ApărareȘtiri

Francezii de la Texelis propun României dezvoltarea unui vehicul blindat ușor pe baza șasiului CELERIS

FOTO: Texelis

Compania Texelis din Franța propune României să dezvolte și să producă un vehicul blindat 4×4 pe baza soluției de mobilitate CELERIS.

Reprezentații firmei din Hexagon au explicat, în cadrul unui briefing de presă, că își “propun să creeze, împreună cu companiile românești, vehicule noi pentru a satisface nevoile” României, dar și pentru export în alte țări.

“Oferim CELERIS ca un proiect de soluție pentru mobilitate. Nu doar ca un șasiu, ci un pachet complet care include suport pentru proiectare, implicarea experților noștri, asistență în configurarea centrelor și proceselor industriale, ajutor în proiectarea pachetului de suport, precum și control complet asupra producției, setărilor și exportului”, au indicat reprezentații Texelis.

Aceștia au subliniat că soluția propusă ar însemna o interoperabilitate sporită cu vehiculele armatei franceze, dar și belgiene, care folosesc deja sistemul de mobilitate dezvoltată de Texelis.

Soluția de mobilitate CELERIS a fost dezvoltată pe baza experienței dobândite cu programul SERVAL, cunoscut și sub numele de VBMR-L (Véhicule Blindé Multi-rôle Léger), pentru armata franceză. Texelis produce în prezent șasiul vehiculului 4×4 SERVAL pentru armata franceză, urmând să fie realizate peste 2.000 de astfel de blindate ușoare. De asemenea, compania cu sediul în Limoges a exportat sisteme de mobilitate pentru blindate ușoare și în Belgia, Serbia sau Canada.

Pe lângă soluția CELERIS pentru vehicule 4×4, Texelis lucrează deja la o soluție soluție pentru blindate 6×6 și 8×8. În general, soluția Celeris este compusă din 12 kituri de bază și 30 de kituri opționale și poate fi adaptată nevoilor clientului, putând fi configurat pentru diverse tipuri de misiuni.

Propunerea prezentată de Texelis vine în contextul în care programul de înzestrare ”Autovehicule tactice blindate de tip ușor (ATBTU)” pentru armata română, cu o valoare totală estimată la aproximativ 4,58 miliarde de lei (fără TVA), pare să fie în dificultate. Compania turcă Otokar este singura care a depus o ofertă comercială, în timp ce francezii de la Arquus și turcii de la Nurol Makina au renunțat să se înscrie în competiție, neacceptând condițiile contractuale impuse de partea română.

Programul a fost desemnat drept un proiect esențial în Carta Albe a Apărării 2020 și este unul dintre cele mai masive proiecte de înzestrare a armatei din ultimii ani.

MApN explica, în decembrie 2022, că procedura aprobată are scopul de a atribui un contract multianual prin care se preconizează că vor fi achiziționate 1.059 de autovehicule tactice blindate de tip ușor (ATBTU) – în varianta de bază și opt tipuri derivate – urmând ca fabricarea, asamblarea, integrarea, testarea și mentenanța ATBTU, pe durata ciclului de viață, trebuie să se realizeze la operatori economici din industria națională de apărare, care să fie în măsură să îndeplinească aceste activități și în situații de criză sau război, pentru armata României.

Țările care folosesc soluții de mobilitate dezvoltate de Texelis (FOTO:Texelis)
FOTO: Texelis
FOTO: Texelis