ApărareȘtiri

Programul corvete pentru Forțele Navale Române suferă o nouă amânare

Corvetă din clasa Gowind (defpost.com)

Ministrul Apărării, Vasile Dîncu a vorbit, vineri, despre programul de achiziţii corvete pentru Forțele Navale Române, afirmând că s-a cerut recent o nouă amânare, pentru că asocierea declarată câștigătoare, dintre Naval Group şi Şantierul Naval Constanţa, s-a mai prelungit cu câteva luni, până în septembrie.

”Ni s-a cerut ieri o nouă amânare, pentru că această asociere dintre Naval Group şi Şantierul Naval Constanţa s-a mai prelungit cu câteva luni până în septembrie şi vin cu o nouă ofertă şi evident că acum îi mai păsuim un pic, pentru că am văzut că s-au înţeles şi au început să lucreze cu o ofertă care să corespundă exact cererii”, a declarat oficialul, care a adăugat că amânarea va fi de două-trei luni, potrivit news.ro.

Ministerul Apărării de la București a indicat, luna trecută, că va căuta o altă soluție pentru achiziția de corvete dacă discuțiile cu Naval Grup nu conduc la semnarea unui acord până la finalul lunii aprilie.

În acest context, la mijlocul lunii aprilie, generalul (r) Gheorghe Savu, director Damen Naval România, a explicat că firma de la Galați își menține oferta depusă pentru programul „Corvete multifuncţionale”, un proiect de interes imediat pentru guvernul Ciucă, ce prevede construcția a patru corvete și modernizarea fregatelor Regina Maria și Regele Ferdinand.

Deși demararea contractului Corvete multifuncţionale şi monitorizarea îndeplinirii obligaţiilor offset asumate de furnizorul străin este un obiectiv ce figurează în programul de guvernare al Cabientului Ciucă, situația în jurul acestui program rămâne confuză.

Ambasadoarea franceză la Bucureşti, Laurence Auer, afirma săptămâna trecută că negocierile pentru contractul româno-francez privind achiziţia de corvete sunt „în faza finală” și „se speră la semnarea cât mai rapidă a contractului”.  Însă surse din piață susțin că navele nu pot fi realizate la costurile prevăzute de program din cauza creșterii prețurilor la oțel și alte materiale pentru construcții navale.

Decebal Ilina, fost șef al Înzestrării Armatei, a declarat, într-un interviu acordat jurnalistului TVR Adelin Petrișor,  că acest contract este blocat pentru că partea franceză cere mai mulți bani decât sunt prevăzuți în oferta cu care a câștigat licitația.

Saga programului corvete pentru Marina României a început în anul 2016, când contractul a fost atribuit direct companiei Damen, aceasta urmând să realizeze cele patru nave la șantierul său din Galați.

Ulterior, după venirea PSD la putere, procedura a fost reluată și a fost organizată o licitație. În iulie 2019, Constructorul francez Naval Group, în parteneriat cu Șantierul Naval Constanța, a câștigat contractul (propunând corvete Gowind 2500), dar contracandidații firmei câștigătoare – Fincantieri și Damen – au depus contestații.

Pe lângă contestații, licitația a fost și subiectul unei anchete DNA privind o presupusă infracțiune de luare de mită de către angajații Departamentului Armamente, însă dosarul a fost clasat.

Conform cerințelor prezentate de MApN, corvetele vor trebui să aibă un deplasament cuprins între 1600-3500 t, cu capabilități de luptă în cel puțin două domenii (luptă antiaeriană şi lupta împotriva navelor de suprafaţă / lupta antisubmarin) şi sistem de management al luptei integrat cu sistemele de senzori şi armament, inclusiv rachete antiaeriene și antinavă.