ApărareȘtiri

Generalul Dănilă: CSAT trebuia să ia decizia de oprire a MiG-urilor de la zbor, la propunerea MApN, nu șeful SMAp

Foto: general Ștefan Dănilă (dreapta - Arhiva personală)

CSAT trebuia să ia hotărârea de oprire a MiG-urilor de la zbor, la propunerea MApN, nu șeful SMAp, a spus, într-un interviu pentru Umbrela Strategică, generalul (r) de aviație Ștefan Dănilă, fost șef al Statului Major General al armatei, care a subliniat că deciziile pe linie de siguranță a zborului sunt de competența șefului Forțelor Aeriene.

Generalul Dănilă, fost pilot de MiG -21 și MiG-21 LanceR a explicat și de ce nu a oprit MiG-urile de la zbor în timpul mandatului său de șef al SMG.

Cât despre faptul că ministrul Vasile Dîncu a susținut ordinul șefului SMAp, generalul Dănilă a comentat: ”Nu este recomandat ca ministrul să justifice ordinele subordonaților. Se poate deduce că el a ordonat și altcineva a semnat”.

Umbrela Strategică vă prezintă textul integral al interviului acordat de generalul cu patru stele Ștefan Dănilă: 

”Umbrela Strategică: Trebuiau oprite MiG urile de la zbor sau a fost o decizie pripită?

Ștefan Dănilă: MiG-urile trebuiau să își încheie activitatea demult. Ultimele avioane au fost modernizate în jurul anilor 2000-2001. Această modernizare, începută din 1992 și realizată efectiv între 1996 si 2001 trebuia să permită tranziția către avionul de luptă compatibil NATO, adică de producție SUA sau Europa de Vest. Perioada de tranziție trebuia să fie de 10-15 ani. Așadar, de cel puțin 5-6 ani nu trebuia să mai zboare.

US: Cine trebuie să decidă oprirea lor?

ȘD: Apărarea spațiului aerian implică Capabilitatea de supraveghere și cercetare a spațiului aerian, pe cea de Apărare aeriană și pe cea de Apărare aeriană cu baza la sol. Întrucât capabilitatea de Apărare aeriană a României este constituită pe baza avioanelor MiG 21 și F 16, decizia trebuie luată în CSAT, la propunerea MApN.

  • Consider că șeful Apărării nu trebuia să dea acel ordin. Dacă a fost nevoit, înseamnă că sunt multe probleme 

US: Așadar considerați că ordinul șefului Apărării a fost un exces?

ȘD: La modificarea Legii de organizare a MApN s-a schimbat denumirea SMG în SMAp, la fel ca în statele care au Statul Major integrat în minister. Doar că acolo acesta are rolul cel mai important în planificarea apărării. La noi, deși s-a schimbat denumirea SMG, planificarea apărării este în competența DPAP, departament civil al MApN, prin Directorul Planificării apărării.

De aeronavele militare răspunde Autoritatea Aeronautică Militară, stabilită prin lege, adică SMFA.

Cu alte cuvinte, eu consider că nu trebuia să dea acel ordin.

US: Dar considerați ca MiG urile nu mai trebuie să zboare?

ȘD: Deciziile pe linie de siguranța zborului sunt în competența șefului SMFA. Cele privind capabilitățile militare, ale CSAT, la propunerea ministerului.

US: Sunteți critic față de generalul Petrescu…

ȘD: Dimpotrivă, l-am apreciat, l-am susținut, il apreciez și il susțin. Dacă a fost nevoit să dea acel ordin, înseamnă că sunt multe probleme. Nu ar fi trebuit să se fi transmis în comunicat că suspendarea zborului este din motive de siguranță zborului. Nu are nicio competență în acest domeniu.

US: Dar ministrul Dîncu a susținut public ordinul dat.

ȘD: Domnul ministru poate să solicite Autorității competente să ia măsuri atunci când are anumite informații sau poate lua el acele măsuri, dacă sunt în competența sa. Nu este recomandat ca ministrul să justifice ordinele subordonaților. Se poate deduce că el a ordonat și altcineva a semnat.

  • Nu puteam să cer oprirea de la zbor a singurului avion cu care se făcea poliție aeriană

US: De ce nu ați oprit dumneavoastră MiG urile de zbor? În calitate de șef al Statului Major General și de general de aviație.

ȘD: Așa cum am spus, nu era în competența șefului SMG. Am prezentat în CSAT situația apărării aeriene și o concepție pentru realizarea capabilității aeriene. A fost aprobată, dar guvernul nu a alocat resurse. Apoi a venit alt guvern, care a hotărât altceva, știți deja. Pe de altă parte, nu puteam să cer șefului Forțelor Aeriene sa oprească singurul avion cu care s-a făcut poliție aeriană, atât timp cât el nu a raportat că nu poate executa misiunea.