ApărareȘtiri

Un avion militar MiG-31 s-a prăbușit în Kazahstan după un incendiu la unul dintre motoare

Mikoyan MiG-31 (Tass)

Un avion militar MiG-31 al Forțelor de Aeriene din Kazahstan s-a prăbușit joi în apropierea aeroportului din Karagandá, în sud-estul țării, a informat Ministerul Apărării de la Astana, precizând că piloții au reușit să se catapulteze.

Potrivit autorităților “după ce au primit ordinul de a se catapulta, piloții militari au îndreptat avionul către un câmp, departe de zone populate (…) Piloții sunt în viață”, relatează agenția de știri Kazinform.

Avionul s-a prăbușit după ce unul dintre motoare a luat foc, la scurt timp după decolare, a adăugat serviciul de presă al Ministerului Apărării de la Astana.

Potrivit portalului Flight International, Kazahstan avea la finalul anului 2019 un număr de 21 de avioane MiG-31 (Nume cod NATO: Foxhound). În afară de Kazahstan, singura țară care mai are în dotare avioane MiG-31 este Rusia.

Acest incident vine după un șir de accidente produse în ultimele luni, în urma cărora mai multe aeronave de fabricație sovietică s-au prăbușit în Rusia.

Cel mai recent a avut loc la finalul lunii martie, când un avion de vânătoare Su-27 s-a prăbușit în Marea Neagră, în apropiere de Fedosia, regiunea Crimeea.

Pe 17 decembrie, un bombardier Tupolev Tu-22M3 (terminologia NATO: Backfire) a aterizat forțat, dar echipajul a scăpat nevătămat. Pe 11 decembrie a fost rândul unui elicopter de atac Mi-28 (terminologia NATO: Havoc), care s-a prăbușit în apropierea localității Korenovsk din regiunea Krasnodar. Ambii piloți au decedat în urma impactului.

În cele mai multe cazuri s-a spus că accidentele s-ar fi produs din cauza unor erori de pilotaj.

Un numitor comun al acestor accidente este echipamentul uzat. Aproape toate echipamentele implicate în aceste dezastre au fost fabricate de către Uniunea Sovietică în urmă cu zeci de ani. Moscova se confruntă cu dilema de a încerca să păstreze în uz bombardierele vechi pentru a-și susține puterea militară, uneori cu rezultate tragice pentru personalul militar rus.

Echipamentele vechi nu sunt neapărat mai puțin fiabile – Forțele Aeriene Americane utilizează bombardiere B-52 și avioane de realimentare aeriană KC-135 Stratotanker vechi de mai bine de 60 de ani. Diferența este că echipamentele sovietice nu au fost niciodată menite să reziste trei decenii sau mai mult, deoarece Moscova a presupus că va înlocui aeronave precum Tu-22 Backfire după câțiva ani de utilizare, relatează site-ul Popular Mechanics.