ApărareCategorie PrincipalăȘtiri

Global Corp.Week: Privatizare parțială a companiei Israel Aerospace/Norvegia caută înlocuitor pentru Leopard 2A4NO second-hand

K2 Black Panther, potențialul înlocuitor al tancurilor Leopard 2 ale Norvegiei.
  • Guvernul de la Ierusalim aprobă privatizarea parțială a companiei de armament Israel Aerospace Industries;
  • Norvegia caută un înlocuitor pentru tancurile Leopard 2A4NO, cumpărate second-hand din Olanda;
  • Germania alocă 2,3 miliarde EUR pentru elicoptere maritime Sea Tiger de la Airbus;
  • Cinci țări NATO dezvoltă un elicopter mediu de noua generație ce ar urma să înlocuiască circa 1.000 de aparate Mil 8/17, Puma, S-70/UH-60, AW 101, NH90;
  • Grecia solicită oficial 18-24 de avioane de generația a cincea F-35 din SUA, noi sau second-hand;
  • Americanii au spionat Eurofighter și Saab, participante la o licitație câștigată în final de Lockheed Martin;
  • Premieră: Rachetă intercontinentală, distrusă în spațiul extraatmosferic de o un sistem Ageis, similar cu cel de la Deveselu;
  • Ungaria a comandat două avioane cisternă/de transport KC-390 de la firma braziliană Embraer;
  • Rusia va înlocui sistemele de artilerie reactivă învechite cu versiuni moderne până cel târziu în 2027;
  • Thales va furniza sistemul de conducere a luptei pentru fregatele MKS 180 construite de Damen pentru Germania;
  • Marea Britanie va realiza cele mai mari investiții în apărare după finalul Războiului Rece.

#Umbrela Strategică vă prezintă o sinteză a principalelor știri de business din industria apărării din săptămână precedentă:

Drona Heron IAI

Guvernul de la Ierusalim aprobă privatizarea parțială a companiei de armament Israel Aerospace Industries

Miniștrii israelieni au aprobat joi privatizarea parțială a companiei de stat din industria apărării Israel Aerospace Industries (IAI) prin listarea unei acțiuni minoritare la Bursa de Valori de la Tel Aviv, relatează agenția de știri Reuters.

Israelul a încercat mult timp să privatizeze această companie, care anual realizează vânzări de aproximativ 4 miliarde de dolari, livrând echipamente precum sisteme de apărare antirachetă, drone și arme ghidate. Majoritatea acestor articole militare sunt exportate.

IAI a transmis că listarea unei acțiuni minoritare va ajuta compania să se dezvolte, să intre pe noi piețe și să va deschide noi oportunități de finanțare.

Statul israelian va rămâne în continuare proprietarul majoritar al companiei.

Ministrul apărării, Benny Gantz, a declarat că veniturile din ofertă vor fi folosite pentru a ajuta la stimularea economiei, care a fost puternic afectată de pandemie.

Compania nu a furnizat un calendar specific sau detalii financiare ale ofertei publice planificate.

Portalul israelian de știri financiare Calcalist a relatat că oferta ar fi probabil pentru o participație de 25%, care va aduce aproape 1 miliard de dolari.

Norvegia caută un succesor pentru tancurile Leopard 2A4NO second-hand

Ministerul Apărării din Norvegia a anunțat un plan pentru achiziția de tancuri noi care să înlocuiască Leopard 2A4NO, achiziționate din Olanda în urmă cu aproape două decenii . Sunt luate în considerare oferte din Coreea de Sud (K-2 Black Panther) și Germania (cu cea mai nouă variantă de Leopard 2), relatează portalul de știri militare Defence24.pl.

Norvegienii se gândesc de mai mulți ani să înlocuiască tancurile Leopard 2A4NO, inițial intenționând să modernizeze tancurilor existente în cadrul proiectului 5050. Totuși, potrivit Ministerului Apărării de la Oslo, modernizarea acestor tancuri nu va oferi o capacitate adecvată în ceea ce privește protejarea interiorului tancurilor împotriva proiectilelor de nouă generație și va fi deficitar în privința comunicațiilor și funcționării în rețea.

