Apărare

Acuzații reciproce între NATO și Moscova privind activitățile militare în apropierea frontierei dintre Rusia și alianță în 2020

Foto: Forțele Aeriene Române

În cursul acestui an, Forțele aeriene ale țărilor NATO din Europa au efectuat peste 400 de misiuni de interceptare a unor aeronave necunoscute care se apropiau de spațiul aerian aliat, iar aproape 90% dintre aceste zboruri au fost efectuate ca răspuns la activitățile avioanelor miliare rusești. Însă, potrivit unui înalt oficial de la Moscova, prezenta sporită a NATO în vecinătatea Rusiei riscă să cauzeze incidente majore.

“În ultimii ani, am observat un nivel crescut al activității aeriene militare ruse în apropierea frontierelor alianței”, a declarat purtătoarea de cuvânt a NATO, Oana Lungescu, potrivit unui comunicat de presă.

Spațiul aerian european este monitorizat în permanență de aproximativ 40 de radare de supraveghere și centre de raportare, iar în orice moment al zilei, aproximativ 60 de avioane NATO sunt pregătite să intervină pentru a intercepta zborurile suspecte sau neanunțate, care ar putea pune în pericol traficul aerian civil.

Și avioane MiG-21 Lancer și F-16 ale Forțelor Aeriene Române au participat la câteva astfel de misiuni în cursul acestui an, de exemplu, pe 19 mai, când două bombardiere rusești Tupolev Tu-22, escortate de două aparate Su-27, s-au apropiat de spațiul aerian al Românei.

De asemenea, pe 23 septembrie, avioane CF-18 Hornet, din detașamentul canadian dislocat la Kogălniceanu pentru misiuni de poliție aeriană, au interceptat un avion rusesc de tip Su-27, care zbura în apropierea spațiului aerian al României.

Începând din 2004, NATO efectuează misiuni de poliție aeriană deasupra țărilor baltice, care nu avioane de luptă proprii. Ulterior, alianța a extins misiunile de poliție aeriană și în alte zone din Europa, precum zona Mării Negre (de la baza Mihail Kogălniceanu, România) sau Balcanii de Vest, ajutând aliații din aceste regiuni să-și protejeze spațiul suveran.

“Poliția aeriană este un mod important în care NATO asigură securitatea membrilor noștri”, a subliniat Oana Lungescu.

Potrivit generalul (r) american Ben Hodges, fost comandant al Forțelor terestre ale SUA în Europa (USAREUR), scopul acestor zboruri efectuate de aviația militară rusă este acela de a cartografia contururile zonelor NATO acoperite de radar a NATO, cât și de a testa timpii și tehnicile de răspuns ale alianței.

Avion britanic Eurofighter Typhoon și aeronavă rusească Tu-142 pe data de 11 martie 2020 (RAF)

Pe de altă parte, Moscova, prin vocea ministrului adjunct al Apărării, Alexander Fomin, susține că prezența militară a NATO în apropierea granițelor Rusiei ar putea provoca incidente majore.

“Anul care se încheie a cunoscut o creștere majoră a activității aeriene și navale a alianței. Situațiile care pot duce la incidente majore au fost din ce în ce mai frecvente”, a declarat Fomin, pentru publicația Rossiiskaya Gazeta, informează agenția Tass.

Oficialul rus a menționat o serie de incidente produse în apropierea frontierelor ruse, atât în zonele pontice și baltice, cât și în Orientul Îndepărtat rus sau în regiunea arctică.

Pe parcursul acestui an, în zona Mării Negre s-a înregistrat o intensificare a activităților aeriene și navale aliate și rusești, fiind consemnate numeroase zboruri de recunoaștere.