InfrastructurăȘtiri

Georgia anulează contractul pentru construirea unui port major la Marea Neagră, un potențial nod cheie pe ruta Europa-China

Sursa: port.today

Guvernul de la Tbilisi a anunțat că a revocat contractul pentru realizarea proiectului Anaklia, primul port de mare adâncime al țării și un potențial nod cheie pe ruta Europa-China, în urma neînțelegerilor între autorități și investitorii privați, informează site-ul de știri Eurasianet.

Proiectul Anaklia, care amenință dominația orașului rus Novorossiisk, cel mai apropiat port de mare adâncime din estul bazinului pontic, ar permite Georgiei sa atragă trafic suplimentar de mărfuri în regiunea Caucazului și a Asiei Centrale, contribuind la dezvoltarea Noului Drum al Mătăsii.

Totodată, proiectul, care are rolul de a îmbunătății accesul occidental spre Asia Centrală și Orientul Mijlociu, a fost susținut de partenerul strategic al Georgiei, Statele Unite, precum și de Uniunea Europeană, care a inclus portul Anaklia pe lista proiectelor prioritare.

La finalului anului 2017, reprezentanții portului Constanța și cei ai proiectului Anaklia au discutat despre un potențial parteneriat între cele două porturi.

Anaklia Development Consortium (ADC), asociația de firme care a câștigat licitația de stat pentru construcția portului și a semnat un acord cu guvernul în 2016, a obținut sprijinul mai multor bănci internaționale, informează agenția Reuters.

Însă, înainte de a oferi banii, băncile doreau ca autoritățile georgiene să ofere garanții de stat, prin care Guvernul de la Tibilisi ar fi fost obligat să ramburseze împrumuturile în caz de eșec al proiectului. Guvernul, care semnase un acord de concesiune de 52 de ani cu ADC, a refuzat să ofere astfel de garanții.

Guvernul de la Tbilisi, care a anulat contractul deoarece a considerat că ADC nu va putea implementa acest proiect, a anunțat că va căuta un nou investitor care să construiască portul Anaklia, dar nu este clar cine ar fi dispus să investească într-un proiect de 2,5 miliarde de dolari, plin de riscuri economice.

Consorțiul a acuzat guvernul de sabotaj și a amenințat că va contesta decizia în instanțele internaționale.

Unii experți se îndoiesc de viabilitatea comercială a proiectului, deoarece noul port a fost conceput pentru a gestiona 100 de milioane de tone de mărfuri pe an după cinci decenii, cu toate că cele patru porturi georgiene existente au procesat împreună mai puțin de un milion de tone în 2018.