ApărareȘtiri

Primul zbor al celei mai avansate versiuni de F-16. România, un potențial client?

Primul zbor al unui avion F-16 Block 70 (FOTO: Lockheed Martin)

La aproape o jumătate de veac de la primul zbor, F-16 Fighting Falcon continuă să evolueze. Zborul inaugural al celei mai noi versiuni a legendarului avion, F-16 Block 70 Viper, s-a desfășurat marți, 24 ianuarie.

Zborul, care s-a desfășurat la Greenville, Carolina de Sud, a fost efectuat de piloții de testare ai corporației Lockheed Martin. Timpul total de zbor a fost de 50 de minute și a inclus proceduri de testare a motorului și a altor sisteme ale aparatului.

„Zborul de succes de astăzi este o dovadă a muncii asidue, a dăruirii și angajamentului față de clienții noștri și misiunile lor”, a declarat OJ Sanchez, vicepreședinte Lockheed Martin pentru Integrated Fighter Group.

„Această piatră de hotar demonstrează angajamentul Lockheed Martin de a promova acest program și de a aduce acest avion atât de necesar și capabilitățile sale avansate de securitate în secolul 21”, a completat reprezentantul corporației americane.

Avionul F-16 Block 70 testat marți este primul dintre cele 16 aparate care vor fi livrate Bahrainului. Șase țări au ales aeronave Block 70/72, inclusiv state NATO (Bulgaria și Slovacia). Lockheed Martin are în acest moment comenzi pentru construcția și livrarea a 148 de aeronave Block 70/72, iar această cifră ar putea să crească.

„Acesta este punctul culminant al progreselor semnificative în dezvoltare, design, inginerie digitală, lanț de aprovizionare și linie de producție pentru o platformă dovedită care va continua să ofere decenii de serviciu în sprijinul securității naționale a clienților”, a declarat Danya Trent, vicepreședinte pentru programul F-16 și liderul fabricii Lockheed Martin din Greenville.

F-16 în configurația Block 70/72 Viper dispune de sisteme avansate de război electronic, poate utiliza o gamă mai largă de rachete și poate transporta o încărcătură utilă mai mare. Însă cea mai importantă noutate este reprezentată de radarul Active Electronically Scanned Array (AESA), model APG-83, care oferă o rază de detecție sporită, de aproape 370km, și permite urmărirea un număr superior de ținte față de radarele folosite de versiunile precedente de Fighting Falcon.

Cu 2,810 de aeronave în uz activ, F-16 este de departe cel mai popular avion de vânătoare din lume. Deși dezvoltat în anii ’70, Fighting Falcon continuă să fie utilizat intens de aviația americană (922 aparate F-16C/D), dar și de forțe aeriene din întreaga lume, inclusiv România.

Lockheed Martin încă produce Fighting Falcon pentru piața internațională, iar tehnologiile create pentru cea mai recentă versiune F-16 (Viper – Block 70/72) pot fi folosite pentru a moderniza aeronavele mai vechi.

F-16 a intrat în serviciul Forțelor Aeriene ale SUA în 1978, dar a fost modificat de-a lungul anilor, primind motoare mai puternice, radare și sisteme de război electronic mai avansate și poate fi echipat aproape cu toate tipurile de senzori și rachete din arsenalul aviației americane. Modernizat constant, F-16 ar putea servi în Forțele Aeriene ale SUA până în anii 2040.

Tehnologiile create pentru cea mai recentă versiune F-16 (Viper – Block 70/72) pot fi instalate și la bordul aeronavelor Fighting Falcon ale USAF, potrivit generalului american Dale White, care a precizat că dezvoltarea unui nou radar pentru acest model a fost „de fapt plătită de Taiwan”.

România ar putea fi un potențial client pentru modernizarea avioanelor aviației noastre la standardul Block 70/72 Viper sau ar putea chiar achiziționa avioane noi.