Flota de avioane de vânătoare a Forțelor Aeriene ale SUA a înregistrat în anul fiscal 2020 o îmbunătățire a gradului disponibilității pentru misiuni, comparativ cu anul 2019, în pofida provocărilor generate de pandemia de coronavirus, arată datele oficiale prezentate de revista de specialitate Air Force Magazine.
Nivelul de disponibilitate reprezintă procentul din timp în care o aeronavă poate să zboare și să efectueze cel puțin o misiune și este unul dintre parametrii-cheie utilizați pentru a evalua starea și disponibilitatea unei flote de aeronave.
Cea mai semnificativă creștere a gradului de disponibilitate a fost înregistrată de F-35A, versiunea cu decolare/aterizare convențională a celui mai numeros avion de generația a cincea a aviației americane. Rata de disponibilitate pentru misiuni în cazul acestui model a ajuns anul trecut la 76,07%, față de doar 61,6% în 2019, conform datelor furnizate de Forțele Aeriene ale SUA.
În mare măsură, această evoluție pozitivă este explicată de finanțarea suplimentară pentru piese de schimb, vechimea redusă a flotei și un număr în creștere de centre de mentenanță, a declarat directorul general al programului, locotenent generalul Eric Fick, într-o audiere în fața Comitetului pentru Servicii Armate al Camerei Reprezentanților, în luna aprilie.
„Echipe guvernamentale și din cadrul industriei lucrează pentru a accelera dezvoltarea unei soluții accesibile pe termen lung” pentru sporirea nivelului de disponibilitate al avioanelor F-35, „maximizând în același timp disponibilitatea F-35 pe termen scurt pentru antrenament și operațiuni. Aceste schimbări determină o creștere constantă a gradului de disponibilitate pentru misiuni a avioanelor și anticipăm că disponibilitatea flotei va continua să crească pe măsură ce sistemele de întreținere și cele mai bune practici pentru F-35 se maturizează”, a adăugat oficialul.
Totuși, la jumătatea lunii mai, Fick a avertizat că problema costurilor ridicate pentru întreținerea F-35 reprezintă o „amenințare existențială” pentru program, astfel că reducerea acestor costuri este principala sa prioritate.
De altfel, Forțele aeriene ale SUA vor propune o reducere de aproximativ 10% a numărului de avioane de luptă F-35 pe care vrea să le achiziționeze în următorii ani, citând în acest sens costurile pentru întreținere, care sunt cu mult peste ceea ce se așteptau, dar și faptul că aviația preferă să aștepte noua versiune F-35 Block 4.
Pe locul al doilea în ceea ce privește disponibilitatea pentru misiuni se situează avioanele multirol F-16, cu o rată de 73,9% în anul fiscal 2020 pentru versiunea monoloc F-16C (o creștere de procent față de 2019) și o rată de 72,11% în cazul versiunii biloc F-16D (comparativ cu 70,37% în anul anterior).
La polul opus, F-22 Raptor, cel mai avansat avion de vânătoare al aviației americane, a avut un grad de disponibilitate pentru misiuni de doar 51,98% în anul 2020, comparativ cu o rată de 50,57% în anul fiscal precedent.
Forțele Aeriene intenționează să mențină în uz o parte din avioanele F-16 cel puțin până în deceniul cinci al acestui secol și există indicii că F-16 ar putea fi retras abia în jurul anului 2070, potrivit publicației Air Force Magazine. În acest sens, aviația americană a lansat un program de prelungire a duratei de viață a 300 de avioane F-16, costul estimat fiind de 1,1 miliarde de dolari. Programul, denumit Service Life Extension Program (SLEP), va extinde durata viață de la 8.000 de ore la 12.000 de ore echivalent zbor.
Oficialii americani au declarat că, pe măsură ce F-16 îmbătrânește, este nevoie de lucrări suplimentare de întreținere pentru reparații care nu au fost planificate inițial: cum ar fi înlocuirea pereților etanși (adică, pereților despărțitori sau barierelor între compartimentele din interiorul aeronavei), a longeronului (un element de rezistență așezat longitudinal în fuzelajul aeronavei) etc. Prin urmare, activitățile de întreținere durează mai mult, iar timpul de indisponibilitate a aeronavelor a crescut.
Pentru a atenua aceste probleme, Forțele Aeriene au luat măsuri cu scopul de a contracara coroziunea prin identificarea tuturor părților și componentelor care trebuie reparate și înlocuite în timpul inspecțiilor.
Flota F-16 se confruntă cu probleme și în ceea ce privește aprovizionarea cu piese de schimb din cauza scăderii numărului de furnizori pentru anumite piese și a nevoii crescânde de articole cu cerere redusă. Astfel, USAF a luat măsuri pentru a identifica furnizori alternativi, a trecut la replicarea pieselor și canibalizarea unor aeronave pentru a obține piese.
Aparatele Fighting Falcon din dotarea USAF au o vechime medie de 29 de ani, au zburat în medie 7.100 de ore (modelul C) și 6.300 de ore (modelul D), conform unui raport din 2020 al Oficiului pentru Responsabilitate Guvernamentală (GAO) de la Washington, despre care Umbrela Strategică a relatat în noiembrie 2020.
Spre comparație, potrivit Forțelor Aeriene Române, avioanele F-16 ale țării noastre, achiziționate la mâna a treia din Portugalia, au în medie de 4500 ore de zbor fiecare, ceea ce înseamnă că perioada de exploatare va fi de minimum 20 de ani, în condițiile asigurării unui nivel minim 200 de ore de zbor anual pe avion.
Luna trecută, Forțele aeriene ale SUA au anunțat că, în colaborare cu grupul Lockheed Martin, au deschis o nouă linie de producție de avioane de luptă F-16 pentru programul de vânzări de echipament militar către alte țări (FMS), în contextul unei cereri în creștere pentru acest model de aparat multirol din partea unor state din Asia, Africa, America de Sud și Europa (Bulgaria, Slovacia).
Cu un număr total de 4.588 de aeronave livrate către 29 de țări în ultimele patru decenii, F-16 s-a dovedit un succes imens la export și este în acest moment cel mai numeros avion multirol din lume.
România ar putea fi un potențial client pentru avioane F-16 noi, fabricate la Greenville, în condițiile în care oficialii de la București au semnalat că analizează posibilitatea ca în perioada următoare să fie achiziționată încă o escadrilă de avioane.
„Cu certitudine, analizăm posibilitatea achiziției în perioada imediat următoare a încă unei escadrile şi, în funcţie de posibilitatea pe care o putem identifica la cei care doresc să vândă aceste aeronave, vom demara cât se poate de repede acest proces de achiziție”, a declarat ministrul Apărării Naţionale, Nicolae Ciucă, în noiembrie 2020.