
Cel mai recent raport al Thales privind amenințările cibernetice din sectorul aviației, lansat cu ocazia Salonului Aeronautic de la Paris (16-22 iunie 2025), avertizează asupra unei creșteri spectaculoase a atacurilor cibernetice, cu 600% într-un singur an, conform unui raport al companiei trimis Umbrela Strategică.
De la companii aeriene și aeroporturi, la sisteme de navigație și furnizori, fiecare verigă din lanț este vulnerabilă în fața atacurilor. Raportul include o analiză a convergenței tot mai accentuate între confruntările geopolitice și amenințările cibernetice într-un sector care a devenit strategic pentru suveranitatea statelor, stabilitatea economică globală și circulația în siguranță a persoanelor și mărfurilor.
Pe baza datelor de intelligence din piață și a analizei incidentelor, raportul Thales evidențiază modul în care actorii din sectorul aerospațial au devenit ținte principale ale atacurilor cibernetice, care sunt motivate de o serie de factori, inclusiv câștiguri financiare, agende ideologice și operațiuni de influență susținute de state. Între ianuarie 2024 și aprilie 2025, au fost înregistrate 27 de atacuri, care au implicat 22 de grupuri diferite de ransomware.
Un sector strategic, interconectat și vulnerabil
Deși numărul atacurilor este în creștere, raportul evidențiază și o schimbare calitativă în ceea ce privește tipurile de amenințări cu care se confruntă sectorul aviației.
Pe lângă compromiterea operațiunilor de zbor, atacurile cibernetice au acum și obiective strategice, cum ar fi spionajul cibernetic industrial, accesul la tehnologii sensibile, cum ar fi sistemele de avionică și comunicații, perturbarea lanțurilor de aprovizionare și capturarea de date de mare valoare, cum ar fi itinerariile călătoriilor diplomatice și transporturile confidențiale de mărfuri.
Aceste atacuri din ce în ce mai sofisticate vizează atât companiile aeriene, cât și producătorii de aeronave și furnizorii acestora.
Printre exemplele notabile se numără atacul de tip denial-of-service lansat de un grup de hackeri pro-ruși asupra unei companii aeriene și ransomware-ul care a paralizat sistemele de mentenanță și aprovizionare în mai multe noduri strategice de transport aerian. Aceste incidente scot la iveală vulnerabilități structurale într-un sector extrem de interconectat, unde o singură eroare poate declanșa efecte în cascadă asupra întregului lanț de operațiuni critice.
Acest nivel ridicat de risc derivă din caracteristicile specifice sectorului aerospațial: complexitatea operațională semnificativă, cu dependență de software critic și bazat pe relații interdependente între părțile implicate, valoarea intrinsecă a datelor personale, biometrice sau strategice gestionate, precum și consecințele imediate ale oricărei perturbări, cum ar fi întârzierile masive, închiderea spațiului aerian sau defecțiunile logistice.
”Industria aviației a devenit un câmp de luptă digital, cu interese economice și geopolitice semnificative în joc. Creșterea bruscă a numărului de atacuri impune o abordare holistică a securității cibernetice în sectorul aviației, integrarea cât mai rapidă a inteligenței artificiale ca aliat de nădejde, precum și o colaborare mai strânsă între industrie și sectorul public”: a declarat Ivan Fontarensky, CTO, Cyber Detection and Response la Thales
Se preconizează că piața globală de securitate cibernetică în domeniul aviației va ajunge la 5,32 miliarde de dolari în 2025, cu o creștere medie anuală estimată la 8,7% până în 2029, impulsionată în special de digitalizarea tot mai accentuată a sectorului și de intensificarea peisajului amenințărilor cibernetice.