România suspendă activitățile de zbor cu MiG-21 LanceR din cauza incidenței considerabile a accidentelor de aviație
România suspendă activitățile de zbor cu MiG-21 LanceR din cauza incidenței considerabile a evenimentelor și accidentelor de aviație înregistrate pe timpul exploatării acestui model de aeronavă, soldate cu mai multe victime și aeronave avariate sau distruse, a anunțat vineri Ministerul Apărării Naționale.
Ministrul Apărării, Viorel Dîncu, a indicat că suspendarea zborurilor cu MiG-21 LanceR este temporară, până la finalizarea unui proces amplu de analiză și evaluare, și nu reprezintă scoaterea definitivă din serviciu a aeronavelor de acest tip.
„Decizia de astăzi nu reprezintă scoaterea definitivă din serviciu a aeronavelor MiG 21 LanceR, ci o suspendare temporară a zborurilor acestor aeronave, până la finalizarea unui proces amplu de analiză și evaluare care a început deja”, a scris ministrul, într-o postare pe Facebook.
Totodată, MApN a indicat că au fost dispuse măsuri pentru accelerarea demersurilor în vederea achiziționării celor 32 de aeronave de luptă F-16 din Norvegia, urmând să înlocuiască aparatele MiG-21 LanceR din dotarea a ultimelor două escadrile echipate cu acest tip de avion.
Măsura de suspendare a zborurilor cu MiG-21, luată prin ordin al șefului Statului Major al Apărării, general Daniel Petrescu, are drept scop să îmbunătățească siguranța aeronautică și să prevină producerea evenimentelor și accidentelor de aviație prin reducerea riscurilor asociate defecțiunilor tehnice. Ministerul Apărării nu a precizat cât va dura suspendarea activităților de zbor.
Decizia, care a intrat în vigoare astăzi, 15 aprilie, vine după două accidente (unul mortal) cu MiG-21 LanceR într-o singură lună. Pe 12 aprilie, o aeronavă MiG-21 LanceR a înregistrat o „problemă minoră” legată de funcționarea trapelor trenului de aterizare, însă pilotul a reușit să aterizeze în siguranță pe aerodromul Mihail Kogălniceanu. Pe 2 martie, o aeronavă de acest tip s-a prăbușit în judeţul Constanţa, iar pilotul și-a pierdut viața. Concluzia preliminară a anchetei este că tragedia a fost provocată de un cumul de factori umani și de mediu.
În perioada suspendării zborurilor cu MiG-21, aviația română va continua să execute Serviciul de luptă Poliţie Aeriană cu aeronavele F-16 din dotare, sprijinite de aeronavele aliate dislocate în România, în cadrul misiunii de Poliție Aeriană Întărită (enhanced Air Policing) sub comandă NATO. Totodată, sistemele de apărare cu baza la sol din dotare vor executa misiunile de Poliţie Aeriană sub comandă națională, precum și în cadrul Sistemului NATO Integrat de Apărare Aeriană și Împotriva Rachetelor (NATO Integrated Air and Missile Defence System).
MApN susține că resursa disponibilă a aeronavelor din cadrul celor trei escadrile de avioane multirol F-16, care vor fi operate de Forțele Aeriene, asigură operarea lor pentru o perioadă de minim zece ani și vor constitui o capabilitate operațională aeriană de tranziție către aeronavele de generația a cincea F-35.
Avioanele norvegiene care urmează să fie achiziționate de România au fost fabricate între 1980 și 1984. Valoarea estimativă a achiziției se ridică la aproximativ 454 de milioane de euro(fără TVA) și includ atât pachetul propus de guvernul Norvegiei, cât și bunurile și serviciile pentru modernizarea aeronavelor care vor fi achiziționate din SUA. Potrivit calendarului comunicat de autoritățile române în luna decembrie, prima escadrilă de 16 avioane va fi livrată României până la finalul anului 2023, iar cea de-a doua escadrilă, până la finalului anului 2024.