Așadar, Norvegia se gândește să cumpere fie tancuri K-2 Black Panther de la compania sud-coreeană Hyundai Rotem, fie cea mai recentă variantă de Leopard 2, 2A7V.

Ministerul estimează că noile tancurile ar putea intra în serviciu activ din 2025.

Cinci țări NATO din Europa își propun să dezvolte un elicopter mediu de noua generație

Cinci țări membre NATO au semnat un acord de parteneriat pentru dezvoltarea unui elicopter mediu de nouă generație, care să înlocuiască aparatele existente începând cu 2035, relatează portalurile de știri militare DefenseNews și Defence24.

Elicopterul dezvoltat în urma programului Next Generation Rotorcraft (NGRC) ar urma să înlocuiască peste 1.000 de aparate Mil 8/17, Puma, S-70/UH-60, Aw 101 și NH90.

Miniștrii apărării din Franța, Grecia, Germania, Italia și Marea Britanie au semnat o scrisoare de intenție referitoare la dezvoltare în comun a următoarei generații de elicoptere multi-misiune din clasa medie. Este unul dintre proiectele prioritare NATO – High Visibility Projects (HVP), care vizează dezvoltarea unui succesor pentru elicopterele medii din forțele armate ale membrilor alianței.

„Investind resursele noastre și canalizând inițiativele noastre de dezvoltare printr-un cadru multinațional, ne asigurăm că aliații sunt echipați cu cele mai bune capacități disponibile, ceea ce ajută la menținerea avantajului tehnologic al NATO”, a declarat secretarul general adjunct al NATO, Mircea Geoană.

Scrisoarea de intenție este un document fără caracter obligatoriu, iar efortul inițial de cooperare este deschis, în principiu, și altor aliați și parteneri NATO, cu condiția ca acest lucru să fie aprobat de participanții existenți, a declarat un oficial NATO.

Programul Next Generation Rotorcraft, inițiat de cele cinci țări NATO, vine în contextul în care și SUA au un proiect cu un obiectiv similar: Future Vertical Lift (FVL).

Cei doi comptitori înscriși până acum în cursa pentru Future Vertical Lift, Bell și parteneriatul Boeing-Sikorsky, au realizat deja fiecare câte un demonstrator tehnologic (V-280 Valor, respectiv SB-1 Defiant), iar noul elicopter ar urma să fie introdus în serviciu în jurul anului 2030.

Elicopter NH-90

Germania alocă 2,3 miliarde EUR pentru elicoptere maritime Sea Tiger de la Airbus

Comisia pentru buget a Parlamentului german a aprobat recent un contract cu Airbus Helicopters, în valoare de 2,3 miliarde de euro, pentru achiziția a 31 de elicoptere navale în cadrul programului Sea Tiger.

Scopul principal al programului Sea Tiger este de a înlocui elicopterele Westland Sea Lynx Mk88, care au intrat în serviciu în 1981, fiind modernizate de atunci de mai multe ori.

Decizia a fost amânată de multe ori, dar în august anul trecut a fost aprobată o scrisoare de intenție cu privire la această tranzacție. Noile elicoptere trebuie introduse în serviciu activ până în 2024 pentru a asigura o tranziție lină de la Lynx.

NH90 Sea Tiger este o versiune dezvoltată din NH-90 NFH: NATO Frigate Helicopter.

Noile elicoptere vor îndeplini misiuni de patrulare și antisubmarin și vor participa la operațiuni de căutare și salvare.

NSA a spionat Eurofighter și Saab, participante la o licitație câștigată în final de Lockheed Martin cu F-35

Agenția Națională de Securitate (NSA) a SUA s-a folosit de un acord secret americano-danez în domeniul supravegherii pentru a spiona autoritățile guvernamentale daneze și companii din industria apărării din Europa, inclusiv Eurofighter GmbH (Germania) și Saab (Suedia), relatează organizația publică de radiodifuziune de la Copenhaga (DR Nyheder).

Ministerul Finanțelor, Ministerul de Externe de la Copenhaga și firma Terma, una dintre cele mai mari companii din industria daneză de apărare, au fost vizate de spionii americani, potrivit materialului dat publicității pe 15 noiembrie.

