factor care ar putea înclina decizia Berlinului spre achiziția de aparate americane este prețul – Super Hornet costă în jur de 65 milioane de dolari/avion, în timp ce prețul unui Typhoon este de peste 100 de milioane de dolari.
Cu toate acestea, firmele germane avertizează că o eventuală achiziție de avioane Super Hornet ar putea provoca pierderi de 4 miliarde de euro industriei locale de apărare, iar sindicatele sunt de asemenea nemulțumite. Eurofighter și Super Hornet concurează pentru comenzi în Finlanda, Spania și Elveția, iar Airbus se teme că alegerea Ministerului Apărării ar putea să submineze șansele aeronavelor Typhoon în aceste competiții.
Germania nu a luat încă o decizie în privința acestui plan.