ApărareȘtiri

Franța nu este “încântată” de decizia Germaniei de a alege și avioane americane, nu doar europene – sursă diplomatică

Eurofighter Typhoon (Team_Luftwaffe)

Ministerul Apărării de la Berlin a confirmat marți că optează pe o soluție de compromis în ceea ce privește înlocuirea vechilor avioane Panavia Tornado, propunând achiziția de 93 de avioane Eurofighter Typhoon de la firma europeană Airbus, dar și 45 de avioane F/A-18 E/F Super Hornet și EA-18G Growler de la compania americană Boeing.

Însă decizia oficialilor apărării de la Berlin i-a nemulțumit pe social-democrații germani, care fac parte din coaliția de guvernare, dar și pe principalul partener european al Germaniei – Franța.

O sursă diplomatică franceză a declarat pentru Agence France-Presse că Parisul “nu este niciodată încântat să vadă un partener european achiziționând echipamente americane”, relatează portalul EURACTIV.

Totuși, decizia Germaniei de lua F-18 este considerată de Franța ca fiind “mai puțin problematică” decât o eventuală achiziție de avioane americane de generația a cincea F-35, acțiune ce ar fi pus la îndoială angajamentul Berlinului față de programul european FACS, ce prevede dezvoltarea unui avion de luptă de noua generație – Next Generation Fighter.

Directorul general al Airbus a afirmat de altfel că o eventuală achiziție de aparate F-35 ar însemna sfârșitul programului de dezvoltare a noului avion european.

Oficialii din cadrul Ministerului Apărării de la Berlin au portretizat decizia ca fiind una de compromis, argumentând că alegerea Germaniei conservă capacitățile industriei militare europene, dar și consolidează parteneriatul transatlantic.

“Decizia cimentează parteneriatul transatlantic și subliniază credibilitatea noastră în cadrul NATO”, se arată în scrisoarea trimisă parlamentarilor germani de Ministerul Apărări de la Berlin.

FA-18 Super Hornet (Royal Australian Air Force)

Ministrul german al Apărării, Annegret Kramp-Karrenbauer, a subliniat miercuri că anunțul Berlinului este doar o propunere.

De asemenea, purtătorul de cuvânt al Ministerului Apărării a evidențiat că “mai puțin de o treime” din noile avioane vor fi de fabricație americană.

Avioanele Panavia Tornado – folosite de Luftwaffe (Forțele Aeriene Germane) încă din 1979 – ar trebui înlocuite cel târziu până în anul 2030, potrivit oficialilor germani.

Înlocuirea avioanelor Tornado este de mai mult timp o prioritate pentru Berlin, în contextul în care șansele de supraviețuire a acestor aparate împotriva rachetelor antiaeriene moderne sunt tot mai reduse.

FA-18E/F Super Hornet, care a fost dezvoltat pentru a opera de la bordul portavioanelor, nu poate egala performanțele avionului Eurofighter Typhoon în ceea ce privește lupta aeriană la altitudini înalte sau cantitatea de arme transportată.

Totuși, avionul american are un avantaj, ar putea fi certificat mult mai rapid pentru a utiliza bombe nucleare tactice B61 aflate în Germania. Vechile avioane Tornado IDS din Germania sunt certificate, dar aparatele Eurofighter Typhoon nu sunt, iar procesul de certificare a acestora ar putea dura 3-5 ani sau mai mult.

Eurofighter Typhoon (Leonardo Electronics)

Totuși, decizia rămâne controversată. Susținătorii industriei militare germane au argumentat că Eurofighter ar putea îndeplini misiuni de război electronic – pentru care Berlinul propune achiziția de 14 avioane Growler, relatează site-ul Defense News.

Potrivit revistei Forbes, oficialii germani ar fi sceptici că Airbus va reuși să dezvolte o variantă pentru război electronic și recunoaștere (ECR) într-un orizont de timp acceptabil. Airbus susține că varianta Eurofighter ECR ar putea deveni operațională în 2026.

Firmele germane au avertizat că o achiziție de avioane Super Hornet ar putea provoca pierderi de 4 miliarde de euro industriei locale de apărare, iar sindicatele sunt de asemenea nemulțumite. Eurofighter și Super Hornet concurează pentru comenzi în Finlanda, Spania și Elveția, iar Airbus se teme că alegerea Ministerului Apărării ar putea să submineze șansele aeronavelor Typhoon în aceste competiții.