De asemenea, o serie de state europene – în special Suedia, Germania, Franța, dar și Norvegia și Olanda – sunt, de asemenea, menționate ca ținte.

Potrivit jurnaliștilor de la DR Nyheder, interceptările ilegale au vizat în special firmele Eurofighter Jagdflugzeug GmbH (Germania) și Saab (Suedia), care în acel moment concurau într-o licitație cu o valoare estimată la 3 miliarde de euro pentru achiziția de avioane de luptă pentru Forțele Aeriene Daneze. Licitația a fost în cele din urmă câștigată de americanii de la Lockheed Martin cu F-35.

Acestea sunt concluziile unei serii de rapoarte strict confidențiale întocmite pe baza afirmațiilor unui activist pentru integritate din cadrul Forsvarets Efterretningstjeneste (FE), serviciului danez de informații militare, în jurul anului 2015.

Activistul pentru integritate a avertizat conducerea Forsvarets Efterretningstjeneste în privința unor posibile acțiuni ilegale facilitate de un acord privind supravegherea dintre Danemarca și SUA, care au permis agenției americane NSA să intercepteze cablurile de comunicații daneze și să folosească informațiile astfel obținute în scopuri proprii. Activistul a indicat că NSA s-a folosit de acest acord și pentru a obține informații confidențiale despre producătorii europeni de aeronave de luptă Eurofighter GmbH și Saab, se mai arată în materialul dat publicității de DR Nyheder.

Avioanele Typhoon, produse de Eurofighter, și JAS 39 Gripen, de la Saab, concurau pentru a fi alese ca noua aeronavă de luptă a aviației daneze, un proces de achiziție care era deja într-o etapă foarte avansată și care, în momentul presupuselor acțiuni de spionaj, se îndrepta spre faza finală. În cele din urmă, Danemarca a achiziționat 27 de aeronave de generația a cincea F-35. La acea vreme, alegerea aparatului produs de Lockheed Martin de către Copenhaga și modul în care s-a desfășurat licitația au stârnit critici acerbe, relatează portalul Defense-Aerospace.

Nu este clar dacă serviciului danez de informații militare a luat măsuri în urma primirii informațiilor de la activistul pentru integritate, a precizat radiodifuzorul.

“Este practic șocant, deoarece autoritatea care trebuia să protejeze Danemarca a contribuit la subminarea securității intereselor vitale ale Danemarcei”, a declarat Jens Elo Rytter, profesor de drept constituțional la Universitatea din Copenhaga, citat de DR Nyheder.

Radiodifuzorul danez a precizat că sursele citate nu au indica cu exactitate ce informații au căutat spionii NSA sau modul în care serviciul de spionaj din SUA ar fi putut utiliza informațiile obținute.

Potrivit informațiilor disponibile, aceste acțiuni s-au petrecut între 2012-2015, sugerând că Statele Unite au continuat să-și spioneze aliații europeni și după ce Edward Snowden, un fost consultant NSA, a dezvăluit că serviciile secrete americane au interceptat comunicațiile mai multor lideri europeni, inclusiv cancelarul german Angela Merkel fiind printre cei vizați.

Ministerul danez de Externe a refuzat să comenteze informațiile date publicității de DR Nyheder, iar Eurofighter și Ministerul Finanțelor de la Copenhaga nu au dat niciun răspuns, relatează publicația Le Figaro, citând agenția France Presse.

F-35A (USAF)

Grecia solicită oficial 18-24 de avioane de generația a cincea F-35 din SUA, noi sau second-hand

Pe fondul intensificării tensiunilor cu Turcia, Grecia a cumpărat deja 18 avioane de luptă Rafale (șase noi și 12 la mâna a doua), iar la începutul lunii noiembrie, Guvernul de la Atena s-a adresat oficial Washingtonului pentru a-și exprima interesul în legătură cu potențiala achiziție de urgență a 18 până la 24 de avioane de generația a cincea F-35.

Cererea de ofertă (LOR) a fost trimisă Administrației SUA pe data de 6 noiembrie, relatează publicația locală Proto Thema.

