Doi foști miniștri bulgari suspectează că SUA amână livrarea avioanelor F-16 din cauza lipsei de încredere în autoritățile bulgare
Întârzierea livrării noilor avioane de luptă F-16 ar putea fi cauzată de lipsa de încredere a SUA în autoritățile bulgare, care până acum nu au dovedit că pot proteja în mod fiabil secretele NATO de spionii ruși, au declarat doi foști miniștri bulgari, în cadrul unei conferințe organizate de EURACTIV Bulgaria.
„Întâmpinăm dificultăți în procesul de protejare a informațiilor clasificate. Suntem în NATO de zece ani și știu că se permite accesul la certificatele de informații clasificate, după un studiu care durează șase până la opt luni. Iar aici [în Bulgaria], oamenii noștri i-au eliberat un permis lui Peevski în mai puțin de cinci zile lucrătoare”, a declarat fostul ministru interimar al apărării, Velizar Shalamanov.
Fostul ministru face referire la miliardarul Delian Peevski, un magnat al presei, care, după ce a devenit parlamentar, a obținut rapid un certificat în 2013 pentru a fi eligibil să conducă Agenția de Stat pentru Securitate Națională.
În ultimii doi ani, procuratura bulgară a efectuat mai multe anchete care au vizat spionii ruși din țară, care au dus la expulzarea a zeci de diplomați ruși din Bulgaria. Totuși, niciun bulgar nu a fost condamnat până acum pentru spionaj în favoarea Rusiei.
„Am o presupunere atât de vagă că și livrarea F-16 a fost încetinit tocmai din acest motiv, deoarece securitatea acestei tehnologii încă nu este garantată 100%”, a adăugat Shalamanov.
Bulgaria a cumpărat opt avioane de luptă F-16 Block 70, produse de Lockheed Martin. Inițial, primul urma să fie livrat în 2023, însă SUA au anunțat că livrarea va fi amânată până în 2025, din cauza pandemiei, .
În urmă cu un an, în ultimele zile de guvernare a lui Boiko Borissov, procuratura a anunțat că a destructurat un grup de spioni ce acționa în Ministerul Apărării de la Sofia. Autoritățile au anunțat că grupul spiona pentru Rusia și încearcă să răspândească informații despre noul F-16.
Suspiciunile lui Velizar Shalamanov cu privire la F-16 au fost împărtășite de un alt fost ministru militar al Apărării, Todor Tagarev.
„Bulgaria trebuie să creeze un sistem de protecție a informațiilor clasificate. Continuăm să permitem reprezentanților ruși (ai companiei ruse) MiG la (aeroportul militar) Graf Ignatievo. Trebuie să existe o garanție de 110% că picior de rus nu va acces în niciun fel acolo. Trebuie să existe o garanție că angajații de la bază nu vor merge apoi să bea vodcă cu rușii”, a explicat Tagarev.
Foștii miniștri s-au pronunțat și în favoarea achiziției de avioane de luptă F-16 la mână a doua, care sunt mult mai ieftine.
Din cauza invaziei ruse în Ucraina, Bulgaria caută acum opțiuni pentru întreținerea avioanelor MiG-29 pe termen lung în contextul în care aeronavele erau anterior reparate în Rusia.
De asemenea, așa cum am relatat anterior, țara de la sud de Dunăre se gândește să închirieze aeronave F-16 „second-hand” sau avioane de luptă din alte țări europene, în condițiile în care țara vecină are la dispoziție doar un număr redus de aparate MiG-29 operaționale, iar livrarea avioanelor F-16 Block 70 Viper suferă întârzieri.
Avioanele de luptă MiG-29 sunt utilizate de aviația bulgară de la sfârșitul anilor 1980. Forțele Aeriene Bulgare dispune 11 avioane de vânătoare MiG-29A și trei MiG-29UB, dintre care mai puțin de jumătate sunt operaționale. Trei avioane de acest tip s-au prăbușit, unul în 1994, altul în 2012, iar cel mai recent în 2021.
Din cauza fondurilor insuficiente și a lipsei echipamentului adecvat, piloții bulgari zboară periculos de puțin: cel mult aproximativ 35 de ore pe an.