VIDEO. Un nou incident aerian SUA-Rusia în Mediterana: Un P-8 Poseidon interceptat într-o manieră neprofesionistă de două Su-35
Pentru a treia oară în doar două luni, o aeronavă americană de patrulare maritimă și recunoaștere a fost interceptată într-o manieră periculoasă și neprofesionistă de avioane rusești de vânătoare deasupra Mării Mediterane, care, de această dată, au înconjurat pe aparatul american din două părți, limitându-i spațiul de mișcare, a anunțat Flota a 6-a a Statelor Unite.
Pe data de 26 mai, o aeronavă de patrulare P-8A Poseidon a Forțelor Navale ale SUA a fost interceptat în spațiul aerian internațional în estul Mediteranei de două avioane rusești Su-35. Interceptarea a fost considerată ca fiind “nesigură și neprofesionistă”, deoarece piloții ruși s-au poziționat simultan pe ambele părți ale aeronavei P-8A, la mică distanță, restricționând astfel capacitatea avionului american de a manevra în siguranță.
Acțiunile inutile ale piloților ruși au fost în contradicție cu bunele practici privind siguranța aviatică și au pus în pericol toate cele trei aeronave.
Acțiuni ca acestea măresc potențialul de coliziune aeriană, au completat oficialii americani.
Incidentul aviatic a durat în total 64 de minute, se precizează în comunicatul Flotei a 6-a.
În ultimele luni, în pofida pandemiei care a afectat atât SUA și Europa, cât și Rusia, s-a înregistrat o intensificare a misiunilor aeriene rusești în apropierea spațiului aerian NATO din Marea Neagră, Baltică, în zona Peninsulei Alasaka ori a Atlanticului de Nord. Mai mult, în unele cazuri, SUA au acuzat aviatorii ruși de comportament iresponsabil și neprofesionist în cursul interacțiunilor cu avioane americane, precizând însă că aceste situații periculoase par să fie deseori provocate de erori umane.
Mai mulți experți, consultați de site-ul de știri Military.com, au argumentat că aceste incidente indică faptul că Rusia este dornică să profite de publicitatea oferită de aceste interacțiuni pentru a-și etala puterea militară.
Rusia “consideră că este necesar să arate tuturor că încă este pe scena mondială, că încă este pe scena și că are o putere militară destul de bună”, a declarat generalul (ret.) american Frank Gorenc, fost comandant al Forțelor Aeriene ale Statele Unite în Europa (USAFE).
“Puterile în declin trebuie să facă [ceva]”, a adăugat Gorenc.
La rândul său, Doug Barrie, cercetător senior în cadrul Institutului Internațional de Studii Strategice (IISS), a explicat că, spre deosebire de Războiul Rece, când astfel de misiuni erau considerate de rutină, în prezent, manevrele aeriene spectaculoase aduc mai multă vizibilitatea cu ajutorul rețelelor de socializare.
În mod notabil, multe dintre incidentele recente implică avioane multirol Suhoi Su-35 Flanker, unele dintre cele mai moderne aparate din aviația rusă, a remarcat Barrie.
“Astfel că probabil nu este o surpriză că aceste avioane au fost trimise [în misiuni] mai des decât am observat înainte; Flanker are o imagine grozavă”, a adăugat cercetătorul.
De asemenea, Frank Gorenc a explicat că “Su-35 este un avion extrem de capabil”, sugerând că scopul manevrelor spectaculoase ar fi și unul comercial.
“Evident, ei încearcă să-l vândă. Și acesta este un mod bun de a-l arăta”, a afirmat fostul comandant al USAFE.
Oficialii americani și din alte state NATO a subliniat că cele mai multe interacțiuni sunt efectuate într-o manieră profesionistă, sigură, însă uneori apar erori din cauza lipsei de comunicare ori a unor greșeli umane sau defecțiuni.