“Decizia (Greciei) de a se alătura programului F-35 Joint Strike Fighter se va baza pe o varietate de factori, cum ar fi calendarul de livrare a avioanelor, planul de rambursare, configurația aeronavei și o posibilă combinație pentru a obține un total de 18-24 de avioane (noi sau utilizate de Forțele Aeriene ale SUA, dacă sunt disponibile)”, se menționează în cererea de ofertă trimisă de Ministerul Apărării de la Atena pe data de 6 noiembrie.

“Datorită aranjamentelor fiscale interne și a altor norme aplicabile în legătură cu cadrul privind deficitul și bugetul UE, este crucial ca primele F-35 să fie livrate în 2021. La rândul nostru, vom face tot posibilul pentru a pune în aplicare acest program ambițios”, se precizează în scrisoarea, semnată de directorul general pentru armament și investiții, Theodoros Lagios.

Directorul general pentru armament și investiții din Ministerul Apărării de la Atena invită oficialii americani de specialitate să viziteze Grecia cât mai curând posibil, astfel încât discuțiile cu privire la achiziția de avioane F-35 să fie inițiate cât mai curând posibil.

“Am dori să abordați această solicitare cât mai urgent posibil, deoarece avem o fereastră de oportunitate pentru potențiala furnizare de F-35 în viitorul foarte apropiat” , a subliniat Ministerul Apărării din Grecia.

Prin posibila achiziționarea unei escadrile de 18-24 de avioane de luptă F-35, împreună cu primirea a 18 aparate Rafale din Franța, Grecia încearcă să compenseze superioritatea aeriană a Turciei.

Întrucât sistemul antiaerian rus S-400 al Turciei ar putea afecta activitatea zilnică a Forțelor Aeriene ale Greciei, care se bazează pe aparate F-16 și Mirage 2000, Atena vrea să contracareze această problemă prin achiziția de aeronave ultramoderne F-35, care teoretic ar trebui să fie imune la apărarea antiaeriană turcească.

Avioanele de luptă Rafale urmează să sosească în Grecia începând din primele luni ale anului 2021, astfel că până la mijlocul anului, aviația grecească va avea deja șase aparate Rafale la mâna a doua, utilizate anterior de Forțele Aeriene Franceze.

La finalul lunii trecut, publicația grecească Estia a relatat, citând surse neoficiale, că o parte dintre avioanele F-35 destinate inițial Turciei ar putea să fie livrate Greciei după ce Ankara a fost exclusă din programul F-35 din cauza deciziei lui Erdogan de a cumpăra sisteme avansate de apărare antiaeriană S-400 din Rusia, informează The Aviationist.

Turcia plănuise să achiziționeze 100 de avioane Lockheed Martin F-35A Lightning II, aceeași versiune folosită și de Forțele Aeriene ale SUA. Zece companii turcești au fost implicate în dezvoltarea și/sau producția avioanelor de generația a cincea, turcii investind peste 1 miliard de dolari în acest program.

Premieră: Rachetă intercontinentală, distrusă în spațiul extraatmosferic de o un sistem Ageis, similar cu cel de la Deveselu

În cadrul unui test istoric al Agenției pentru Apărare Antirachetă (MDA) din Statele Unite, o rachetă SM-3 Block IIA lansată de un distrugător american a interceptat și distrus o rachetă intercontinentală (ICBM) care zbura dincolo de atmosfera Pământului, a anunțat firma Raytheon, producătorul interceptorului.

Racheta SM-3 Block IIA a fost dezvoltat de Raytheon în parteneriat cu Mitsubishi Heavy Industries din Japonia.

De asemenea, agenția MDA a comunicat că “un distrugător echipat cu sistemul de apărare antirachetă Aegis (BMD) a interceptat și distrus o țintă reprezentând o rachetă balistică intercontinentală cu o rachetă Standard Missile-3 (SM-3) Block IIA în timpul unui test în zona oceanică aflată la nord-est de Hawaii, pe 16 noiembrie”.

Succesul istoric indică faptul că Washingtonul are la dispoziție încă un sistem de apărare antirachetă capabil să doboare rachetele intercontinentale nord-coreene care ar putea ținti teritoriul continental al Statelor Unite, informează postul ABC News.

O rachetă intercontinentală cu rol de țintă, lansată de pe atolul Kwajalein din Insulele Marshall a parcurs mii de kilometri deasupra Pacificului îndreptându-se spre coasta de vest a Statelor Unite.

