ApărareȘtiri

FOTO. Damen Galați a început construcția navei de sprijin de luptă “Den Helder” pentru Forțelor Navale Regale Olandeze

Nava de Suport Logistic Den Helder (Damen/Serban & Musneci Associates)

La șantierul naval Damen din Galați a început construcția celei mai noi nave de sprijin de luptă (CSS) pentru Forțele Navale Olandeze, pe data de 2 decembrie fiind tăiată prima bucată de oțel pentru vasul HNLMS “Den Helder”, informează compania olandeză, într-un comunicat transmis redacției Umbrela Strategică.

Aceasta este o etapă importantă în acest proiect, fiind prima parte tangibilă a construcției. Inițial programată în februarie, tăierea primei bucăți de oțel a fost devansată pentru a proteja progresul proiectului în timpul actualei pandemii de coronavirus și pentru a gestiona într-un mod eficient măsurile sporite de securitate sanitară care afectează modul de lucru pe șantierul naval.

În total, pentru construcția navei vor fi folosite 7.500 de tone de oțel, cantitate împărțită în șaisprezece loturi.

Vasul HNLMS “Den Helder” va opera alături de nava de sprijin (Joint Support Ship – JSS) HNLMS “Karel Doorman”, cele două vase având același design și fiind construite la același șantier naval – Damen Galați. Nava poate opera în întreaga lume și într-un mediu ostil, protejată de fregate. În plus, HNLMS “Den Helder” va putea fi folosită pentru combaterea traficului de droguri, controlarea fluxurilor de refugiați și în misiuni de ajutor de urgență.

Nava urmează să fie livrată în iunie 2024 și va fi pe deplin operațională un an mai târziu. Vasul va avea o lungime de peste 178,3 metri, o grindă de 26,4 metri, și un pescaj proiectat de 8,3 metri. Deplasamentul este de 22.595 tone.

Noua navă este semnificativ mai mică comparativ cu HNLMS “Karel Doorman”: 204,7 x 30,4 x 8,0 metri și cu un deplasament de 27,800 de tone.

Echipajul permanent al navei de sprijin de luptă (CSS) este format din 75 de persoane. În plus, sunt disponibile facilități pentru încă 85 de persoane pentru efectuarea unor sarcini suplimentare legate de misiune.

Faza de inginerie a navei se desfășoară în principal în Olanda și proiectul va furniza lucrări pentru peste 100 de companii, în principal olandeze. Până în prezent, au fost semnate 47 de contracte pentru HNLMS “Den Helder”, dintre care 34 cu furnizori maritimi olandezi.

“Den Helder” va fi construit în întregime la șantierul naval Damen din Galați, România, inclusiv punerea în funcțiune și executarea de probe pe mare.

Următoarea etapă majoră în construcția navei este programată să se desfășoare în luna mai a anului viitor, când va avea loc ceremonia de punere a chilei.

Contractul pentru noua navă de sprijin HNLMS Den Helder a fost semnat în februarie 2020 de către directorul Organizației pentru Materiale de Apărare din Olanda (DMO), viceamiralul Arie Jan de Waard și directorul executiv al grupului Damen Shipyards Group, Arnout Damen. Contractul include inginerie și producție.

Ceremonia de semnare a contractului s-a desfășurat pe puntea HNLMS Karel Doorman, cealaltă navă de sprijin a Marinei Olandeze, care a servit ca bază pentru noul design, relatează publicația de profil SWZ Maritim.

“Den Helder” urmează să înlocuiască nava HNLMS “Amsterdam”, care a fost scoasă din uz din cauza reducerilor bugetare din 2014. Cealaltă navă de sprijin, HNLMS “Karel Doorman”, a intrat în serviciu activ în 2015, înlocuind vasul HNLMS “Zuiderkruis”.

Nava va fi echipată cu un grup generator diesel Wärtsilä (Tier 3) ce livrează o putere instalată de 15,8 megawați. Motoarele de propulsie electrică și cele două elice cu înclinație fixă permit o viteză maximă de 19 noduri.

Testele extinse efectuate pe model la Institutul de Cercetare Maritimă din Olanda (MARIN) au dus la o creștere de șapte la sută a eficienței propulsiei în ceea ce privește JSS. MARIN marcat finalizarea măsurătorilor alături de mulți oaspeți printr-un spectacol de lumini,  fiind cel de-al 10.000-lea model testat de la fondarea institutului.

Nava este echipată cu două stații de realimentare pe mare (RAS) pe ambele părți, construite în conformitate cu standardul NATO (STANAG), pentru a furniza navelor NATO combustibil pe mare, în timp ce ambele nave pot naviga și efectua manevre.

“Den Helder” poate furniza 7.600 m3 de motorină (F 76) și 1.000 m3 de combustibil pentru aviație (F44), precum și 226 m3 de apă potabilă și 290 m3 de uree destinat unui catalizator tip reducere catalitică selectivă (SCR).

Vasul este, de asemenea, capabil să furnizeze pe mare: muniție (capacitate de depozitare 434 tone) și alte bunuri, cum ar fi provizii și piese de schimb.

Totodată, nava poate transporta 24 de containere pe punte și una sub punte. Nava va fi echipată cu două macarale de 40 de tone. Două ambarcațiuni de debarcare (Landing Craft Vehicle Personnel, 24 de tone) vor fi plasate în nișe; una la tribord și una înspre babord. Același lucru se aplică celor două ambarcațiuni rapide de interceptări pentru forțele speciale (FRISC, de 10 tone). Nava va avea două bărci de salvare.

La bordul navei sunt prezente și facilități pentru operațiuni cu elicopterul. Hangarul este conceput pentru operațiuni cu două elicoptere NH 90 sau un Merlin sau NH90 în combinație cu două vehicule aeriene fără pilot (UAV). Nava este echipată cu un spital (Role-2 basic plutitor), de dimensiuni mai mici decât cel de la bordul JSS.

În timpul proiectării CSS, s-a acordat o atenție deosebită creșterii capabilității de supraviețuire a navei. Anume, capacitatea navei și a sistemelor sale de a rămâne funcționale în timpul unei misiuni într-un mediu ostil.

Acesta este compus din: susceptibilitate, vulnerabilitate și recuperabilitate a navei. Pentru platformă, acest lucru înseamnă că semnăturile, zgomotul subacvatic, secțiunea transversală a radarului și radiația în infraroșu (IR) sunt reduse pe cât de mult posibil. În ceea ce privește vulnerabilitatea: se vor aplica cerințe de șoc, ceea ce va duce la pereți etanși și alte protecții și – destul de important – o compartimentare generală bine concepută al navei.

Îmbunătățirea recuperabilității este obținută, de exemplu, prin controlul avariilor și stingerea incendiilor și, acolo unde este eficient, o automatizare suplimentară. Comunicarea internă este importantă și, prin urmare, va fi instalat un sistem wireless, prin care tot personalul este echipat cu un dispozitiv mobil, care servește și la gestionarea alarmelor. Nava va primi cel mai nou sistem de securitate cibernetică.

Pregătirea mentenanței navei este foarte importantă pentru transferul adecvat către flotă și, prin urmare, se acordă mai multă atenție producerii de documentație tehnică extinsă, achiziționării pieselor de schimb corecte și educației și instruirii.

Construcția va fi în conformitate cu regulile clasei DNV-GL și Naval Ship Code, echivalentul naval al SOLAS.

Sursa foto: Damen/Serban & Musneci Associates