IntelligenceȘtiri

Generalul SIE Predoiu: Modul și forma în care au apărut legile securității au compromis un demers necesar și justificat

Sursa; deccanherald.com

Modul și forma în care au apărut proiectele de legi ale securității compromit ”un demers, cel puțin teoretic, absolut necesar și justificat”, fundamentat și de ceea ce se întâmplă în jur, a spus generalul (r) Silviu Predoiu, fost director al operațiunilor SIE, la un talk-show din media online.

Predoiu a spus că paternitatea proiectelor a fost indicată chiar de premierul Ciucă, acestea aparținând instituțiilor implicate în ”activitatea de securitate națională”.

”Până la un punct este justificat, în sensul că îi întrebi pe specialiști care este părerea lor. E normal însă să nu aibă nici pe departe ultimul cuvânt, ci să fie doar punctul de plecare al unui demers legislativ. Și nu te rezumi doar la specialiștii noștri”, a comentat Predoiu.

El a spus că reacțiile demnitarilor după apariția în presă a proiectelor au fost ”necorelate” și că o parte din presă ”a plecat după fentă”.

”Au început să țipe: se merge pe militarizarea societății, trebuie să demilitarizăm rapid.Nu e vorba despre militari sau non-militari, este vorba despre democrație sau dictatură. Ni se aruncă o nadă înainte. Aceste drafturi vin de la SIE, SRI, CSAT, instituții care au în frunte civili. Nu au plecat din minister către guvern înainte să fie văzute. Dacă au plecat așa, au o mare problemă managerială”, a remarcat Predoiu.

Generalul Predoiu a mai spus că legile din pachetul securității naționale sunt necorelate, dezechilibrate și cu formulări vagi.

El a făcut referiri la proiectele de legi referitoare la CSAT și la activitatea de informații și contrainformații.

Dacă în actuala lege a CSAT, legiuitorul a încercat să asigure un echilibru prevăzând că deciziile se iau prin consens, în proiectul de pe piață se precizează că, atunci când nu se atinge consensul, decide președintele, nu majoritatea, a exemplificat Predoiu, adăugând: ”Păi nu mai avem nevoie de CSAT în cazul acesta”.

El a atras atenția și asupra modului vag, confuz, în care este definit capitolul ”amenințări” în proiectul privind ”activitatea de informații și contrainformații ”.

”Cu cât definirea amenințărilor este mai confuză, cu atât potențialul de abuzuri a serviciilor este mai mare”, a remarcat fostul ”nr 2” al SIE.