Distrugătorul USS John Finn (clasa Arleigh Burke), poziționat la nord-est de insulele Hawaii a lansat o rachetă SM-3 varianta Block IIA care a interceptat cu succes ținta. Interceptorul a fost direcționat către ținta pe baza datelor furnizate de o serie de sisteme de senzori concepute pentru a monitoriza orice atac asupra Statelor Unite.

Este pentru prima dată în istorie când o rachetă antibalistică lansată de o navă reușește să distrugă o rachetă intercontinentală.

Testele anterioare împotriva amenințărilor intercontinentale au fost efectuate cu un sistem terestru mult mai masiv numit Ground Based Interceptor (GBI), amplasat în Alaska și California.

Testul vine în contextul în care regimul de la Phenian a dezvăluit în luna octombrie un sistem balistic intercontinental mobil, aparent cel mai mare din lume.

Concepută inițial pentru a intercepta rachetele balistice cu rază medie de acțiune, Standard Missile-3 (SM-3) a demonstrat acum că poate fi folosită pentru contracara și rachetele balistice cu o rază de acțiune mult mai mare și care zboară la altitudini mult mai ridicate.

“Aceasta a fost o realizare incredibilă și o etapă critică pentru programul Aegis BMD SM-3 Block IIA”, a declarat viceamiralul Jon Hill, directorul MDA.

“Am demonstrat că o navă echipată cu BMD Aegis echipată cu racheta SM-3 Block IIA poate distruge o țintă din clasă ICBM, fiind un pas în procesul de determinare a viabilității sale ca parte a unei arhitecturi pentru apărarea stratificată a țării”, a completat Hill.

Testul antirachetă era programat inițial pentru luna mai a acestui an, dar a fost amânat din cauza restricțiilor impuse din cauza pandemiei de coronavirus.

Pe lângă sistemele de apărare antirachetă Aegis de la bordul navelor americane și ale altor țări aliate, SUA au dezvoltat și o variantă terestră, numită Aegis Ashore.

Un astfel de sistem terestru este amplasat și la Deveselu, România, fiind echipat cu 44 de rachete interceptoare SM-3. După lucrările de modernizare finalizate anul trecut, sistemul de la Deveselu poate lansa inclusiv varianta Block IIA.

Rachetele SM-3 Block IIA au o viteză maximă de aproximativ 4,5 km/s (adică de 13 ori mai mare decât viteza sunetului), față de 3 km/s în cazul generației mai vechi SM-3 Block I.

Rusia a acuzat Statele Unite că au mințit comunitatea internațională cu privire scopurile sale pentru instalarea unui scut de apărare antibalistic în Europa, iar testul efectuat recent cu un sistem Aegis, similar cu cel din România, la Deveselu, confirmă, din nou, “caracterului periculos și destabilizator” al strategiei antirachetă a Washingtonului “și evidenta sa orientare anti-rusă”, potrivit publicației Newsweek USA.

Ungaria a comandat două avioane cisternă/de transport KC-390 de la firma braziliană Embraer

Ungaria devine a doua țară europeană care optează pentru avioane C-390 Millennium, în configurația de realimentare în zbor KC-390, de la compania aerospațială Embraer din Brazilia, relatează portalurile de știri Flight Global și Aero Buzz.

Conform contractului, cele două aparate urmează să fie livrate Forțelor Aeriene Maghiare în 2023 și 2024.

Compania Embraer afirmă că achiziția „va consolida capacitățile forțelor de apărare maghiare, în special în privința transportului aerian tactic, realimentării în zbor și evacuărilor medicale, precum și în cazul altor misiuni de interes public”.

Avioanele KC-390 comandate de Ungaria sunt primele echipate cu unități de terapie intensivă, o caracteristică esențială pentru îndeplinirea misiunilor umanitare, a precizat firma din Brazilia.

Mai mult, KC-390 include un sistem de alimentare în zbor care  poate alimenta avioanele de luptă JAS 39 Gripen ale Ungariei, un tip de aparat mulirol ce va echipa și Forțele Aeriene Braziliene.

