România și Croația, ultimele țări NATO care continuă să folosească venerabilul MiG-21, au pierdut două în 2022
Un aparat biloc de tip MiG-21 al Forţelor Aeriene ale Croației s-a prăbușit marți, 6 decembrie, în timpul unui zbor de antrenament, acest fiind al treilea accident major cu acest model de avion produs în 2022 la nivel global. Spre deosebire de incidentele fatale din România și India, piloții aeronavei croate au reușit să se catapulteze cu succes și sunt în stare stabilă.
Aeronava s-a prăbușit marți după-amiază, în apropierea orașului Slatina din estul Croației, într-o zonă nelocuită. Piloții au fost găsiți rapid de echipele de salvare și au fost transferați cu elicopterul la un spital din Zagreb, potrivit postului N1.
Comandantul forțelor aeriene croate, generalul de brigadă Michael Krizanec, a declarat că în timpul unui zbor de antrenament, piloții au comunicat că se confruntă cu probleme la motor și au luat decizia să se catapulteze.
Oficialul croat a subliniat că ambii piloți erau foarte experimentați.
Krizanec a precizat că nu toate MiG-urile croate vor fi consemnate la sol, afirmând că avionul biloc prăbușit este foarte diferit de MIG-urile monoloc utilizate pentru asigurarea securității spațiului aerian al țării.
MiG-21 a fost proiectat ca un avion de interceptare, destinat să execute misiuni în condiții meteorologice normale, iar primul zbor al acestui tip de aparat a avut loc în 1955. Este de departe avionul de vânătoare supersonic fabricat în cel mai mare număr din toate timpurile; cu 10.645 de exemplare produse în Uniunea Sovietică, iar sub licență au mai fost fabricate 194 în Cehoslovacia, 657 în India și peste 2.400 în China (seria Chengdu J-7/F-7).
Dintre cele aproape 14.000 de exemplare MiG-21 (inclusiv versiunile chinezești J-7/F-7), fabricate între 1959 și 2013, câteva sute sunt și în acest moment în serviciu activ, potrivit celui mai recent raport World Air Forces, realizat de Flight International.
Cu 15 aparate de acest tip, România este una dintre ultimele țări care mai au în dotare venerabilul MiG-21, alături de Angola (23 de aparate); Azerbaidjan (5); Croația (11); Cuba (11); Guinea (3); India (128); Libia (12); Mali (9); Mozambic (8); Coreea de Nord (26); Sudan (4); Siria (51); Uganda (5); Yemen (19). La acestea se mai adaugă peste 400 de avioane J-7/F-7, versiuni de MiG-21 dezvoltate și fabricate de China.
MiG-21 a devenit de departe cel mai longeviv avion de vânătoare din lume și este foarte posibil să ajungă primul avion de vânătoare care atinge vârsta de o sută de ani. Însă, vârsta avansată începe să-și spună cuvântul, astfel că în ultimii ani s-au înregistrat un număr crescând de accidente majore cu MiG-21, multe dintre soldate cu victime.
România a pierdut 11 piloți în accidente aviatice la manșa avioanelor MiG-21, iar peste 350 de piloți militari indieni au decedat zburând cu aceste aeronave, dintre care cinci în ultimii doi ani.
O parte din aceste țări și-au anunțat deja intenția de a retrage din uz vechile avioane MiG-21: Croația a selectat avioane Rafale la mâna a doua; India vrea să retragă acest tip de avion până în 2025; China vrea să-le pensioneze până la finalul anului 2022; iar MiG-21 LanceR mai zboară până pe 15 mai 2023.