• Despre noi
  • Contact
  • Cookies
  • Termeni și condiții
  • Politica de confidențialitate
  • umbrela-strategica.ro
  • Apărare
  • Intelligence
  • Energie
  • Infrastructură
  • IT&C
  • Siguranță alimentară
  • CĂUTARE
  • Activitate intensă a avioanelor ruse cu rază lungă de acțiune în apropierea spațiului aerian NATO

    Mircea Olteanu Mircea Olteanu -

    Avioane ruse de cu rază lungă de acțiune au efectuat, în decurs de doar o săptămână, șase misiuni în apropierea spațiului aerian NATO, de la zona Peninsulei Alaska la Marea Norvegiei sau Golful Biscaia, în momentul în care portavionul francez Charles de Gaulle efectua manevre în regiune.

    Cel mai recent incident de acest fel s-a produs sâmbătă, 14 martie, când avioane invizibile pe radar Lockheed Martin F-22 au interceptat două perechi de aeronave rusești de tip Tupolev Tu-142 (Bear F/J, potrivit terminologiei NATO) după intrarea în Zona de Identificare a Apărării Aeriene (ADIZ) din Alaska, a anunțat Comandamentul Nord-American de Apărare Aerospațială (NORAD).

    Avion rusesc TU-142 Bear (RAF Lossiemouth)

    Aeronavele rusești au pătruns în Zona de Identificare venind de la vest, respectiv nord de Alaska. Grupul vestic a rămas în spațiul ADIZ timp de aproximativ patru ore și survolat zona în care se desfășoară exercițiul naval ICEX 2020.

    Grupul de nord a zburat în spațiul ADIZ doar aproximativ 15 minute, a comunicat NORAD, precizând că ambele grupuri de avioane Tu-142 au fost escortate de aeronave F-22.

    La exercițiul ICEX 2020 participă submarinele americane de atac USS Toledo (SSN-769, clasa Los Angeles) și USS Connecticut (SSN-22, Clasa Seawolf).

    Aparatele rusești au rămas în spațiul aerian internațional de deasupra Mării Beaufort și nu au pătruns în spațiul aerian american sau canadian.

    „Este a doua și a treia oară săptămâna aceasta în care incursiunile în zonele noastre de identificare a apărării aeriene au fost interceptate și escortate de avioanele NORAD”, a declarat generalul Terrence J. O’Shaughnessy, comandantul NORAD. „Continuăm să observăm activități militare repetate al aviației militare rusești în Arctica și vom apăra SUA și Canada de aceste amenințări care vin din regiunile nordice învecinate”.

    Anterior, pe data de 9 martie, două aeronave Tu-142, care au decolat din Extremul Orient rus, au fost interceptate de avioane americane F-22A Raptor și canadiene CF-18 Hornet în timp ce zburau deasupra Mării Beaufort, în Zona de Identificare a Apărării Aeriene din Alaska, la 50 de mile (80 km) de coastele peninsulei, relatează site-ul Opex360.

    De asemenea, în decurs de doar o săptămână, avioane de vânătoare ale țărilor NATO din Europa de Nord-Vest au fost lansate pentru a intercepta aeronave rusești cu rază lungă de acțiune.

    Pe data de 7 martie, două aparate norvegiene F-35A au interceptat două avioane Tu-142 în largul coastelor Norvegiei, aceasta fiind prima misiune de intercepție efectuate de avioanele F-35 din cadrul Forțelor Aeriene Norvegiene (RoNAF), relatează Business Insider.

    RoNAF a trimis inițial aparate multirol F-16 pentru a intercepta aeronavele Tu-142, care erau escortate de un avion de vânătoare MiG-31. Ulterior, două avioane F-35A Lightning II Joint Strike Fighters ale aviației norvegiene au fost trimise în sprijin.

    Susținute de un avion de realimentare în zbor Iliușin Il-76, aparatele rusești au zburat în total 13 ore, fiind la un moment dat interceptate de aeronave Eurofighter Typhoon ale aviației britanice, aflate într-o misiune NATO de reacție rapidă.

    Ulterior, Ministerul Apărării de la Moscova a publicat o înregistrare ce prezintă momentul interceptării aeronavele Tu-142.

    Norvegia a primit primul avion multirol F-35 în urmă cu trei ani, iar în acest moment are în dotare 15 astfel de aparate, însă în 2025 ar urma să aibă la dispoziție 52, lucru ce va permite retragerea din uz a aeronavelor F-16.

    Avioanele Eurofighter Typhoon ale Forțelor Aeriene Britanice (RAF) au fost din nou nevoite să intervină pentru a intercepta alte două aparate Tu-142 pe data de 11 martie, la vest de Insulele Shetland din vecinătatea Scoției.

