ApărareȘtiri

Livrările de F-35, suspendate din cauza unei defecțiuni ce poate provoca o explozie dacă avionul este lovit de fulger

Sursa: Lockheed Martin

Lockheed Martin a suspendat livrările de aeronave F-35A, timp de mai mult zile în cursul lunii iunie, după descoperirea unei defecțiuni ce ar putea provoca o explozie în cazul în care rezervoarele de combustibil ale avionului sunt lovite de un fulger, relatează agenția de știri United Press International.

Compania a oprit livrările de avioane F-35A către Forțele Aeriene ale SUA timp de mai multe zile, dar a anunțat că marți a reluat livrările.

F-35A, cea mai numeroasă variantă a avionului de generația a cincea, nu ar trebui să se apropie la mai puțin de 40 de kilometri de de fulgere sau furtuni până nu se rezolvă problemele legate de sistemul de combustibil al avionului, a transmis Lockheed.

În urma inspecțiilor de rutină efectuate la baza aeriană Hill Air Force Base, Utah, la 14 dintre cele 24 de avioane inspectate au fost constatate defecțiuni la nivelul conductelor utilizate pentru pomparea de gaz inert pentru a preveni o explozie în rezervoarele de combustibil, se arată într-un memorandum confidențial din 5 iunie al Biroului programului F-35 din cadrul Pentagonului..

Deși defectele par să fi apărut după ce avioanele au fost livrat, Departamentului Apărării a confirmat restricțiile recomandate de Lockheed. Acestea vor rămâne în vigoare până la remedierea sistemului de stingere incendii cu gaz inert de la bord.

O problemă identică, în urma căreia au fost introduse restricții de zbor similare privind furtunile și fulgerele, a apărut la începutul anului 2010. Sistemul antiincendiu cu gaz inert a fost reproiectat în 2014.

În mod oarecum ironic, porecla oficială a aeronavei este “Lightning” (fulger).

F-35, cel mai scump program militar din istoria Statelor Unite, se confruntă în continuare cu provocări majore, fie ele tehnice, bugetare sau strategice, potrivit unui raport din data de 12 mai al Oficiului Pentru Responsabilitate Guvernamentală (GAO) din Statele Unite.

GAO a precizat că, până în luna decembrie, au fost identificate 870 de “deficiențe nerezolvate” în cazul avioanelor F-35, inclusiv nouă probleme „din categoria întâi” care ar putea “pune în pericol siguranța (sau) securitatea”. Doar 30% dintre cele peste 10.000 de “procese critice” identificate în faza de asamblare “reușesc în prezent să producă un produs în conformitate cu standardele de proiectare predefinite”.

“Din cauza testării și producției concomitente, potrivit unui oficial din cadrul programului F-35, până la 550 de aeronave livrate până în 2020 vor avea nevoie de modificări pentru a corecta deficiențele și problemele de proiectare identificate în timpul testării”, se afirmă în raportul publicat de GAO.

Printre problemele cu care F-35 se confruntă se numără un tun intern imprecis, sute de erori software sau vulnerabilități în planul cibersecurității.

Mai mult, Pentagonul a impus limitări în ceea ce privește zborul la viteze supersonice în cazul variantelor F-35B și F-35C din cauza unor defecțiuni care sunt considerate ca fiind prea costisitoare pentru a fi remediate. Testele au arătat că în timpul zborului la viteze supersonic au apărut o serie de avarii la nivelul învelișului antiradar, lucru care poate reduce invizibilitatea pe radar a aeronavelor, principalul atu al avionului F-35.

Problemele cu care se confruntă F-35 sunt o demonstrație a complexității proiectelor aviatice de generația a cincea. Aparate similare dezvoltate de alte țări se confruntă cu probleme similare: un prototip al avionului rusesc Suhoi Su-57 a luat foc după aterizare în 2014, iar primul Su-57 din producția de serie s-a prăbușit în decembrie 2019.