Șeful Forțele Aeriene ale Indiei, mareşal al Aerului Rakesh Kumar Singh Bhadauria, a anunțat recent că avioanele de luptă MiG-21 din dotarea aviației indiene vor fi retras din uz în următorii doi-trei ani, în condițiile în care venerabilele aeronave au fost implicate de-a lungul timpului într-un număr tot mai mare de accidente aviatice mortale, informează publicația The Times of India.
India intenționează să înlocuiască avioanele MiG-21 cu aeronave de fabricație proprie HAL Tejas. Programul de dezvoltare a avionului Tejas a început în anii 80 și a fost presărat de numeroase probleme tehnice și amânări. Primul avion Tejas a zburat în 2001, dar abia în 2015 au fost introduse în serviciu activ primele aparate.
Decizia înlocuirii avioanelor MiG-21 cu Tejas are probabil legătură și cu dorința premierului Narendra Modi de a stimula producția autohtonă pentru a ajuta economia Indiei, care a fost afectată grav de pandemia de coronavirus.
Potrivit celei mai recente ediții a raportului anual World Air Forces, realizat de Flight International, Forțele Aeriene Indiene mai au în dotare 132 de avioane de luptă MiG-21, însă nu este clar câte dintre acestea chiar sunt funcționale.
“Oprirea imediată a zborurilor cu MiG-21 nu este răspunsul. În doi-trei ani, acestea vor fi retrase treptat de îndată ce vor ajunge la finalul vieții lor. Planul nostru de a introduce 36 de Rafale merge bine. După ce avioanele Rafale sunt introduse ne vom concentra pe introducera în serviciu activ a aeronavelor LCA în următorii trei ani și jumătate”, a declarat Bhaduaria, la parada de absolvire de la Academia Forțelor Aeriene, în Dundigal, pe 19 iunie.
Oficialul a mai afirmat că simpla vechime a avioanelor MiG-21 nu le face mai predispuse la accidente.
Mass-media indiană a relatat că peste 350 de piloți militari indieni au decedat în accidente aviatice la manșa avioanelor MiG-21.
Un avion supersonic de a doua generație, MiG-21 a stabilit recorduri mondiale la viteză și altitudine și este cel mai numeros avion de vânătoare supersonic din istorie; numărul total de exemplare construite ridicându-se la 11.496, în 32 de versiuni (fără include în calcul și seria Chengdu J-7, produsă sub licență în China).
India este în acest moment cel mai mare operator de avioane MiG-21. Compania indian de stat Hindustan Aeronautics (HAL) a produs sub licență peste 650 de avioane MiG-21 în perioada 1966-1984. În anii 90, aproximativ 125 de avioane MiG-21bis au fost modernizate de HAL la standardul MiG-21 “Bison”.
La 66 de ani de la primul zbor al prototipului MiG-21, venerabilul avion de concepție sovietică continuă să fie utilizat activ de numeroase țări din întreaga lume, inclusiv de două țări NATO: România și Croația.
Deși se preconiza inițial ca avioanele MiG-21 LanceR să fie înlocuite cu F-16, Forțele Aeriene Române continuă să utilizeze acest tip de aparat de zbor în condițiile în care numărul de avioane F-16 este insuficient.
Pentru a menține operaționale vechile MiG-21, MApN a achiziționat recent o serie de piese pentru aceste aparate, cum ar fi parașute de frânare PF21 Pur sau produse pirotehnice și echipamente specifice sistemului de salvare pentru avioanele militare tip MiG 21 Lancer.