Un avion F-35 al aviației sud-coreene a efectuat o aterizare forțată “pe burtă” din cauza funcționării defectuoase a trenului de aterizare
Un avion de generația a cincea F-35A al Forțelor aeriene sud-coreene a efectuat o aterizare forțată, “pe burtă”, din cauza funcționării defectuoase a trenului de aterizare, relatează publicația The Air Force Magazine, citând presa locală.
Autoritățile sud-coreene au precizat că pilotul aeronavei a reușit să scape nevătămat.
Incidentul – care s-a produs pe 4 ianuarie, la o bază din zona orașului sud-coreean Seosan, la 151 de kilometri sud de Seul – a fost cauzat de „probleme ale sistemelor de avionică”, ceea ce a cauzat funcționarea defectuoasă a trenului de aterizare, au declarat oficialii sud-coreeni, potrivit agenției de presă Yonhap.
Înainte de aterizare, o mașină de pompieri a pulverizat o spumă specială ignifugă pe pistă, „care a împiedicat fuzelajul avionului să sufere daune grave”, au adăugat oficialii. Până în acest moment nu a au fost oferite informații privind amploarea daunelor. Potrivit unei surse militare, acesta este primul caz cunoscut al unei aterizări pe burtă a unui avion de generația a cincea de tip F-35 Lightning II.
Forțele aeriene din Coreea de Sud și SUA intenționează să inițieze o investigație comună privind incidentul în care a fost implicat avionul de luptă fabricat de firma americană de apărare Lockheed Martin.
Coreea de Sud au anunțat că vor suspenda zborurile tuturor celor peste 30 de avioane de luptă F-35 ale forțelor sale aeriene până la finalizarea anchetei privind incidentul.
Incidentul produs marți nu este primul în care au fost implicate aeronave de acest tip din dotarea aliaților și partenerilor în programul F-35. Forțele aeriene ale Japoniei au efectuat cel puțin șapte aterizări de urgență cu F-35, potrivit agenției de presă Nikkei. De asemenea, un pilot japonez a murit după ce avionul F-35 pe care îl pilota s-a prăbușit în Oceanul Pacific în aprilie 2019.
Mai recent, un F-35B al Forțelor Navale Britanice s-a prăbușit în mare imediat după decolarea de pe portavionul HMS Queen Elizabeth, în noiembrie 2021.
Incidente similare s-au produs și cu avioanele F-35 ale Forțelor Aeriene ale SUA. În mai 2020, un F-35 s-a prăbușit la aterizarea pe pista bazei Eglin Air Force Base, Florida, din cauza vitezei excesive, precum și funcționării defectuoase a afișajul montat pe cască, a sistemului de oxigen și problemelor software.
Potrivit unui raport din 12 mai 2020 al Oficiului Pentru Responsabilitate Guvernamentală (GAO) din Statele Unite, programul F-35 se confruntă în continuare cu provocări majore, fie ele tehnice, bugetare sau strategice.
GAO a precizat că, până în luna decembrie, au fost identificate 870 de “deficiențe nerezolvate” în cazul avioanelor F-35, inclusiv nouă probleme „din categoria întâi” care ar putea “pune în pericol siguranța (sau) securitatea” piloților și aparatelor. Doar 30% dintre cele peste 10.000 de “procese critice” identificate în faza de asamblare “reușesc în prezent să producă un produs în conformitate cu standardele de proiectare predefinite”.
Raportul avertizează că furnizorii de componente pentru fabricarea avioanelor F-35 nu îndeplinesc „standardele de proiectare predefinite”, astfel că aeronavele deja construite „nu îndeplinesc obiectivele de fiabilitate și de mentenabilitate ale programului”.