Aparatele KC-390 comandate de Ungaria sunt pe deplin compatibile cu NATO, a subliniat compania producătoare.

„Achiziționăm o flotă de transport multirol, pentru a îndeplini cea mai largă gamă posibilă de misiuni”, a afirmat Gaspar Maroth, un oficial guvernamental maghiar responsabil pentru domeniul apărării.

Contractul acoperă, de asemenea, pregătirea de către Embraer a piloților și personalului care va asigura mentenanța, cât asistență și alte servicii conexe, a precizat compania braziliană.

Forțele aeriene maghiare erau dotate până recent cu trei avioane de transport Antonov An-26, de fabricație sovietică, care însă au fost retrase din serviciu.

Ungaria este a doua țară europeană care cumpără aparate C-390 Millennium. Portugalia a comandat anul trecut un număr de cinci astfel de aeronave. Embraer susține că aeronavele urmează să fie livrate Portugaliei în 2023.

De asemenea, Brazilia, primul client al C-390 Millennium, a introdus în serviciu activ două aparate de acest fel, dintr-un total de 28 de avioane comandate.

Thales va furniza sistemul de conducere a luptei pentru cele patru fregate MKS 180 construite de Damen pentru Germania

Damen Schelde Naval Shipbuilding și Thales au semnat un contract de 1,5 miliarde EUR pentru echiparea cu sistemele Tacticos Combat Management System și AWWS (Above Water Warfare System) a viitoarelor fregate din clasa MKS 180 comandate de Deutsche Marine, forțele navale germane.

Contractul va fi implementat de centrele de excelență ale Thales din Hengelo (Olanda), Kiel and Wilhelmshaven (Germania), în cooperare cu o serie de firme germane, se arată într-un comunicat dat publicității de Thales pe 18 noiembrie.

Sistemul Thales de conducere a luptei și gestionare a misiunilor include sistemul cuprinzător de conducere a luptei Tacticos și sistemul de conducere a focului AWWS (Above Water Warfare System). De asemenea, contractul include patru sisteme navale, servicii logistice și de testare, precum și opțiunea pentru una sau două nave suplimentare.

AWWS este un sistem de luptă de ultimă generație care ajută echipajele navei să contracareze și să neutralizeze atacurile complexe de saturație prin analizarea și optimizarea continuă a mediului tactic și dislocarea resurselor. AWWS va fi combinat cu APAR Bl2, un radar multifuncțional de tip AESA (Active Electronically Scanned Array).

În 2019, Thales a semnat un contract pentru furnizarea sistemului AWWS pentru noile fregate M comandate de Forțele Navale din Belgia și Olanda.

Contractul pentru construcția a patru fregate MKS-180 pentru marina germană a fost semnat în iunie 2020.

Damen este principalul contractant pentru acest proiect complex, pe care îl derulează împreună cu firma europeană Thales și șantierele navale germane Luerssen și Blohm + Voss.

Participarea industriei germane în acest proiect se regăsește și în cadrul echipamentelor și sistemelor furnizate de Thales – sisteme de control al misiunii. Aproximativ 70% sunt realizate de sucursalele germane ale Thales din Kiel și Wilhelmshaven. Mai mult decât atât, în derularea acestui proiect, sunt implicați numeroși alți subcontractanți germani.

Implementarea proiectului va începe în curând și presupune livrarea a patru fregate între 2027 și 2031 pentru o sumă de aproximativ 4,6 miliarde de euro. Există, de asemenea, o opțiune de a furniza încă două fregate după 2032.

Sistem MLRS Tornado-G (Tass)

Rusia va înlocui sistemele de artilerie reactivă învechite cu versiuni moderne până cel târziu în 2027

Rusia intenționează ca până în anul 2027 să înlocuiască sistemele lansatoare multiple de rachete învechite de tip Smerch și Uragan cu versiuni mai mobile și cu caracteristici tehnice îmbunătățite de tip Tornado, a declarat locotenentul-general Mikhail Matveievskii, șeful Trupelor de rachete și Artileriei din cadrul Forțelor Armate ruse.

