Israelul vrea să devină singura putere străină care operează F-22, dacă SUA vând avioane F-35 către EAU
Mai mulți oficiali israelieni din sectorul apărării le-au spus jurnaliștilor de la Haaretz că Ierusalimul a cerut Statelor Unite să ia în considerare înlăturarea obstacolelor care împiedică vânzarea de avioane de vânătoare F-22 către Forțele Aeriene Israeliene, lucru ce ar premite Israelului să-și conserve superioritatea aeriană în cazul în care Statele Unite vor exporta aeronave multirol F-35 către Emiratele Arabe Unite sau alte state arabe din regiune.
Cererile anterioare ale Israelului pentru F-22 au fost blocate din cauza amendamentului Obey din 1998, care a fost introdus ca urmare a informațiilor privind presupuse transferuri de tehnologie militară americană realizate de Israel cu destinația China.
Publicația Noticias de Israel, care citează Forbes USA, însă menționează că o astfel de tranzacție „nu este în prezent pe masa discuțiilor”. Și este probabil să nu se concretizeze, deoarece avioanele F-22 nu mai sunt în producție de aproape un deceniu, iar reluarea producției nu se poate face decât la costuri foarte mari.
Totodată, este puțin probabil ca Forțele Aeriene Americane să renunțe la avioane din propria flotă, având în vedere că deja dețin un număr relativ redus de astfel de aparate performante.
În ciuda faptului că a ajuns la un acord în august pentru normalizarea relațiilor cu Emiratele Arabe Unite, Israelul s-a opus inițial vânzării de sisteme militare avansate americane către Emiratele Unite, inclusiv F-35, în schimbul tratatului de pace.
În cele din urmă, Guvernul de la Ierusalim a acceptat o astfel de tranzacție către EAU, însă, invocând o lege americană, a cerut ca Israelului să i se permită să achiziționeze echipamente care să garanteze un „avantaj militar calitativ” față de alte state din Orientul Mijlociu.
Israelul a solicitat deja vânzări de arme de până la 8 miliarde de dolari în urma acordului de pace cu EAU.
În acest moment, Statele Unite au la dispoziție doar 184 de avioane F-22, conform informațiilor furnizate de Forțele Aeriene.
Costul per aeronavă se ridică la aproximativ 143 milioane de dolari, iar producția de avioane F-22 a încetat în decembrie 2011, după ce Pentagonul a decis să se concentreze pe dezvoltarea programului F-35 Joint Strike Fighter.
Spre deosebire de F-35, exportat în mai multe țări aliate ale SUA, Congresul a refuzat să permită exportul de aparate F-22, considerând în acel moment că Rusia și China ar fi putut încerca să fure tehnologia avansată folosită de americani.
Având în vedere numărul limitat de aparate F-22, pierderea unei aeronave are un impact semnificativ pentru aviația SUA, mai ales că repornirea producției este exclusă întrucât ar fi prea costisitoare.
Lockheed Martin a construit un număr total de 195 de aparate F-22, costul cumulat fiind de 67 de miliarde de dolari, sumă care nu include însă costurile cu îmbunătățirile aduse după producția aparatelor. Patru avioane au fost pierdute în urma unor accidente – în 2004, 2009, 2010 și 2020, iar alte șase au fost retrase din uz din cauza epuizării resursei de zbor. Un Raptor, retras din uz, a fost revitalizat în 2017, la cererea Forțelor Aeriene ale SUA pentru a servi ca avion de testare.
Jurnaliștii de la Forbes comentează că Israelul are motive prea puțin convingătoare pentru a încerca să obțină cel mai performant avion de superioritate aeriană. Forțele Aeriene Israeliene (IAF) sunt deja de departe cele mai capabile din regiune și nu s-au confruntat cu o opoziție aeriană serioasă de la o bătălie aeriană deasupra Libanului, în iunie 1982, când, într-o singură zi, avioane F-15 și F-16 ale Israelului au doborât 76 de aeronave siriene de fabricație sovietică și au distrus un sistem de apărare aer-sol, fără a pierde vreun aparat.
Este adevărat că, de atunci, Egiptul și mai multe state arabe au achiziționat avioane avansate, precum Dassault Rafale, Eurofighter Typhoon, Sukhoi Su-35 și F-15QA/SA. Dar IAF păstrează un imens avantaj calitativ, datorită pregătirii superioare, tacticii și experienței operaționale.
Israelul are, de asemenea, o industrie aerospațială militară națională care a furnizat continuu noi drone, rachete și sisteme aeriane avansate.