• Despre noi
  • Contact
  • Cookies
  • Termeni și condiții
  • Politica de confidențialitate
  • umbrela-strategica.ro
  • Apărare
  • Intelligence
  • Energie
  • Infrastructură
  • IT&C
  • Siguranță alimentară
  • CĂUTARE
  • O nouă dispută: Posibilele sancțiuni ale SUA asupra companiilor din Nord Stream 2

    Umbrela Strategică Umbrela Strategică -

    Statele Unite au luat de mai mult timp în calcul posibilitatea impunerii de sancțiuni pentru a bloca controversatul gazoduct Nord Stream 2, însă, cu aproximativ 85% din proiect deja realizat, sancțiunile americane vizând companiile implicate în construcția gazoductului nu vor opri construcția, ci vor deveni un nou subiect de dispută între SUA și Europa, afirmă Steven Pifer, membru senior al think tank-ului Brookings Institution, fost ambasador al SUA în Ucraina.

    Gigantul rus Gazprom exportă în prezent o cantitate mare de gaze naturale spre Europa Centrală și de Vest via Ucraina. În 2018, volumul s-a ridicat la 87 de miliarde de metri cubi (bcm), livrat în baza unui contract între Kiev și Moscova care expiră la sfârșitul anului 2019.

    Ucrainenii doresc să încheie un contract pe termen lung, în mod ideal pe o perioadă de 10 ani. Pe de altă parte, negociatorii ruși au propus un acord pe o durată de doar un an, anticipând finalizarea în 2020 a gazoductului Nord Stream 2 și a unei conducte submarine spre Turcia. Cele două noi gazoducte vor avea o capacitate totală de aproximativ 71 de miliarde de metri cubi (bcm), ceea ce înseamnă că ar putea prelua cea mai mare parte a cantității de gaze exportată via Ucraina.

    Aceste gazoducte reflectă o decizie luată de Moscova, în urmă cu mai bine de un deceniu, privind ocolirea Ucrainei în ceea ce privește transportul de gaze spre Europa. Guvernul rus și Gazprom încearcă să elimine dependența Gazprom de conductele ucrainene, scăpând astfel și de tarife consistente de tranzit, care în anul 2018 au adus Kievului venituri în valoare de 3 miliarde de dolari.

    Uniunea Europeană a încercat să medieze un acord între Kiev și Moscova pe tema unui nou contract privind tranzitul gazelor naturale. Până în acest moment, cele două părți nu au reușit să ajungă la un consens, lucru de astfel dificil de obținut având în vedere divergențele majore privind durata unui nou contract.

    Impasul în negocierile dintre cele două părți ridică serioase semne de întrebare cu privire la ceea ce se va întâmpla pe data de 1 ianuarie 2020, când expiră actualul contract. Unii experții sugerează că, dacă nu va exista un contract convenit, Gazprom ar putea continua să trimită gaz spre vest prin conductele ucrainene, sfidând Kievul, care în cazul opririi fluxului de gaze ar provoca mânia țărilor europene ce depind de aprovizionarea cu gaz din Rusia.

    Oficialii UE au sugerat un contract pe 10 ani, cu o prevedere care să impună ca un volum de 60 miliarde de metri cubi (bcm) de gaz să fie livrat în fiecare an via Ucraina. Cancelarul german Angela Merkel, care și-a exprimat în mod clar susținerea pentru Nord Stream 2, s-a declarat în favoarea menținerii Ucrainei ca o rută majoră de transport a gazului rusesc spre Europa.

    Proiectul Nord Stream 2 reprezintă un element de preocupare pentru Washington, care se teme că gazoductul va amplifica dependența Europei de gazul rusesc și ar permite companiei ruse de stat Gazprom să reducă cantitatea de gaz transportată via Ucraina.

    Congresmenii americani au elaborat măsuri pentru sancționarea companiilor implicate în construirea gazoductului, dar, având în vedere că gazoductul este aproape complet, aceste sancțiuni ar putea ajunge să pedepsească companiile europene, fără să reușească să oprească proiectul.

    Pifer este de părere că o soluție ar fi ca Washingtonul să încerce să mențină Ucraina ca țară de tranzit, modificând legislația în sensul renunțării la sancțiunile referitoare la Nord Stream 2 în cazul în care se ajunge la un acord de tranzit pe termen lung între Kiev și Moscova, contract care ar trebui să prevadă  transportarea unui volum semnificativ de gaze prin Ucraina.

    Acest lucru ar oferi Uniunii Europene, și în special Germaniei, un stimulent suplimentar pentru medierea unui acord care să garanteze că Ucraina va continua să profite de poziția sa ca țară de tranzit pentru gazul rusesc.

    Nord Stream 2 este mai puțin despre cantitatea de gaz pe care Europa o cumpără de la Rusia, cât despre modul în care Rusia livrează acest gaz pe piețele europene„, conchide Pifer.

    Te-ar mai putea interesa

    MApN va da mai mulți bani pentru cazarea personalul român de la Comandamentul Suprem Aliat din Europa- SHAPE US Marine Corps a ales prototipul GDLS pentru programul Vehicule de Recunoaștere Avansată (ARV) Infracțiunile cibernetice sunt tot mai sofisticate, dar utilizatorii rămân vulnerabili și la trucurile vechi ale hackerilor – HP

    Ultimele știri

    Unitatea 2 de la Cernavodă s-a deconectat automat de la SEN, nu au fost afectate funcțiile de securitate nucleară Ministerul Energiei cere aprobare pentru închiderea definitivă a minei Paroșeni Concursul drone-antidrone al PatriotFest este sprijinit de MApN, MAI SRI, STS și SPP