ApărareȘtiri

India va retrage din uz avioanele de luptă MiG-21 Bison în următorii doi-trei ani

Șeful Forțele Aeriene ale Indiei, mareşal al Aerului Rakesh Kumar Singh Bhadauria, a anunțat recent că avioanele de luptă MiG-21 din dotarea aviației indiene vor fi retras din uz în următorii doi-trei ani, în condițiile în care venerabilele aeronave au fost implicate de-a lungul timpului într-un număr tot mai mare de accidente aviatice mortale, informează publicația The Times of India.

India intenționează să înlocuiască avioanele MiG-21 cu aeronave de fabricație proprie HAL Tejas. Programul de dezvoltare a avionului Tejas a început în anii 80 și a fost presărat de numeroase probleme tehnice și amânări. Primul avion Tejas a zburat în 2001, dar abia în 2015 au fost introduse în serviciu activ primele aparate.

Decizia înlocuirii avioanelor MiG-21 cu Tejas are probabil legătură și cu dorința premierului Narendra Modi de a stimula producția autohtonă pentru a ajuta economia Indiei, care a fost afectată grav de pandemia de coronavirus.

Potrivit celei mai recente ediții a raportului anual World Air Forces, realizat de Flight International, Forțele Aeriene Indiene mai au în dotare 132 de avioane de luptă MiG-21, însă nu este clar câte dintre acestea chiar sunt funcționale.

“Oprirea imediată a zborurilor cu MiG-21 nu este răspunsul. În doi-trei ani, acestea vor fi retrase treptat de îndată ce vor ajunge la finalul vieții lor. Planul nostru de a introduce 36 de Rafale merge bine. După ce avioanele Rafale sunt introduse ne vom concentra pe introducera în serviciu activ a aeronavelor LCA în următorii trei ani și jumătate”, a declarat Bhaduaria, la parada de absolvire de la Academia Forțelor Aeriene, în Dundigal, pe 19 iunie.

Oficialul a mai afirmat că simpla vechime a avioanelor MiG-21 nu le face mai predispuse la accidente.

Mass-media indiană a relatat că peste 350 de piloți militari indieni au decedat în accidente aviatice la manșa avioanelor MiG-21.

Un avion supersonic de a doua generație, MiG-21 a stabilit recorduri mondiale la viteză și altitudine și este cel mai numeros avion de vânătoare supersonic din istorie; numărul total de exemplare construite ridicându-se la 11.496, în 32 de versiuni (fără include în calcul și seria Chengdu J-7, produsă sub licență în China).

India este în acest moment cel mai mare operator de avioane MiG-21. Compania indian de stat Hindustan Aeronautics (HAL) a produs sub licență peste 650 de avioane MiG-21 în perioada 1966-1984. În anii 90, aproximativ 125 de avioane MiG-21bis au fost modernizate de HAL la standardul MiG-21 “Bison”.

La 66 de ani de la primul zbor al prototipului MiG-21, venerabilul avion de concepție sovietică continuă să fie utilizat activ de numeroase țări din întreaga lume, inclusiv de două țări NATO: România și Croația.

Deși se preconiza inițial ca avioanele MiG-21 LanceR să fie înlocuite cu F-16, Forțele Aeriene Române continuă să utilizeze acest tip de aparat de zbor în condițiile în care numărul de avioane F-16 este insuficient.

Pentru a menține operaționale vechile MiG-21, MApN a achiziționat recent o serie de piese pentru aceste aparate, cum ar fi parașute de frânare PF21 Pur sau produse pirotehnice și echipamente specifice sistemului de salvare pentru avioanele militare tip MiG 21 Lancer.

MiG-21 LancerR (MApN)