Seria de lansatoare multiple de rachete Tornado sunt sisteme de artilerie reactivă de înaltă precizie, echipat cu rachete ghidate, care pot lovi ținte inamice cheie la distanțe semnificative, a explicat oficialul într-un interviu pentru publicația Krasnaya Zvezda a Ministerului rus al Apărării, citat de cotidianul The Mosocow Times.

„Până la sfârșitul anului 2027, sistemele lansatoare multiple de rachete Tornado-S, de calibru mare, cu caracteristici îmbunătățite și cu rază de acțiune extinsă, va înlocui aproape complet actualele sisteme Smerch și cele învechite Uragan ”, a afirmat generalul rus.

„Tornado-G, de calibru mediu, cu un sistem automat de conducere a focului, va înlocui lansatoare multiple de rachete Grad învechite”, a precizat Matveievskii.

Oficialul a estimat că ponderea sistemelor moderne de arme în cadrul forțelor ruse de rachete și artilerie a crescut de la 25% în 2012 la 60% în acest an.

Rusia a inițiat un program amplu de înzestrare militară, în valoare de 340 miliarde de dolari, care urmărește ca 70% din armamentul din epoca sovietică să fie înlocuite cu echipamente moderne până în 2027.

Marea Britanie va realiza cele mai mari investiții în apărare după finalul Războiului Rece

Boris Johnson, premierul Marii Britanii, a anunțat joi o investiții masive în apărare, cele mai mari după sfârșitul Războiului Rece, informează agenția France Presse.

Șeful Guvernului de la Londra a afirmat că decizia are legătură cu faptul că situația internațională este „mai periculoasă” și „intens competitivă” decât oricând în ultimii 30 de ani.

Guvernul va suplimenta fondurile alocate pentru apărare cu încă 16,5 miliarde de lire sterline în următorii patru ani. Bugetul actual al Ministerului britanic al Apărării se ridică la peste 41 miliarde de lire sterline.

Aceste cheltuieli reprezintă o creștere cu circa 10% a cheltuielilor alocate apărării din bugetul actual, de circa 40 de miliarde de lire sterline, aproape 45 de miliarde de euro.

Investițiile vor consolida poziția Regatului Unit ca țara europeană care cheltuie cel mai mult pentru apărare și a doua la nivelul NATO, se afirmă într-un comunicat al Guvernului de la Londra.

“Am luat această decizie în contextul pandemiei, deoarece apărarea Marii Britanii trebuie să vină pe primul loc”, a afirmat Boris Johnson, menționând că oferă țării oportunitatea de a pune capăt unei „ere de retragere”, „să-și întărească influența în lume”, „să fie pionieră în noile tehnologii și să apere țara noastră și modul nostru de viață”.

Regatul Unit va investi astfel 190 de miliarde de lire (212 miliarde de euro) în apărare în următorii patru ani, adică 2,2% din PIB-ul său, “mai mult ca orice altă ţară europeană” și “mai mult ca orice alt aliat din cadrul NATO, exceptând SUA”, a spus el.

Acest angajament va permite Regatului Unit să „investească în tehnologiile de ultimă oră”, potrivit Downing Street, premierul anunțând și înființarea unei „agenții dedicate inteligenței artificiale” și a unui „nou comandament spațial”, pentru a trimite în spațiu “sateliți britanici” şi “prima noastră rachetă, din Scoția, în 2022”.

Toate aceste proiecte vor permite crearea până la 10.000 de locuri de muncă pe an, a subliniat Boris Johnson, relatează agenția Agerpres.

România se alătură oficial inițiativei NATO pentru dezvoltarea de sisteme maritime fără echipaj

Alianța Nord-Atlantică a anunțat că două state membre NATO – Canada și România – și o țară parteneră – Australia – s-au alăturat inițiativei pentru Sisteme maritime fără echipaj (MUS). Această inițiativă își propune să consolideze capacitatea forțelor navale de a opera într-un context multinațional, într-un mediu maritim din ce în ce mai complex.

Inițiativa pentru sistemele maritim fără echipaj uman permite țărilor participante să colaboreze pe tema tuturor aspectelor legate de introducerea dronelor în forțele navale naționale.

