UE condamnă inaugurarea unui pod feroviar care leagă regiunea anexată Crimeea de restul Rusiei
Uniunea Europeană a condamnat inaugurarea unui pod feroviar care leagă Rusia de regiunea Crimeea, afirmând că această structură reprezintă o încălcare a suveranității Ucrainei, a declarat un reprezentant UE pentru afaceri externe și politica de securitate.
„Federația Rusă a finalizat construcția secțiunii feroviare a podului Kerci și deschide traficul feroviar spre Peninsula Crimeea fără acordul Ucrainei. Aceasta constituie o nouă încălcare a suveranității și integrității teritoriale a Ucrainei de către Rusia”, a afirmat reprezentantul UE.
Oficialul a subliniat, de asemenea, că „podul limitează trecerea navelor prin strâmtoarea Kerci spre porturile ucrainene din Marea Azov”, adăugând că podul este încă un pas spre „către o integrare forțată a peninsulei anexate ilegal de Rusia și izolarea Crimeei de Ucraina din care continuă să facă parte”.
„Uniunea Europeană se așteaptă ca Rusia să asigure trecerea nestingherită și liberă prin strâmtoarea Kerch, în conformitate cu dreptul internațional”, a adăugat oficialul UE, reiterând că membrii comunității internaționale nu recunosc anexarea Crimeei de către Rusia.
La rândul său, Administrația de la Kiev a protestat față de „deschiderea traficului feroviar pe așa-numitul pod Crimeean, peste strâmtoarea Kerci, pe care partea rusă l-a construit fără acordul Ucrainei și cu încălcarea grosolană a dreptului internațional, inclusiv a Convenției ONU privind dreptul mării”, potrivit agenției UNIAN.
Podul Crimeean, cu o lungime de 19 de kilometri, care conectează feroviar regiunea Crimeea de restul Rusiei, trecând peste strâmtoarea Kerci, a fost inaugurat pe 23 decembrie de președintele Vladimir Putin, transmite postul Euronews.
Liderul rus i-a felicitat pe participanții la construirea podului, spunând că realizarea acestui proiect „a dovedit capacitatea noastră de a realiza proiecte de infrastructură pe scară largă”.
Vladimir Putin a mai spus că se estimează că 14 milioane de pasageri și aproximativ 13 milioane de tone de marfă vor tranzita podul anul viitor.
Construcția podului a afectat negativ operațiunile porturilor ucrainene din Mariupol și Berdyansk (ambele în Marea Azov), întrucât unele nave care navighează spre cele două porturi sunt prea masive pentru a putea trece sub pod.
Podul, care este cel mai lung din Europa, a costat aproximativ 227 de miliarde de ruble (3,6 miliarde dolari), potrivit postului France 24.