Airbus dezvăluie conceptul AFJT, un avion de antrenament avansat pentru Forțele Aeriene Spaniole
Airbus a prezentat conceptul Airbus Flexible Jet Trainer (AFJT), un avion biloc de antrenament avansat, pe care speră să îl furnizeze Forțelor Aeriene Spaniole ca înlocuitor pentru CASA C101 și Northrop F-5 Tiger II, aparate vechi de peste patru decenii, relatează publicația ABC și portalurile de profil Jane’s, Defense-Aerospace, Opex360.
Potrivit grupului european, AFJT este un program „conceput de și pentru Spania” și va permite „țării să își mențină poziția de jucător de frunte în sectorul aerospațial și de apărare”.
Programul AFJT ar urma să fie administrat în întregime de subsidiara spaniolă a grupului Airbus, fosta CASA, care fabrică deja avioane militare de tip C295, A400M și A330MRTT și asamblează avioanele Eurofighter achiziționate de Spania.
Airbus Spania se va ocupa în totalitatea de proiectarea, integrarea și asamblarea AFJT, iar o serie de firme spaniole ar urma să furnizeze majoritatea componentelor necesare construirii noilor avioane de antrenament.
Pentru a face proiectul și mai atractiv pentru guvernul de la Madrid, Airbus spune că ar putea dezvolta și alte variante de AFJT, inclusiv un avion de atac ușor sau aparate care putea juca rolul de „agresor” în misiunile de antrenament.
Mai mult, noul aparat de antrenament ar putea fi utilizat și pentru instruirea piloților pentru zborul pe avioane de generația a șase, precum SCAF [Sistemul de luptă aeriană al viitorului], inițial un program franco-german la care s-a alăturat Spania.
Pentru moment, doar Spania și-a exprimat interesul pentru acest program, conceput împreună cu Ministerul Apărării de la Madrid. Însă Franța și Germania sunt printre „potențialii parteneri” tocmai datorită programului SCAF, lucru ce ar însemna o împărțire a costurilor de dezvoltare.
Airbus susține că pentru fiecare 100 de milioane de euro investiți în proiectul AFJT, Spania ar obține între 2.100 și 2.500 de locuri de muncă în țară, generând și venituri guvernamentale de aproximativ 36 de milioane de euro sub formă de taxe și contribuții sociale, fără a lua în calcul potențialele exporturi.
Airbus estimează că Forțele Aeriene Spaniole vor avea nevoie de 50 până la 55 de avioane pentru a înlocui aparatele F-5 și C-101 în rolul de antrenament, precum și cele din echipele sale de acrobatice. Pe piața de export, Airbus estimează că vor fi necesare între 500 și 800 de aeronave de antrenament până în 2029, fără a lua în calcul posibilele variante de atac ușor.
De asemenea, grupul european afirmă că există și oportunități de export pentru AFJT, chiar dacă competiția pe acest segment este una destul de mare, cu T-7 Red Hawk (Boeing și Saab), M-346 (Leonardo), T-50 Golden Eagle (KAI) sau F/A-259 (Aero Vodochody și Israel Aerospace Industries).