“Tehnologiile noilor sisteme maritime fără echipaj vor deschide noi perspective pentru contracararea numeroaselor amenințări prezente în mediul maritim. Astăzi, participanții la inițiativa pentru Sisteme maritime fără echipaj (MUS) sunt încântați să întâmpine Canada, România și Australia ca noi membri. Acest lucru arată că proiectele noastre multinaționale sunt benefice atât pentru aliații, cât și pentru partenerii noștri din întreaga lume”, a declarat Camille Grand, asistentă a secretarului general pentru investiții în apărare în cadrul NATO.

Inițiativa pentru sistemele maritim fără echipaj uman a fost lansată în octombrie 2018 de miniștrii Apărării din treisprezece țări membre ale Alianței. De atunci, inițiativa a dat naștere unei game întregi de activități, inclusiv experimente operaționale, schimburi cu sectorul privat cu privire la inovație și eforturi preliminare pentru dezvoltarea capacităților specifice.

Introducerea sistemelor maritime fără pilot uman poate genera o transformare profundă în lupta împotriva numeroaselor amenințări prezente în mediul marin. De exemplu, utilizarea navelor maritime fără echipaj poate face mai eficientă lupta antisubmarin. De asemenea, poate reduce expunerea militarilor la situații periculoase, cum ar fi operațiunile de eliminarea a minelor maritime.

Ca urmarea a aderării celor trei noi membri, inițiativa are acum 17 participanți: Canada, România, Australia, Belgia, Danemarca, Franța, Germania, Grecia, Italia, Olanda, Norvegia, Polonia, Portugalia, Spania, Turcia, Regatul Unit, Statele Unite, se arată într-un comunicat al Alianței Nord-Atlantice.

NASAMS

Ungaria decide oficial să achiziționeze sisteme de rachete antiaeriene NASAMS

Ungaria a decis să achiziționeze sisteme de apărare aeriană NASAMS, care vor înlocui vechile complexe antiaeriene 2K12 Kub, de proveniență sovietică, au anunțat joi autoritățile maghiare, potrivit Magyar Nemzet și Reuters.

Sistemele NASAMS, dezvoltat de companiile Kongsberg (Norvegia) și Raytheon Technologies (SUA), urmează să fie livrate în 2023.

Oficialii maghiari subliniază că, în comparație cu complexele antiaeriene sovietice Kub, care sunt utilizate încă din 1976, noile sisteme au o rază de acțiune sporită, pot ținti mult mai multe ținte și au o precizie mult mai mare.

Gáspár Maróth, comisarul guvernamental maghiar responsabil de dezvoltarea apărării, a motivat decizia de a alege NASAMS pentru că este soluția care îndeplinește cel mai bine cerințele NATO și protejează, de asemenea, capitala Statelor Unite.

În august, Ungaria a trimis o scrisoare prin care și-a exprimat intenția de a cumpăra rachete sol-aer AMRAAM AIM-120 ER de la Raytheon pentru 1 miliard de dolari.

Achiziția rachetelor AMRAAM și a sistemului NASAMS, dezvoltat de Kongsberg Defence & Aerospace (Norvegia) și Raytheon Technologies (SUA), va „moderniza capacitățile de apărare aeriană ale Ungariei și îi va permite să se renunțe de sistemele sovietice”, a mai declarat ambasadorul SUA la Budapesta, David Cornstein, în luna august.

În ultimul deceniu, Guvernul Ungariei condus de Viktor Orban și-a intensificat eforturile în domeniul consolidării puterii armate; bugetul apărării crescând de la 0,95% din PIB în 2013 la 1,21% din PIB în 2019.

Totuși, Ungaria se numără printre statele europene care, în pofida apartenenței la NATO, și-a dezvoltat legături strânse și cu Rusia și China.

Bugetul militar al Ungariei va continua să crească în 2021, ajungând la 2,2 miliarde de euro, în pofida problemelor economice la nivel global generate de pandemia de coronavirus. Astfel, anul viitor, bugetul militar al țării va reprezenta 1,66% din PIB.

Aproximativ 25%-30% din bugetul militar al Ungariei pe 2021 va fi alocat pentru modernizarea forțelor armate (achiziții de tancuri Leopard 2A7, vehicule blindate Lynx, elicoptere militare Airbus H225M și sisteme antiaeriene NASAMS etc).