ApărareȘtiri

Generalul Micloș: F-16 are mare nevoie de piloți, tot personalul de la MiG-21 va fi menținut

Generalul (f.a.) Cătălin Micloș, comandantul Bazei 86 Aeriană Borcea ( foto: Umbrela Strategică)

Forțele Aeriene au ”o mare nevoie” de piloți pentru F-16, care se poate asigura și prin conversia personalului navigant de la MiG-21 LanceR, aceeași mișcare fiind valabilă și pentru personalul tehnic, a spus, într-un interviu pentru Umbrela Strategică, generalul de flotilă aeriană Cătălin Micloș, comandantul Bazei 86 Aeriană Borcea.

”Pentru personalul de MiG-21, ei vor face o conversie, o tranziție spre F-16. Personalul tehnic va exploara F-16. Personalul navigant va face o tranziție către F-16. Este o mare nevoie de piloți de F-16, deci nu văd o problemă pentru cei care au o anumită vărstă și se încadrează în niște criterii stabilite deja de Statul Major al Forțelor Aeriene. Pentru ceillalți, să le spunem mai în vârstă, mai experimentați, își pot aduce aportul în SMFA, datorită experienței pe care deja au acumulat-o”, a detaliat generalul Micloș, care este pilot de F-16.

El a subliniat că prioritatea pentru Baza 86 ”este ca tot personalul care exploatează MiG-21 să fie menținut în această locație”, având în vedere nevoia de personal.  ”Dacă se poate realiza conversia spre F-16, vor fi direcționați acolo: cursuri de pregătire, instruire, specializare în România, în străinătate, sunt foarte multe variante.în lucru.Nu văd o problemă în această conversie, doar să știm ce obiective avem la final de drum și să ne ținem de ele”, a adăugat Micloș.

Micloș, fost pilot de MiG-21 LanceR, a spus că retragerea din serviciu a acestui tip de aeronave, care au susținut ”coloana vertebrală” a aviației de vânătoare este un ”pas firesc”, o tranziție spre F-16, care va fi singurul avion ce va genera misiuni de apărare a spațiului aerian, așa cum, probabil peste zece ani, se va produce ”o tranziție spre F-35, din direcția F-16”.

” Ce astăzi e nou, mâine deja este vechi. Cel puțin în forțele aeriene, în toate forțele aeriene, datorită evoluției tehnologice foarte rapide, în legătură cu softul, cu rețelistica. Din acest motiv, nu trebuie să stăm pe loc. Absolut pentru orice echipament pe care astăzi îl avem în armată, trebuie să ne uităm un pic în viitor, să vedem ce anume poate fi modernizat, în așa fel încât să fim întotdeauna în același context cu toți ceilalți. Altfel, rămânem în afara oricărei operații care se poate planifica”, a comentat generalul Micloș.

  • O soluție locală pentru pregătirea piloților de F-16

Generalul Micloș a pledat pentru implementarea unei soluții locale de instruire a piloților de F-16, precizând că, dată fiind nevoia foarte mare în acest sens în țările NATO, filosofia Forțelor Aeriene stă în valorificarea tuturor oportunităților.

”Nevoia de instruire fiind mare, accesăm orice slot de instruire. A fost în Portugalia, am mers în Portugalia, s-a putut în România, am realizat în România. Se poate accesa instruire în SUA, mergem în acea direcție.Și nu facem rabat la nicio instruire care se poate realiza cel puțin pe personalul navigant, pe piloți, atât timp cât este în conformitate cu standardele F-16. Practic, nu zicem nu niciunei modalități de instruire”, a spus Micloș, în interviul pentru Umbrela Strategică.

Însă, el a subliniat că o instruire corectă a unor piloți pe F-16 este realizată de o structură specializată, în general existând o escadrilă de conversie și că o escadrilă operațională, care execută misiuni, așa cum este Escadrila 53 de la Baza 86, nu se poate angaja sută la sută într-o conversie.

” (…) Instruirea trebuie realizată cu toate capabilitățile puse la dispoziție. Vorbim de resurse, de simulatoare, de foarte multe aspecte care trebuie luate în seamă. Nu poți să începi instruire cu o pauză de două-trei luni. Ea trebuie să meargă cum trebuie, ca să am rezultatul scontat. În viitorul apropiat sperăm să avem o modalitate de instruire (…) mult mai focusată, în așa fel încât rezultatul misiunilor în sine să fie eficient (…)probabil va mai apărea o variantă de instruire pe care nu am să o fac publică azi (…) va mai exista ceva în plus”, a spus Micloș.

  • Lecțiile operaționalizării unei escadrile de F-16

Lecțiile învățate din operaționalizarea primei escadrile românești de F-16 privesc personalul, instruirea și sprijinul logistic, în special infrastructura funcțională, a spus generalul Cătălin Micloș, care a fost comandantul Escadrilei 53 Vânătoare:

  • Personalul trebuie privit cu foarte multă atenție. Pracțic, fluctuațiile din personal. Adică, fără oameni nu poți să faci absolut nimic, în principiu, ai nevoie de oameni, după care trebuie instruiți. Dar, în principiu, ai nevoie de oameni. (…) pentru asta trebuie să îi atragi și apoi să îi poți menține în locul unde ai nevoie de ei. Deci, o mare grijă față de personal”
  • ”(…) următorul pas este instruirea. Știm foarte bine, cu înaltele tehnologii care se folosesc astăzi în domeniul militar, în special în forțele aeriene avem nevoie de personal înalt calificat. Vorbim de piloți, de tehnicieni, de oameni care operează și repară echipamente foarte complicate. Deci, necesită un grad mare de specializare. Este foarte important după ce îi instruiești să îl și motivezi în munca pe care o face și să poți fi în stare să îl ții în locul respectiv, pentru a beneficia de tot efortul instruirii.
  • ”Un alt lucru important este sprijinul logistic. Tot ce se întâmplă în spatele acestui proces de operaționalizare. Efectul final este practic regenerarea misiunilor, pentru că scopul unei escadrile este de a executa misiuni. Acestea se pot executa doar dacă ai avioane, echipamente necesare, în numărul și resursa necesară pentru executarea misiunilor. Este vorba despre un sprijun logistic optimizat, în așa fel încât rezultatul misiunilor în sine să fie eficient”.
  • Un orășel pentru o operație aeriană: ”nu e suficient să ai un avion sau un pilot într-o linie de avioane, trebuie să am hangare pentru reparații, hangare specializate pe echipamente, combustibil, hidarulică, arme, depozite, hangare să poți proteja resursa. Un adevărat orășeț, un sistem foarte bine sincronizat, care se bazează pe personal, pe sprijin logistic, nu în ultimă instanță pe tot ce înseamnă infrastructură. De ce? Pentru ca misiunea, tot ce înseamnă operație aeriană să se întâmple la timp.

Având în vedere această primă experiență, el și-a exprimat speranța că procesul de operaționalizare a unei a doua escadrile de F-16 va fi mai rapid.

”Sper că am învățat din anumite deficiențe pe care le-am avut în procesul de operaționalizare a primei escadrile. Și se au în vedere toate aceste aspecte de personal, de sprijin logistic, inclusiv de infrastructură. Suntem cu foarte multe locații din Forțele Aeriene în proces de modernizare, în special în legătură cu infrastructura”, a spus generalul Cătălin Micloș.

(Interviul poate fi urmărit pe canalele Facebook și YouTube Umbrela Strategică)