ApărareȘtiri

Marșurile de instrucție ale navei-școală Mircea vor avea statut de misiune externă, diurnele vor fi actualizate

Nava-școală Mircea (forto: Forțele Navale Oficial)

Misiunile de instruire și marșurile de instrucție executate de nava-școală Mircea a marinei militare vor avea statut de misiuni și operații  la care participă forțele armate în afara teritoriului statului român, conform unei modificări la Legea 121/2011 care a trecut tacit de Senat, cu un raport negativ de la Comisia pentru Apărare. 

O altă modificare arată că acestea se aprobă de MApN, făcând excepție de la procedură obișnuită, care prevede aprobarea de către președinte, la propunerea premierului și după consultarea CSAT.

Până acum, Legea 121 nu făcea referire  la personalul Forţelor Navale care execută misiuni de instruire sau marşuri de instrucţie cum sunt cele sus-menționate.

Durata medie a unui marş de instrucţie este de 45-50 de zile, nava având şi marşuri mai lungi, de la 50 de zile până la maxim 150 de zile la traversarea Oceanului Atlantic, iar echipajul  poate ajunge  în perioada marşului și la 200 de persoane, între care şi cadeţi din alte state.

Inițiatorii propunerii legislative, un grup de parlamentari ai PSD și PNL, între care și președintele Comisiei pentru Apărare a Camerei remarcă și că, în comparație cu indemnizațiile cadeților străini care se instruiesc pe nava Mircea,  cadeţii români sunt singurii ale căror indemnizaţii, deşi au fost actualizate în anul 2020, rămân cele mai mici.

Militarii încadraţi pe navă au aceleași indemnizații ca ale cadeților, fără acordarea de  venituri suplimentare pentru participarea la marşuri, sau care să compenseze cheltuielile care apar în misiuni, ”ei primind cele mai mici indemnizaţii din armată”.

”Propunem ca acest cuantum al diurnei să fie corelat (procentual) cu cel din legile şi hotărârile de Guvern care reglementează misiunile în afara ţării ale Armatei României, astfel încât echipajul Nava-Şcoală “Mircea” să beneficieze de drepturi similare cu personalul încadrat pe acelaşi tip de navă din alte state partenere N.A.T.O. sau U.E”, menționează parlamentarii-inițiatori.

Legea va merge la Camera Deputaților, care este decizională.