    Mareșalul de aviație Mike Wigston, șeful Statului Major al Aerului din Marea Britanie, a declarat: „Aceste bombardiere rusești nu respectă regulile internaționale privind traficul aerian, reprezintă un pericol pentru liniile aeriene și nu sunt binevenite în spațiul nostru aerian”, relatează postul BBC News.

    Reprezentanții bazei aeriene RAF Lossiemouth au transmis că „în niciun moment aeronavele nu au intrat în spațiul aerian suveran” al Marii Britanii.

    Scenariul s-a repetat a doua zi, pe 12 martie, când trei aparate Eurofighter Typhoon au interceptat două bombardiere strategice Tupolev Tu-160 White Swan (Blackjack, potrivit terminologiei NATO; Lebăda Albă, porecla în Rusia) în timp ce se apropiau de coastele nordice ale Scoției, după care au zburat de-a lungul coastelor Irlandei spre Golful Biscaia, unde au fost interceptate de aviația franceză (Armee de L’air). Pe drumul de întoarcere cele două avioane rusești au fost din nou escortate de avioanele britanice.

    Vice-mareșalul de aviație Ian Duguid, comandantul Grupului 11 aerian, a declarat: „Interceptarea de către (aeronavele) Typhoon ale RAF și alte avioane NATO a bombardierelor rusești pentru a treia oară într-o săptămână demonstrează hotărârea noastră continuă privind menținerea ordinii, protejării și apărării spațiului nostru aerian timp de 24 de ore pe zi, 365 de zile pe an”.

    Traseul efectuat de bombardierele rusești ar putea avea legătură cu prezența portavionului francez Charles de Gaulle în Golful Biscaia. Nava amiral a Marinei Franceze a efectuat pe 13 martie o escală la Brest, după exerciții în Marea Mediterană. Un alt motiv ar putea fi baza navală Île-Longue, sediul Forței oceanice strategice (FOST), flota de submarine cu rachete balistice a Franței, susțin jurnaliștii de la site-ul Opex360.

    Date tehnice Tupolev Tu-142 (sursa: The Aviationist, Naval-Technology)
    Rol: Avion antisubmarin și de recunoaștere cu rază lungă de acțiune
    Design: Biroul de Proiectare Tupolev (URSS/Rusia)
    Echipaj: 11
    Anvergură: 50 de metri
    Lungime: 49,5 metri
    Greutate maximă la decolare: 185.000 de kilograme
    Propulsie: 4 turbopropulsoare Kuznetsov NK-12MP (14.795 shp)
    Viteză de croazieră: 711 kilometri/oră
    Viteza maximă: 925 kilometri/oră
    Rază de acțiune: Aproximativ 12.000 de kilometri
    Plafon de zbor: peste 12.000 de metri
    Armament: tun cu țeavă dublă AM-23/încărcătură: 9.000 de kilograme, inclusiv rachete antinavă Kh-35, torpile (APR-2/APR-3, AT-2M sau UMGT-1), mine, încărcături explozive de adâncime (Zagon/Zagon-2) și geamanduri hidroacustice
    Țări utilizatoare: URSS/Rusia, India (până în 2017)

    Tupolev Tu-142 (RAF Lossiemouth)

    Date tehnice: Tupolev Tu-160 (sursa: military-today.com, GlobalSecurity.com)
    Rol: Avion de bombardament strategic
    Design: Biroul de Proiectare OKB-156 Tupolev (URSS/Rusia)
    Echipaj: 4
    Anvergură: 55 de metri
    Lungime: 54 metri
    Greutate maximă la decolare: 275.000 de kilograme
    Propulsie: 4 turboventilatoare Samara NK-321 (14.000 kgf; 25.000 kgf în postcombustie)
    Viteza maximă: 2.220 kilometri/oră
    Rază de acțiune: Aproximativ 12-14.000 de kilometri
    Plafon de zbor: 16.000 de metri
    Armament: bombe și rachete de croazieră Kh-55 (NATO: AS-15 „Kent-A”) sau Kh-55SM (NATO: AS-15 „Kent-B”) sau Kh-15P (NATO: AS-16 „Kickback”). Ambele tipuri de rachete pot fi echipate cu ogive nucleare.
    Țări utilizatoare: URSS/Rusia, Ucraina (până în 1999)

    Tupolev Tu-160 (RAF Lossiemouth)

    Te-ar mai putea interesa

    Premierul Ciucă, de Ziua SIE: Ca militar, au toată admirația mea ! Știm că sunt mereu la datorie Strategia militară a României 2021-2024, aprobată de Guvern. Apărarea are asigurat un buget de 2% din PIB Promisiuni respectate

    Ultimele știri

    Inteligența artificială elimină 1.000 de locuri de muncă pe zi Stația de la Mostiștea, veche de 50 de ani, se modernizează cu 57 de milioane de euro Șapte comasări necesare